Arkiverade (äldre) inlägg fram till 11 april, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Kartor: Underlagskartor: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 11 april, 2003
Av Lars Skillius Fredagen den 6 september, 2002 - 11:32:

Underlagskarta i DISGEN
Jag överväger att skaffa den s.k. gröna kartan i 1:50 000 eller den röda i 1:100 000 som underlagskarta i DISGEN. I handledningen anges dock att de är ”relativt dyra”. Vad kostar då en CD med t ex gröna kartan och hur stor geografi, antal kartblad, omfattar en sådan skiva? Någon som kan tipsa om andra lämpligare och måhända billigare kartalternativ? Och som kan redogöra något för sina erfarenheter.

Av Kjell Johansson Fredagen den 6 september, 2002 - 12:37:

Hej!!
Här finns info om Gröna Kartan m.m.

http://www.lantmateriet.com/

Av Calle Hedström Onsdagen den 4 december, 2002 - 13:34:

Hej

Jag skall lägga in en underlagskarta från Lantmäteriet och börjat titta i Online hjälpen för DISGEN.
Där skall man i ett menyval "Dialog - Egenskaper för underlagskarta" göra olika inställningar samt i en MAPS.ini fil.
Jag kan inte hitta någondera, vare sig menyvalet eller ini-filen (jag ser dolda filer och mappar och har sökt efter den - utan framgång.)

Är det någon som kan hjälpa mig med att hitta dessa två.

Mvh
Calle

Av Ragnar Lindblad Onsdagen den 4 december, 2002 - 22:19:

För att lägga till en underlagskarta högerklickar du på DISGENs karta, väljer Underlagskarta och väljer Ny... Du får sedan välja den bildfil som innehåller din karta och därefter dyker Egenskapsdialogen upp. Där skall du ange x och y kordinater för bilden och hur du beräknar dem beskrev Lantmäteriet bra tycker jag. MAPS.ini filen lagrar dessa data men man behöver/skall inte gå in direkt i den.

Det funkade för mig...

Mvh
Ragnar

Av Calle Hedström Onsdagen den 11 december, 2002 - 15:19:

Hej Ragnar

Tack för hjälpen
Nu har jag också fått mina kartor och installerat dem. Funkar jätte smidigt!

Mvh
Calle

Av Maria Gällman Onsdagen den 11 december, 2002 - 22:04:

Hej!
Se även en "illustration" över hur man lägger in underlagskartor på http://www.dis-ost.a.se/ (följ länken "DISGEN tips", från första sidan)

Av Ove Billing Lördagen den 14 december, 2002 - 08:18:

Det finns också en hel del om kartor, även underlagskartor, på DIS SYDs hemsida, www.dis-syd.m.se Börja att söka under Tips.

Av Allan Falkenstræm Söndagen den 23 mars, 2003 - 15:12:

Hej och Hjælp
Jag har hemska problem med min slækt som er lite klyven Gomez till Gommesen sen Gommesen Falkenström och Falkenström Gommesen samt Falkenström som har varit i Danmark, Norge och Serige med start i Spanien
Hoppas någon har ett bra tips vart jag hittar något.
Vänligen Allan

Av Nina Tisdagen den 8 april, 2003 - 17:40:

Varför kan man inte lägga in underlagskartor i det "blå" fältet utanför Sverige?

Har lyckats få tag i utrikeskartor, men kan inte få in dem i DISGEN

Av Bengt Näslund Fredagen den 11 april, 2003 - 12:26:

Hej!
Kan ngn vänlig själ hjälpa mig?
Jag hr en del bilder i DisPic(JPG)ock underlagskartor i DisMap(BMP)Då jag försöker bränna en CD blir bilderna OK,men av kartorna blir det några märkliga filer som inte ens program,som skapat dem,kan göra dem läsbara!!
Ps Nina enl Lantmäteriet har RT 90-kordinaterna
endast täckning inom Sveriges gränser.De är tydligen Lantmäteriets egen konstruktion.Ds