Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 mars, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version (2002-2006): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 mars, 2006
Av Stefan Björn Lördagen den 18 mars, 2006 - 08:55:

Hur är man släkt.
Jag har testat ett antal släktforskarprogram men har inte hittat något program som på ett enkelt sätt visar hur man är släkt med den person man för tillfället arbetar med. På nå'tt vis känns det som om det vore ett av huvudsyftena med en släktforskarprogram, men jag har väl missuppfattat det hela.
Vad jag menar är att jag i programmet vill ange en proband (t ex mig själv) som sedan (tills man anger en annan proband) blir utgångspunkt för hur man är släkt med övriga personer i databasen (eller inte släkt alls). Detta borde visas för den person man för tillfället har aktiv i någon form av kod (kanske så enkelt som ff mf kusin). Jag tror inte att jag är den enda som har så många personer i databasen att jag inte kan komma ihåg hur jag är släkt med alla.
Jag vet att jag kan se det vid vissa körningar, men jag vill hela tiden veta hur jag är släkt med den person jag för tillfället forskar på.
Kanske har någon annan kommit med samma idé/förslag, men jag har inte hittat det på detta forum.

Stefan

Av Folke Strandberg Lördagen den 18 mars, 2006 - 16:35:

Har ett problem med bilder:
Jag har som exempel en bild vald som porträtt och med begärd storlek 40 mm.
När jag ska skriva ut antavla i tabellform händer följande:
1 Direkt till skrivare blir allt rätt.
2 Skriv RTF-fil, granska först i Disgen, allt ser ok ut så långt.
3 Skriv RTF-fil, öppna dokumentet i WORD, då har bilden vuxit till ca 185 mm.
Hur löser jag detta, såvida det inte är ett fel som redan ligger hos PUG, och i så fall, när kommer lösingen?

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Lördagen den 18 mars, 2006 - 19:26:

Folke!
Det är att det är "originalstorleken" på dina bilder som följer med vid FTF-utskrift. Den storlek du begärt i DISGEN påverkar tyvärr inte bildstorleken på bilden i RTF-filen. Är det så att bildstorleken inte passar måste du gå in på dokumentet i ordbehandlaren och ändra varje bild individuellt där.
Att annat alternativ är om du har något program, t. ex. Acrobat Distiller eller kanske något gratisprogra, som kan konverterad dina utskrifter till PDF-filer. Då väljer du detta program som Skrivare.
I detta fall får du utskriften exakt likadan som på skärmen.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Lördagen den 18 mars, 2006 - 19:33:

Svar till Folke Strandberg
Det problem du tar upp är känt men jag vill gärna ge dig och andra som stött på det en enkel förklaring.
Bilden som du arbetar med har en viss storlek räknat i pixlar vilket i Disgen kallas för originalstorlek. Genom att ange önskad höjd på bilden anpassar Disgen bilden så att den får plats i en rektangel med den av dig angivna höjden och bibehåller samtidigt sitt höjd-/sidförhållande. När du exporterar ditt material till Word så är det bilden med sin storlek i pixlar som du exporterar och som därmed är det den storleken som visas i Word. I Word kan du sedan aktivera bilden och välja ”Formatera bild – Fliken storlek” och på motsvarande sätt ange önskad bildhöjd, bild för bild, precis som du gör i Disgen. Problemet är alltså att höjdinställningskommandot i Disgen inte tas hand om av RTF-formatet och därmed heller inte följer med och styr höjdinställningen i Word. Detta kan vi tyvärr inte påverka från Disgen.
Exakt samma sak händer med bildstorleken när du för över ditt material till Disgens HTML-visning. Detta sker emellertid direkt från Disgen till egna Html-mallar och kan därför lösas inom Disgen. Detta utvecklingsarbete kommer relativt snart att starta.
Slutligen vill jag nämna att PUG inte längre existerar. En ny Disgenorganisation sjösattes för ca ett år sedan och i nästa nummer av Diskulogen kommer att finnas en artikel om detta.

Av Folke Strandberg M00567 Lördagen den 18 mars, 2006 - 20:09:

Karl-Erik och Ingvar
Tack för upplysningarna. Ett alt torde kanske vara att knåda bilderna i ett bildbehandlingsprogram till önskad storlek innan de hämtas in i Disgen. Ska prova det.

Av Per Schröder Söndagen den 19 mars, 2006 - 00:52:

Statistik. Namn.

Min fru och många med henne har dubbelnamn med bindestreck i namnet. Varför kan inte DISGEN hantera det i statistiken. Det är ju 1 namn även om det kan vara 2 'riktiga' namn. Men då min fru heter Els-Marie så visar statisken 1 förekomst av namnet Els. Detta är ju ett namn som inte finns i verkligheten. Jag skulle vilja att DISGEN kan räkna alla Anna-Lisa, Ann-Marie, Ing-Marie, Carl-Olof, Bo-Göran och Els-Marie m fl. Eller om man åtminstone kunde få avgöra det själv via någon ifylld ruta.

Av Sten Tegfors Måndagen den 20 mars, 2006 - 15:28:

Hej,
Jag saknar möjlighet att genom "dra och släpp" funktion kunna stuva om byar och gårdar man själv lägger in under "Orter".
Nu måste man ju klippa ut och klistar som är omständigare.

Av Sten Tegfors Måndagen den 20 mars, 2006 - 15:44:

Hej,
Jag saknar möjlighet att genom "dra och släpp" funktion kunna stuva om byar och gårdar man själv lägger in under "Orter".
Nu måste man ju klippa ut och klistar som är omständigare.

Av Folke Strandberg M00567 Måndagen den 20 mars, 2006 - 21:48:

Antavla i tabellform 1, ansedlar 2
Vid utskrift av 1 skrivs inte någon text där en ana står som barn i en familj utan bara en hänvisning till barnets ananummer som förälder, vilket är bra.
Vid utskrift av 2 däremot skrivs hela texten ut, helt i onödan, och dessutom görs ingen hänvisning till barnets ananummer.
Varför inte i detta anseende skriva 2 på samma sätt som 1?
Är det månne någon ändring på gång av denna mångåriga önskan?

Av Folke Strandberg M00567 Måndagen den 20 mars, 2006 - 22:11:

Avseende stavas inte anseende!