Var är man född ?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Född, döpt, faddrar: Var är man född ?
Av Roland Raystål Söndagen den 12 februari, 2006 - 22:23:

Förr var det vanligast att man föddes i hemmet. Födelseorten är då självklar. Om mamman åker in till stadens BB och föder samt därefter åker hem, har barnet då staden som födelseort eller är födelseorten där mamma bor ?

Av Åke/12410 Måndagen den 13 februari, 2006 - 12:56:

Det normala är ju att barnet får samma födelseförsamling som där modern är skriven. Men före 01-01-1947 (tror jag det var), noterades barnets nedkomstort (ex.vis) BB,lika med födelseort. Före tillkomsten av förlossningsanstalter var ju inte det här något problem.

Av Escargency Måndagen den 13 februari, 2006 - 16:42:

Min Mor Inger Maria Johanna Kallmyr, var född Johansson , den sista människan som föddes ,hittintills på LENAS HOLME i Munkedals Hamn,Bohuslän. Saltkällans Hembyggds Förening,har gjort en Informations-Skylt om detta på Den Utkiksplats de gjort trätrappor till upp på Rödberget , som ligger strax intill på Fastlandet,hon vart född 1934-05-23.
Hennes föräldrar var: Tage Ivan Johansson , samt Gunhild Malvina Maria Martinsson. Båda födda 1913&14

Av Escargenc Måndagen den 13 februari, 2006 - 16:45:

Jag ser att Jag glömde skriva att hon har lämnat oss,26december 2004.Halvåtta på Kvällen.
Älskad och Saknad. Hon var BRA med hjärtat på rätt ställe.
Nu är hon på Sigelhults Minneslund.
Men hon ville legat i Foss.
Med sina Föräldrar.

Av Roland Raystål Lördagen den 18 februari, 2006 - 20:29:

Tack Åke och Escargency för svaren. Det blev väl inter riktigt svaret på frågan.... Min mamma födde mig hemma och min födelseort var ju då helt klar. När hon skulle föda min syster åkte hon in till staden på BB därefter åkte hon hem efter någon dag. Min syster anges vara född i staden !
Idag föds väl nästan alla på närmaste stads BB, men vad står det i papperen ? Vad är lagenligt korrekt ?

Av Ove Billing m00895 Lördagen den 18 februari, 2006 - 21:07:

Det finns väl ingen lag på det ena eller det andra men jag har genom åren tillämpat regeln att jag antecknar församlingen där personen är född och där man kan finna barnet i registren för ev. senare kontroll. Om barnet är fött på BB eller på färden dit i bil eller släde kan ju detta noteras separat i en anteckning eller på annat sätt. När man numera kanske inte tillhör någon församling och det är skatteverket som tar hand om oss redan från början får det väl bli kommuntillhörighet. Socknar är kanske också på avskrivning. Apropos församlingar så är ju inte heller dessa entydiga. Många nya finns medan andra sammanslagits under delvis nya namn. Jag har alltid använt det namn som förekommer vid händelsen och där kan man då alltid finna personen i gamla böcker. Detta sätt ställer dock till det när det gäller Disbyt eftersom läget frysts där per år 1990, (tror jag det var) och församlingen ibland alltså inte alltid kan hittas där. Men det får man väl ta.

Av Å Källstrand 12410 Söndagen den 19 februari, 2006 - 10:58:

Roland:
Jag tyckte jag var väldigt tydlig! Under förutsättning att Din mor bodde i samma församling när Du och Din syster föddes, gäller samma födelseförsamling för Din syster.

Innan 1947 angavs nedkomstorten (i de flesta fall närmaste BB), som födelseförsamling. Det blev ju fel då för många som var födda före 1947. När de flesta föddes i hemmet stämmer det ju.

Men man brukar ju alltid ange moderns bostadsförsamling, även som barnets födelseförsamling.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: