Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 juni, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Problem efter ny windows version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 4 juni, 2005
Av Per Öberg Lördagen den 27 december, 2003 - 17:42:

Jobbar med DISGEN i Win XP pro samt på en Laptop med Win 98SE. Gjorde en säkerhetskopiering i min XP maskin och den gick sedan att läsa in i Min Win 98 Laptop. Men åt andra hållet går det inte. Vad göra. Felet jag får är:

Feltext från DISGEN
Directory does not exist

Jag har version 8c och sparar filerna på en Minnespinne (USB)

Av Kjell Weber Lördagen den 27 december, 2003 - 22:37:

Jag skulle tro att du har olika namn på den mapp där det registrerade ligger (normalt c:\Dg8Data), i de olika maskinerna. Då strular det.

Av Per Öberg Måndagen den 29 december, 2003 - 22:28:

Det löste problemet, tack

Av Nicke Bodin Lördagen den 4 juni, 2005 - 00:44:

Jag har ett dilemma som liknar de ovan! Har min forskning i DISGEN 8 på en stationär dator med XP. Har installerat programmet i min laptop med Windows ME.
Gjorde en säkerhetskopia och gjorde om den till dg8.zip. I nya datorn hittas denna zipfil men då jag ska återläsa får jag upp detta:

"Disgen har orsakat ett fel i (okänd). Disgen stängs."

Då jag klickar igen så kommer detta:
"Application Error. Exception ElnOutError in module DISGEN.EXE at 00286D4D. 1/0 error 103."

Vad är felet? Förstår ej meddelandet!

Av Nicke Bodin Lördagen den 4 juni, 2005 - 00:46:

Testade igen. Nu fick jag ett nytt felmeddelande:
"Kan ej återläsa fil 050602. Filen kan ej skrivas (Kanske öppen i annat program). Kod: 3/0"
????

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 4 juni, 2005 - 09:10:

Hej Nicke, kör Du säkerhetskopian på diskett? Om så är faller kan det vara en dålig diskett eller olikheter i diskettläsarna. Om det inte går med ny diskett prova att formatera disketten i den nya maskin och ta sedan säkerhetskopian på den disketten.

Av Nicke Bodin Lördagen den 4 juni, 2005 - 09:25:

Nej, jag kör cd.

Av Jan Wallin Lördagen den 4 juni, 2005 - 13:01:

Hej Nicke. Du skriver att du "gjorde om den till Dg8.zip". Det tolkar jag som att du komponerat en säkerhetsfil själv. Du måste använda Disgensprogrammets säkerhetsfunktion för att skapa en säkerhetskopia och den packas till zip-format av Disgen.

Av Nicke Bodin Lördagen den 4 juni, 2005 - 15:24:

Jaså? Packar DISGEN själv? Hittade ingen zipfil i DIS-mapparna. Vilken mapp hamnar den i och vad heter den?

Tack för er hjälp... ;-)

Av Marianne Munktell Lördagen den 4 juni, 2005 - 16:58:

Nicke!

Säkerhetskopian Dg8.zip hamnar där du själv väljer att lägga den under fritt vald enhet. Gå till Arkiv - Säkerhetskopiering. För det mesta går det inte att säkerhetskopiera direkt till CD utan man får bränna själv.