Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 mars, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version (2002-2006): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 mars, 2006
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 19 januari, 2006 - 10:33:

Är inte disgen i dag ett enda stort programpaket som innehåller alla funktioner, i ställer för som nämnts i något inlägg ovan, att man har det uppdelat i moduler där varje modul har sin uppgift. Man anropar olika moduler beroende på vad som skall göras, t.ex. lagra data, skriva ut data, skapa olika utskrifter.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 19 januari, 2006 - 12:26:

DISGEN idag är ett enda program men som innehåller de moduler som gör olika saker. Om man går tillbaka till version 3.5, som då var en överföring från ABC-datorerna med max 16 kb interminne, så fanns på programdisketten en hel massa småprogram som laddades in allt eftersom de behövdes. Detsamma verkar gälla fortfarande, men de ligger nu istället som moduler i samma programfil. Jag känner igen några delprograms namn, exempelvis Tarzan, som används för att klättra i släktträd (lite vitsigt namn faktiskt).

Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 19 januari, 2006 - 12:29:

Önskemål till nästa version är att kunna köra DISGEN i nätverk. Fick en fråga från Emigrantregistret i Karlstad om detta. De sitter med fyra datorer och gör släktutredningar. Många kopplingar finns mellan dessa fyra databaser och man vill kunna samköra allt i en databas.

Av Nils-Åke Bjäresten Torsdagen den 19 januari, 2006 - 22:39:

Daniel, svaret på din fråga är att DISGEN snart kan vara föråldrat om man inte har ambitionen att hänga med i den tekniska utvecklingen. Till detta kan jag lägga att programmet har vissa funktioner som marknadsföres som finesser men som inte upplevs som finesser av mig. Samtidigt saknar jag andra funktioner. I vissa avseenden är programmet direkt användarovänligt. Detta gäller speciellt källdatabasen som jag inte lyckats hantera på ett sätt som jag tycker är meningsfullt. Jag har viss erfarenhet av ett annat släktforskarprogram som bättre svarar mot mina krav men tyvärr finns det än så länge inte någon svensk version av detta program. En klar fördel med detta program är att källdatabasen är uppbyggd på ett annorlunda sätt som jag upplever som mer användarvänligt.

I det följande tänker jag koncentrera mig på det tekniska men först skall jag nämna något om det ansvar som jag anser att DIS har gentemot sina kunder. Vi medlemmar betalar för DISGEN och vi betalar även en medlemsavgift. Vi har rätt att förvänta oss att DIS kontinuerligt utvecklar programmet under överskådlig tid. Om detta inte fungerar med hjälp av ideella insatser så bör man överväga andra lösningar. Men även för mig så är huvudalternativet att det bör ske genom ideella insatser och jag hoppas att Christer skall kunna engagera fler programmerare och andra medhjälpare. Egentligen är det mycket förvånande att det bland 23000 medlemmar är så få som är intresserade av ideellt arbete.

Om du har följt datateknikens utveckling så vet du att Microsoft har lancerat en hel del nyheter under 2005 och kommer att fortsätta med detta under 2006. Förmodligen har vi olika syn på hur detta kommer att påverka framtida dataprogram.

.NET Framework är en stor samling mycket kompetenta hjälpprogram som kommer att utnyttjas i Microsofts operativsystem och i Microsofts andra programsystem, t ex i Office och i databassystemet SQL Server. Det är också fritt fram för andra programutvecklare att utnyttja dessa hjälpprogram. Fördelen med detta är att den egenutvecklade programkoden blir mindre omfattande. En annan väsentlig fördel är att Microsoft svarar för att eventuella buggar i dessa hjälpprogram rättas genom Microsoft Update.

Hjälpprogrammen i .NET Framework är indelade i grupper. Programmen i gruppen ADO.NET svarar för datakommunikation mellan olika program. En tillämpning för dessa hjälpprogram i ett framtida DISGEN-program skulle kunna vara att exportera data från DISGEN:s databas till Word eller Excel eller till andra databaser.

