Av Sonja Larsson Fredagen den 16 mars, 2007 - 13:23: |
Vet inte om dena rubrik är rätt plats för min fråga men ursäkta i så fall. Min fråga gäller Dispos.
Jag antar att det är på grund av Internet 7 som jag inte kan aktivera Genlinerutan under Källor och Citat/Välj ett citat. Fick på annan plats här en rekommendation att skriva Gidnumret i platsen för sidhänvisning. Jag vill kunna få med mina Gidhänvisningar vid nästa utdrag till Disbyt/Dispos. Kommer detta att fungera??
Vänliga hälsningar
Sonja Larson, 13858
Av Christina Claeson Tisdagen den 9 juni, 2009 - 17:43: |
Hej
Om jag har en person som som flyttar väldigt mycket, hur noterar man det lämpligtvis i DIS gen 8.2 för att det ska bli överskådligt.
Av Niklas Lundin Onsdagen den 10 juni, 2009 - 16:48: |
Hej Christina
Det finns 3st flyttningsnotiser i Disgen som kan användas om och om igen. Dessutom finns en specialnotis där du själv kan sätta rubrik.
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 10 juni, 2009 - 21:51: |
Flyttningsnotis.
Ja det finns tre notiser för flyttning men om man vet både varifrån och vart en person flyttar så finns igentligen bara en notis, flyttade. I de andra två kan man bara ange antingen varifrån man flyttar eller vart man flyttar.
Av Å Källstrand Torsdagen den 11 juni, 2009 - 09:27: |
Ja, då kan man även komplettera med LEVDE-notisen. Själv brukar jag döpa om den till BODDE.
Mvh
12410
Av Niklas Lundin Torsdagen den 11 juni, 2009 - 11:39: |
Jag använder utflyttade och inflyttade i alla lägen (där det går). På så sätt får man inte bara en tidsuppfattning om själva flytten, man får också källa med sida i husförhörsboken i den nya församlingen vilket underlättar kontroll.
Av Christina Claeson Fredagen den 12 juni, 2009 - 20:17: |
Tack alla för bra tips
Hälsar en ny disgen användare
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 14 juni, 2009 - 16:37: |
Hej Niklas!
Det är inget som hindrar att Du lägger in flera källhänvisningar i en och samma notis. Så flyttade notisen ger allt på en gång.
Av Christina Claeson Onsdagen den 17 juni, 2009 - 16:59: |
Det låter ju bra
Men hur gör man om jag nu har importerat material från en äldre version av min släkt, som inte har möjlighet till att kvalitetsmärka materialet (kan man ordna det i efterhand?) om inte blir det väl att först fixa det i den senaste versionen av min släkt innan en ny import till Disgen.
Av C-G Magnusson Lördagen den 20 juni, 2009 - 18:57: |
Kan man skriva ut källhänvisningar som fot- eller slutnoter istället för i texten? Om inte kan det vara en bra funktion framöver ...
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 21 juni, 2009 - 12:44: |
Källhänvisningar.
Ett bra förslag C-G att kunna välja var man vill ha källorna utskrivna.
Jag har skrivit ett förslag att man skall kunna få ut käll och citatregister utan att man måste skriva ut källorna i texten.
Av Svein Henry Mortensen Söndagen den 4 juli, 2010 - 22:03: |
Hej
När man installerade det nya Disgen så ökade storleken på källhänvisning. Nu har mina texter lagt sig på vänster sida och för att få texten över hela källhänvisningen så får jag sitta med deleteknappen för att få texten att löpa över hela notisen.