Av Å.Källstrand/12410 Tisdagen den 21 mars, 2006 - 10:26: |
Svar till Sven Tegfors:
Det önskemålet har jag också framfört i detta forum. Fick då ett något "snorkigt" svar att det inte alls var en nödvändig funktion, om man gjorde rätt från början!
Av Folke Strandberg M00567 Tisdagen den 21 mars, 2006 - 20:40: |
Mitt inlägg om utskrift av ansedlar. Ett påpekande som jag glömde att ta med är att med nuvarande utskriftssätt skrivs alla anors texter faktiskt ut två gånger,vilket ger en annan dimension på behovet av en ändring.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 21 mars, 2006 - 22:15: |
Hej Folke!
Jag antar att det ansedlar på all individer i en antavla som Du avser.
Jag har tidigare framfört ett önskemål att få en gemensam "ansedel" en "familjesedel" för familjen för som Du skrivet det blir en upprepning att skriva en ansedel både för far och en för mor.
Men det är troligen ingen lätt nöt att knäcka för hur skall man redovisa far's resp. mor's levnadsbeskrivning före giftemålet. Kanske två individuella före giftet och en gemensam under giftet men bara skriva barnen en gång.
Av Folke Strandberg M00567 Tisdagen den 21 mars, 2006 - 23:35: |
Hej Karl Edvard!
Vad jag menade, var att en anas all text förekommer på två ställen, dels som ana och dels som barn men du har ju rätt i att barnens alla uppgifter också skrivs två gånger.
Betr familjeansedel har jag sett hur det är löst i Holger och där får man välja om man vill ha hustruns allmänna text med eller inte och speciellt val om hustrun varit gift fler gånger och resultatet blir aldrig riktigt bra tycker jag, men då tillkommer också det faktum att ingen text för barnen skrivs ut i Holgers ansedlar över huvud taget. Sak samma i MinSläkt. Där kommer ingen barn-text ut heller. Det händer ju barnen en massa saker som man vill dokumentera. I MIS kan man då skriva barntexter i moderns text, men är modern inte en ana då måste man skriva texten hos fadern därför att ingifta partners text blir inte heller utskriven, så vi ska kanske vara nöjda med Disgens lösning bara vi kunde slippa att ödsla papper på att skriva samma text två gånger på olika ställen.
Av Christer Gustavsson Onsdagen den 22 mars, 2006 - 19:51: |
Folke,
du väljer ju själv i inställningar för ansedlar vilka notiser du vill ha med för huvudpersonen, föräldrar och barn samt ingifta. Du får testa lite och se vilket alternativ som passar dig bäst. Har du provat det?
Av Inger Amnefelt Onsdagen den 22 mars, 2006 - 20:36: |
Jag håller på och går igenom hela min databas i Disgen. Jag saknar ett enkelt sätt att söka på giften.
Jag skulle vilja ha sökning på samma sätt som det går att söka alla som är födda ett visst år eller död ett visst år.
Inger Amnefelt (medl. 10065)
Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 22 mars, 2006 - 20:55: |
Visserligen inte svar på riktigt dina önskemål, men har du tittat på Utdrag Vigslar? Genom söklistor kan du begränsa.
Standard utdrag Vigslar ger bara vigslar som har ort, men du kan lätt ändra det villkoret under fliken Eget och avmarkera Utropstecknet på första raden genom att längre ned bocka av Obligatoriskt.
Av inger Amnefelt Torsdagen den 23 mars, 2006 - 06:58: |
Tackar.
Inter riktig som jag önksar. Jag skulle vilja ha upp personerna i söklistan så jag snabbt kan gå vidare och kolla och ändra om så behövs.
Inger A
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 23 mars, 2006 - 08:44: |
Inger!
Ett förslag:
Gå in på sökning med Kikaren på vanligt sätt.
Öppna fliken Grundvillkor, där du nollställer allt och väljer som vanligt män/kvinnot och flockalternativ.
På fliken Ytterligare villkor väljer du endast Gifte som notis att söka i. I "Tidigast år" och "Senast år" skriver du det år du är intreserad av.
Nu bör du få en söklista med de personer som är antecknade för gifte aktellt år.
Skulle du ha angivit datum för giftet som text, med en "Fras", får du med även med dem i listan, oavsett filket år som ingår i frasen.
Av Folke Strandberg M00567 Torsdagen den 23 mars, 2006 - 09:51: |
Till Christer Gustavsson
Tack för påpekandet. Ja, jag har testat Disgens olika varianter i över 20 år.