Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 april, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version (2002-2006): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 5 april, 2006
Av Folke Strandberg 00567 Onsdagen den 29 mars, 2006 - 22:04:

Hej igen Alf
Jag talar bara om ansedlar och antavla i tabellform, som så att säga är ansedlar i löpande bana.
Jag förstår också att pgm inte vet relationerna om man skriver ut en ensam ansedel bara rätt upp och ner.
Alla släktforskare måtte väl spara sina ansedlar i ana-nummer-ordning och det numret sätter man
ju inte dit för hand utan låter systemet generera och skriva ut numret plus förkortningen av relationen till startpersonen, exempelvis
144 ff mf ff f.
Det finns i Disgen bara, så vitt jag vet, ett sätt att få ananummer och förkortningar utskrivna och det är genom att skriva ut "ansedlar för alla".
Om jag skulle skriva ut en ensam ansedel begär jag "ansedlar för alla" och systemet jobbar då fram underlag för detta. Jag skriver naturligtvis inte ut alla utan jag begär "Granska" och genom att använda "Nästa" (sida) och höfta sidnummer i "Gå till" kommer jag så småningom fram till rätt ansedel och begär då "Skriv Sida" och får ansedel med rätt ananumnmer och förkortning. Det verkar lite bökigt men alternativet är ju att skriva dit dessa saker för hand.
I det läge när man begär utskrift av alla ansedlar finns det ingen ursäkt för att inte ta hänsyn till relationerna och anpassa utskriften till vad jag önskar.

Hur gör du när du skriver ut en ensam ansedel?

Av Alf Christophersen Onsdagen den 29 mars, 2006 - 23:39:

Folke.
Tror du bruker anseddel litt feil.
Anseddel skal bare vise sammenhengen mellom mor, far og barn og deres evt. ektefeller.

Du bør heller ta en titt på Matrikkelutskrift med utgangspunkt i en antavla.
Da får du relasjonene mellom personene også.

Av Folke Strandberg M00567 Söndagen den 2 april, 2006 - 15:07:

Karl Edvard Thorén
Jag förstår att du i ämnet ansedlar utgår ifrån att det gäller mina egna databaser men det skulle bli över tusen sidor så det är inte aktuellt. Jag uppdragsforskar och det är vad som gäller. Uppdragen är i regel begränsade till 5 generationer, utskriftsmängden är alltså inte så stor. Uppdragsgivaren får välja utskriftsform och de allra flesta väljer grafisk antavla och ansedlar, ibland från olika program, dom vill definitivt inte ha listor.
Jag önskar jag kunde erbjuda Disgens ansedlar men då måste de skönhetsfläckar jag pekade på bort och därför yttrade jag mig under rubriken ”Önskemål till nästa version”.
M v h

Av Niklas Lundin Tisdagen den 4 april, 2006 - 12:41:

Undra om detta med ny rad för varje notis även kommer att gälla fliken Anteckningar som jag själv använder flitigt. Anteckningar (bredvid fotnot) är ju en notis i notisen så att säga.
Bland annat skriver jag av vad som står i Genline om Född, Vigsel och Död under anteckningar på respektive notis.

Niklas
m30055

Av Rune Johansson Onsdagen den 5 april, 2006 - 08:35:

Finns någon enkel form att skriva ut inmatade uppgifter om enbart (Disgen-)orter (beskrivning, bilder, koordinater etc) utan personer, som är knutna dit. Detta skulle ju vara värdefullt för exempelvis hembygdsforskning - torpinventering samt för enkel kontroll av inmatade ortsuppgifter.
MVH
Rune
m2124

Av Å Källstrand Onsdagen den 5 april, 2006 - 09:49:

Jag efterlyser också något liknande som Rune ovan.Exempelvis att man kan göra en förteckning över alla personer som bott på en släktgård.
Mvh Åke medl 12410

Av Ove Billing, m00895 Onsdagen den 5 april, 2006 - 14:04:

Jag ser bara den möjligheten att du gör en utskrift av en släktmatrikel och sedan väljer att före själva utskriften välja bort sidorna med folket i början. Ortsbeskrivningarna kommer för sig sist, som du kan se under Granska. Under inställningar skall du då under Register välja att ta med ortsbeskrivningar och där pricka för att ta med bilder och önskade koordinater. Bör funka.

Av Ove Billing, m00895 Onsdagen den 5 april, 2006 - 14:14:

Svar till Åke
I detta fall är det nog framkomligt att först göra en söklista grundat på den eller de orter som du vill visa. Under Verktyg väljer du Utdrag och sedan fliken Ort. Du ser sedan längre ner vad som tas med. Om du inte är nöjd med innehållet kan du klicka på fliken Eget och där lägga till eller dra ifrån innehållstyp. Men du kan nog inte få med koordinater o.dyl. Välj sedan att göra utdraget för Söklistans innehåll.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 5 april, 2006 - 20:55:

Hej Åke!
Du vill göra en utskrift utgående från orter en typ av bygdeforskning. Gå in på utskrift och välj "Utskrift utgående från ort" där väljer Du vilken ort det gäller och om det skall vara underliggande orter. Klicka sedan på "Hämta" så ser Du vilka orter som kommer med. Ställ sedan in vilka händelser som skall visas och på ortsinställningar att kordinater och bilder skall med.
I utskrifts fliken ställer man in vilka händelser som skall visas på pesonerna så det går ju att minimera.

Av Folke Strandberg M00567 Onsdagen den 5 april, 2006 - 23:47:

Karl Edvard Thorén, Alf Christophersen
Ansedlar, för sista gången hoppas jag.
Jag har aldrig och kommer aldrig att skriva ut ansedlar för alla personer i en databas, alltså även var sin sedel för varje barn.
Jag skriver bara ansedlar för anorna och det tog jag för givet var självklart men det borde jag förståss ha nämnt. Därför att jag inte nämnde detta har vi pratat förbi varandra och ber om ursäkt för det.
Jag börjar alltså med "skriv ut antavla för centrumpersonen" och bygger underlag för antavla och därefter begär jag utskrift av "ansedlar för alla" dvs alla anor och på de ansedlarna önskar jag text för ingifta och barn och då blir det av naturliga skäl dubbla texter här och var såsom programmet fungerar idag.
Har pratat med Karl Edvard i kväll och har fått ett mail. De inställningar du nämnt testade jag innan jag började använda ovanstående tillvägagångssätt.
M v h