XML är ett programsystem för hantering av data på ett intelligent sätt. Systemet har varit under utveckling under många år och nu har Microsoft ansett att det är färdigt för användning i större skala. I .NET Framework är det hjälpprogrammen i gruppen System.Xml som hanterar XML data. I ett framtida DISGEN-program kommer XML data att bli en naturlig ersättning för texter innehållande hemmasnickrade styrkoder.

Microsoft planerar att i slutet av 2006 lancera en ny version av Office som kallas Office 12. Programmen i Office 12, t ex Word och Excel, kommer att få ett nytt filformat som kallas Office Open XML. Specifikationerna för detta format har lämnats till standardiseringsorganet Ecma med en ansökan om att formatet skall antagas som en öppen standard. Microsofts ansökan stöds bl a av Intel och Apple. Word's och Excel's tidigare filformat kommer att stödjas av Office 12 men på sikt kommer dessa filformat att avvecklas. Man måste nog räkna med att rtf-formatet också avvecklas.

Av Nils-Åke Bjäresten Onsdagen den 8 februari, 2006 - 22:06:

Först ett tillägg till mitt föregående inlägg: Microsoft har meddelat att den nya Office-versionen är försenad och kommer inte att bli tillgänglig förrän i början av 2007. Den får då namnet Office 2007.

Under rubriken Ordföranden har ordet i Diskulogen nr 71 kan man läsa: "Även om släktforskare är vana vid att se bakåt, så finns det all anledning att se framåt när det gäller forskningens villkor och - för DIS del - särskilt vad avser tekniska hjälpmedel och deras tillgänglighet." För mig är detta en mycket välkommen programförklaring och jag förutsätter att orden med det snaraste kommer att omsättas i handling.

Enligt uppgift är Disgen utvecklat i Borlands programsystem Delphi och jag har inte hört något som tyder på att man har fört över programmet till något annat system. För något mer än ett år sedan informerade jag om att Borland gjort följande uttalande: "While Borland is committed to the .NET platform as the future of Windows development, Borland also knows that the majority of desktop developers maintain applications on the Win32 platform, and Borland is just as committed to providing those developers with the advanced features that they need." För ett år sedan förstod alltså Borland att .NET skulle komma att dominera den framtida programutvecklingen för Windows, men då kände man sitt ansvar för de som använt Borlands utvecklingsplattformar. Förmodligen känner man fortfarande detta ansvar men det är inte detta man i framtiden vill syssla med och därför letar man efter någon som vill ta över de tidigare programutvecklingsplattformarna, se http://theinquirer.net/?article=29561.

Av Alf Christophersen Torsdagen den 9 februari, 2006 - 00:39:

Nils-Åke!

Som produsent av DIS-Norges GEDtreff (som gjør jobben til første fase av db2000 sin produksjon av DISBYT-bidrag, men mer beregnet på norsk database, samt nylig blitt eier av Borland BDS Architect 2006 (Educational version vel og merke) kan jeg fortelle at nå er C++ innlemmet i porteføljen. Så nå kan man enten lage et program bestående av Delphi32 alene, C++ alene, C++ og Delphi32 i blanding (en eller flere komponenter i C++ og noe i Delphi på Windowssiden eller lage .NET-plattformen i en eller annen blanding av Delphi.NET og C#.
Neste versjon er sagt å skulle støtte .NET v.2 og versjonen deretter med Win64 versjon av alt sammen i tillegg.
Vi Delphi-programmører blir neppe arbeidsløse.

Det jeg er lykkelig for i Pascal at man kan oppdage uten lupe hvor en programblokk begynner og slutter, noe som er komplett umulig for enhver med det minste antydning til synshemming (er det årsaken til at bedrifter ikke ansetter programmører mer enn ca. 30 år gamle?? :-))

Av Nils-Åke Bjäresten Fredagen den 24 februari, 2006 - 21:39:

Alf!

