Av Niklas Lundin Söndagen den 5 mars, 2006 - 19:31: |
Hej Ann
Visste inte att man kunde ha fler än en yrkesnotis, undra hur många som använder det?
Större ruta för [Ändra personnotiser] och [Redigera källor och citat] vore i alla fall bra.
Niklas
Av Gunnar Bengtsson Måndagen den 6 mars, 2006 - 06:59: |
Att använda flera yrkesnotiser ger en större överblick över en persons yrkesverksamma liv. Man är ju inte bonde hela livet. Flera notisen ger dig möjlighet att ange tiden och dessutom källan för din notis, Varje notisfält har dessutom både fotnot och anteckningsfält.
Gunnar Bengtsson
medl 4180
Av Thorbjörn Johansson Måndagen den 6 mars, 2006 - 11:38: |
Angående fönsterstorleken har jag fått detta svar tidigare. Så det är bara att hålla tummarna för att det kommer i nästa version.
Ändring av fönsterstorlek.
Hej!
Har nu använt Disgen 8.0d ett tag och irriterar mig över att jag inte kan göra fönster större. Hade varit fint att kunna skala om fönstren för tex "Välj ort" eller "välj ett citat" Som det är nu får man scrolla och flytta runt för att se vad för ort man skall välja. Detta är mycket enerverande särskilt då man sitter med en stor skärm med hög upplösning.
Finns det några planer på att lägga till denna funktion till version 8.1 som är under utarbetning nu?
Av Christer Gustavsson Torsdagen den 6 januari, 2005 - 22:28:
Thorbjörn,
vi kommer inte att ta med ditt förslag i 8.1. Men vi tar hand om det och har med det i prioriteringsarbetet inför kommande versioner.
Av Christer Gustavsson Måndagen den 6 mars, 2006 - 22:37: |
Thorbjörn,
det har tyvärr inte kommit högre upp i prioriteringen denna gång heller. Men jag håller med dig att det är lite irriterande med fönstrens fasta storlek.
Jag hoppas att något av det andra nya som kommer att dyka upp kan vara till glädje för dig. Jag ska försöka släppa på förlåten när planerna har tagit fastare former.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 7 mars, 2006 - 09:58: |
Fönsterstorlek!
Mycket beklagligt att detta inte har prioriterats upp, det är ett önskemål från våra synskadade medlemmar som framförts för länge sedan. Alla nya påpekande av detta borde öka på prioriteringen.
Det finns ett hjälpmedel i windows som förstorar upp en del av skärmen men det är inte lätt att använda.
Av Kai Thurfors Tisdagen den 7 mars, 2006 - 12:00: |
KE och Thorbjörn, det är inte p g a bristande förståelse för behovet, som det inte har blivit gjort. Om vi bara kunde gå efter vad vi VILL göra, så skulle det ha hamnat bland de översta. Tyvärr är det en komplicerad förändring, som inte har orkats med än.
Av Niklas Lundin Tisdagen den 7 mars, 2006 - 17:32: |
Svar till Gunnar Bengtsson ang. yrkesnotiser
Jag tackar för informationen.
Alla mina personer har sina yrken på en och samma rad (miss av mig) men de står i den ordningen de hade sina respektive yrken så det är i alla fall halvbra.
Frågan gällde i första hand problemet med statistiken för yrken om man gjort som jag.
Jag tycker att Disgen borde kunna skilja yrkena åt i alla fall.
Att rätta mina yrkesnotiser är ett enormt arbete (i stil med att behöva trycka Enter efter varje notis i ett worddokument för att inte Disgen klarar det)
Därav frågan.
Niklas
30055
Av Gunnar Bengtsson Tisdagen den 7 mars, 2006 - 22:22: |
Till Niklas ang yrkesnotiser.
Jag håller med dig om att det är ett "hästjobb" att ändra en mängd notise.
Programmet har dock en fördel om man delar upp yrket i tidsnoteringar, mellan ... och ... samt yrkesbestämningar. Söker man efter ett visst yrke under en viss tid hittar programmet samtliga, som har detta yrke även om det inte är exakt tidsnoterat.
Kanske inte ett roligt kvällsarbete, men måhända något att tänka på framledes.
MVH
Gunnar B
Av Nils-Åke Bjäresten Torsdagen den 9 mars, 2006 - 00:10: |
Fönsterstorlek!
Att anpassa fönsterstorlek till olika skärmtyper tycks inte längre vara ett stort problem. Från och med .NET Framework 2.0 har Microsoft infört något som kallas "dynamic layout". Läs mer om detta i kapitel 3 i Charles Petzold's bok "Programming Microsoft Windows Forms", ISBN 0-7356-2153-5.
Av Daniel Berglund Torsdagen den 9 mars, 2006 - 21:53: |
Man kan nästan tro att du gillar .NET, Nils-Åke
Det är inte särskilt komplicerat i Delphi heller kan jag berätta, men i det aktuella fallet kan det ju finnas något som ställer till det. Att skriva om programmet från grunden av den anledningen är nog att skjuta myggor med kanon, och en ganska dålig kanon till på köpet.
Layoutwidgets har funnits i t ex X Windows sedan början på nittitalet så direkt nytt är det ju inte även om Microsofts propagandamaskin gärna vill få oss att tro att de uppfunnit något nytt. Delphis motsvarigheter är ganska primitiva men brukar duga gott.