Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 mars, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version (2002-2006): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 mars, 2006
Av Folke Strandberg M00567 Torsdagen den 23 mars, 2006 - 10:14:

Till Karl Edvard Thorén
Hej, jag har aldrig använt mig av ansedel som stadigvarande utskriftsvariant eftersom jag vid test såg vad som hände med barns texter. När jag tänker närmare efter är problemet ännu större. Om jag vill göra en fullständig dokumentation av släkten och önskar text på föräldrar, barn och ingifta så händer följande, tag morfar som exempel:
Texten skrivs där mf är en ana
Även hos mm eftersom han är ingift (min definition av ingifta är dock partners i flergiften som inte är anor)
Texten kommer även ut där mf är barn, både hos mf f och mf m.
Utskriften sker alltså fyra gånger!
Jag brukar en annan variant:
Skriver antavla i tabellform som RTF-fil utan sidnumrering och gör sidbrytning när en ny familj börjar. Det börjar likna familje-ansedel. Man missar ju förståss ansedelns fördel att man kan få ny rad för varje notis och slipper använda NR med hakar. Använder du själv denna varianten?

Av Inger Amnefelt Fredagen den 24 mars, 2006 - 07:04:

Tackar Karl-Erik.

Precis vad jag ville.
Tänkte inte på Notistyperna.
Nu ska jag börja gå igenom alla vigslar systematikt och kolla dem mot GENLINE.

mvh Inger A

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 25 mars, 2006 - 13:18:

Hej Folke!

Ursäkta dröjsmålet med att svara.
Jag ser inte det problem som Du beskriver med morfar och mormor.
Text och flyttnotis kommer bara ut på barn om där inte finns någon referens till en anna plats.
På mormor kommer den text ut som är inlagd på henne, så om man lägger in deras gemensamma text på bara en av dem kommer texten bara en gång. När sedan morfar och mormor blir barn kommer ingen text ut på den bara född döpt död och begravd.
Betr. ny rad för notiser i antavlor är det ett gammalt förslag som vi nu ser ut att få gehör för i nästa uppdatering.

Av Alf Christophersen Lördagen den 25 mars, 2006 - 20:35:

Folke!
Du har vel ikke satt opp i oppsettet at alle notiser skal skrives ut for alle typer relasjoner vel?
Høres slik ut.

Av Folke Strandberg M00567 Onsdagen den 29 mars, 2006 - 00:14:

Hej Karl Edvard och Alf
Jag har inte begärt ALLA notiser för ALLA personer men eftersom jag vill göra en fullständig dokumentation med ansedlar har jag markerat bl a textnotiser för anans levnadsbeskrivning samt textnotiser för barn och för ingifta. Ingifta anser jag vara partners till anor men som inte själva är anor, alltså makar vid flergiften. Programmakarna anser troligen att ingifta är lika med alla anor plus ingifta icke-anor.
Vid utskriften sker då följande, tag morfar och mormor som exempel på anor:
1 på morfars egen ansedel skrivs texten ut, även mormors text
2 på mormors ansedel skrivs mormors och morfars text
3 på morfars fars ansedel där morfar är barn skrivs morfars text
4 på morfars mors ansedel skrivs morsfars text

För alla anor skrivs alla texter ut 4 gånger, dessutom skrivs även alla andra uppgifter för barn ut 2 gånger.

På antavla i tabellform skrivs alla anors text ut 1 gång och barnens uppgifter också 1 gång. Att barn skrivs på fars och mors ansedlar kan jag förstå men varför skillnaden när det gäller anors textnotiser?

När jag för många år sedan upptäckte detta om ansedlar släppte jag tanken på att någonsin skriva ansedlar.

Om någon kan få ett annat resultat än vad jag får, utan avkall på vilka texter som ska ut, vore jag tacksam för tips om hur det går till.

Av Alf Christophersen Onsdagen den 29 mars, 2006 - 08:37:

Folke!
Vil anbefale deg å forsøke følgende.