Om man väljer att utnyttja .NET Framework i sin programutveckling har man stora möjligheter att utnyttja det programmeringsspråk som man trivs bäst med. De programmeringsspråk som Microsoft i första han stödjer är VB och C#. Andra företag och organisationer har skapat stöd för andra programmeringsspråk. Detta fungerar tack vara något som kallas "common language runtime" (CLR). Om denna "runtime" skriver Jeffrey Richter i sin nyutkomna bok "CLR via C#": "Microsoft has created several language compilers that target the runtime: C++/CLI, C# (pronounced "C sharp"), Visual Basic, JScript, J# (a Java compiler), and an Intermediate Language (IL) Assembler. In addition to Microsoft, several other companies, colleges, and universities have created compilers that produce code to target the CLR. I'm aware of compilers for ADA, APL, Caml, COBOL, Eiffel, Forth, Fortran, Haskell, Lexico, LISP, LOGO, Lua, Mercury, ML, Mondrian, Oberon, Pascal, Perl, Php, Prolog, Python, RPG, Scheme, Smalltalk, and Tcl/Tk."

Det finns alltså ingenting som hindrar att man i sin programutveckling använder mer än ett programmeringsspråk. Men man skall nog begränsa sig till språk som man bedömer vara någorlunda framtidssäkra. Det är en klar fördel om de program som skrivs i dag även kan läsas och förstås av framtida programmerare.

Av Niklas Lundin Söndagen den 5 mars, 2006 - 11:03:

Har en del idéer jag tänkte delge och denna tråd är så omfattande att metoden "Lurk Before Leap" känns omöjlig att ens försöka sig på.
Skulle därför något av det jag tar upp redan vara nämnt ber jag om ursäkt för det.

A. Då en person ofta kan ha flera yrken och dessa skrivs på en och samma rad i Disgen blir det konstigt när man tar fram statistik på detta. Man kan t.ex. få:
23 Bonde
11 Dräng
1 Skatteman, Dräng, Bonde

Om de som programmerar kunde lösa så att Skatteman, Dräng, Bonde skiljs åt skulle resultatet bli:
24 Bonde
12 Dräng
1 Skatteman

B. Rutan: [Ändra personnotiser] kunde vara större för att få en bättre översikt. Speciellt under fliken [Notiser] skulle detta vara bra då man ofta har mycket text där, och personer som flyttar från ett ställe till ett annat inte alltid får plats på en rad så man ser allt.

Niklas Lundin
medlem 30055

Av Niklas Lundin Söndagen den 5 mars, 2006 - 11:06:

Har en del idéer jag tänkte delge och denna tråd är så omfattande att metoden "Lurk Before Leap" känns omöjlig att ens försöka sig på.
Skulle därför något av det jag tar upp redan vara nämnt ber jag om ursäkt för det.

A. Då en person ofta kan ha flera yrken och dessa skrivs på en och samma rad i Disgen blir det konstigt när man tar fram statistik på detta. Man kan t.ex. få:
23 Bonde
11 Dräng
1 Skatteman, Dräng, Bonde

Om de som programmerar kunde lösa så att Skatteman, Dräng, Bonde skiljs åt skulle resultatet bli:
24 Bonde
12 Dräng
1 Skatteman

B. Rutan: [Ändra personnotiser] kunde vara större för att få en bättre översikt. Speciellt under fliken [Notiser] skulle detta vara bra då man ofta har mycket text där, och personer som flyttar från ett ställe till ett annat inte alltid får plats på en rad så man ser allt.

Niklas Lundin
medlem 30055

Av Ann Sjöberg Söndagen den 5 mars, 2006 - 12:17:

Hej Niklas.

Det går bra att ha flera notiser med yrken. Fast bara en av dem visas i fliken Grunddata. Däremot syns alla i fliken notiser samt i rapporterna.

Det där med B och rutan håller jag med dig om. Detta fönster borde vara som standardfönster i Windows, dvs maximera, minimera samt själv dra den till den storlek som önskas.

Hälsningar
Ann