Først går du til Instälningar og velger Spara. Gi oppsettet du har nå et navn, f.eks. daglig_oppsett

Når det er gjort, og oppsettet du har er spart unna så du kan ta det inn igjen til senere bruk, så trykker du igjen på Instälningar, men velger nå Grundinstälningar og aksepterer at alt du har endret går tapt.
Forsøk nå å gjøre ny utskrift. Vil ikke da dette du er misfornøyd med forsvinne??
Nå kan du gå igang med å ta med eller fjerne en og en notis ad gangen og gå til utskrift og velg Granska for å se på effekten. Endre så en til, studer effekt på nytt og når du så er fornøyd kan du jo notere deg hvilke notiser du skal ta med for de enkelte personer slik at utseendet blir slik du ønsker det.
Når det er gjort går du til Instälningar, men velger nå å lese inn fra fil, last inn det sparte oppsettet, gå til oppsettet og endre oppsettet for utskriften du ønsker og spar evt. på nytt.

Senere kan du gjøre tilsvarende, men kanskje eksperimentere med andre instillinger, og så lagrer du disse som egne filer slik at du har et arkiv etterhvert med oppsett som du kan bruke under forskjellige presentasjoner.

Av Folke Strandberg M00567 Onsdagen den 29 mars, 2006 - 18:56:

Hej Alf,
Det du beskriver med olika ini-filer har jag provat under årens lopp men jag har just inga notistyper att ta bort. Har följande inställningar som standard för ansedlar:
Huvudpersonen: U
Levnadsbeskrivning: DFT
Barn: DFT
Föräldrar: DF
Ingifta: DFT
Giften: T

Jag kan ta bort T för ingifta, då skrivs inte anans text på partnerns ansedel.
Jag kan ta bort T för barn och då skrivs inte anans text på de två föräldrarnas ansedlar.
Så har jag huxflux blivit av med texter både för ingifta och alla barn, men det var ju inte vad jag ville, eller hur.
Problemet är logiken i programmet. Om man i denna modul av Disgen tillämpar samma logik som när antavla i tabellform skrivs ut, då försvinner alla problem. Där funkar det med texter för anor, barn och ingifta och detta är något som är efterlängtat sedan länge.

Av Alf Christophersen Onsdagen den 29 mars, 2006 - 19:59:

Det er en stor forskjell. Når du skriver ut en antavle eller stamtavle, så vet programmet underveis hva du har skrevet ut som hovedperson og kan evt. undertrykke det å skrive ut det samme på nytt.

I anseddel vet programmet ant. intet om hva som er skrevet ut om andre enn hovedpersonen og med ditt oppsett hvor du skriver ut alle tekster om alle relaterte, så vil nødvendigvis dette bli gjentatt for alle personer når disse er hovedperson i anseddelen.

For å gjennomføre det du ønsker må i såfall det bli generert en liste på forhånd og så tas det vare på at NN allerede som far ble skrevet ut med all informasjon og at når NN som hovedperson derfor ikke skal få tekst etc. skrevet ut, utenom en henvisning til en annen anseddel.
Det vil komme til å se litt rart ut mener jeg om papirene senere kommer vekk fra hverandre og det for hovedpersonen da står henvisning til et annet ark.

For øvrig, hvis du går tilbake til grunninnstilling vil T vises kun for hovedpersonens biografi-del samt for giftet. For alle andre relasjoner vil da kun enkelte basisdata vises, ikke hele biografien.
Jeg foretrekker dette.
Huvudperson: ACDFOUVd
Levnadsb. EHILRST296f
Barn: CDFUV
Foräldrar: CDFUV
Ingifta: CDFUV
Gifte: ST

:-)

Av Alf Christophersen Onsdagen den 29 mars, 2006 - 20:05:

Folke.
En måte å finne ut hva som er hva av definisjoner i oppsettet, så ta vekk utskrift av alle notistyper med unntak for en kategori hvor du aktiverer alt.
Da vil du se hva som berøres av oppsett for hovedperson, personbeskrivelse, barn, ingifta, foreldre og gifte.

PS. Du skriver Ansedel, men mener du enten Antavla eller Stamtavlor i tabellform?

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 29 mars, 2006 - 21:33:

Folke!
Det är väl så att definitionen på ansedel är att visa en persons familj inte en hel släkt. För att visa släkten används antavla eller om man vill se mer av släkten att man använder släktmatrikeln som jag tycker är en bra utskrift.
Betr. dubbleringen av familje informtionen så kanske man får välja och lägga in den gemensamma levnadsbeskrivningen på bara en av makarna.
Vi får väl se fram emot att få min efterlysta familjesedel.