Av Kjell Westerberg Lördagen den 8 april, 2006 - 11:47: |
Vid utskrift med PDF995 "skrivare" försvinner sidhuvud men sidfot går bra. Finns det någon hjälp?
Av Kristian Jerméus Lördagen den 8 april, 2006 - 23:46: |
Hej Kjell
Jag testade med en annan pdf-skrivare som heter cutePDF, som jag tycker är mycket bättre.
Där fick jag med sidhuvudet.
Gratis och man slipper all reklam och popup-rutor.
Här är en länk till hemsidan:
http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/Writer.asp#download
Man måste installera både programmet som ligger på 1,96 MB och en Converter som ligger på 5,01 MB.
Hoppas detta hjälper
Mvh.
Kristian
Av Kjell Westerberg Söndagen den 9 april, 2006 - 13:34: |
Tack Kristian för hjälpen. Det fungerar jättebra. Må så gott. kjell
Av Per Georg Jönsson Tisdagen den 22 januari, 2008 - 09:04: |
Jag läste Charlotte Börjessons suveräna artikel i Diskulogen nr 79 om utskrift i A3, A1 och A0. Det funkar perfekt!
Hon angav att man kunde få A1 utskrivna på vitt papper för 55 Kr i Göteborg. Här i Stockholm har jag förgäves försökt hitta någon till det priset. 500 Kr och tom 1000 Kr har jag fått som offert från flera för sv/v A1 på vitt papper! Jag fick 139 Kr från ABA, som jag provade, dom gjorde ett utmärkt jobb men priset visade sig vara exkl moms.
Jag har nu fått 85 Kr inkl Moms från AB Ilkopia, ska prova dessa.
Är det någon annan som har någon erfarenhet av priser i Stockholm?
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Tisdagen den 22 januari, 2008 - 16:44: |
Intressant, det här med pris på storformatutskrifter. Otroligt vad priset varierar.
Har fått priset 250, 450 kr på resp. A1 och A0 från ett tryckeri i Kinna.
Charlotte måste ha goda förbindelser.
Av Charlotte Börjesson Tisdagen den 22 januari, 2008 - 19:16: |
Hejsan
Trevligt att ni uppskattar artikeln med de stora utskriftsalternativen.
Karl-Erik, jag har faktiskt inte några kontakter. Jag frågade bara ett enda företag och det låg på väg hem från jobbet och jag hade räknat med betydligt högre kostnad. Papperskvalittén är säkert avgörande på priset men jag frågade bara efter ett på över 100gr. För mig är det är fullt ok att ha bakom glas o ram och texten är tydlig, det var viktigt för mig. Och jag köpte grisen i säcken men det blev ett lyckokast.
Majornas CopyPrint AB - Intercopy Göteborg, Första Långgatan, vid Järntorget i Göteborg heter företaget jag valde.
Om intresse finns så kan jag ta med mig några av mina utskrifter till DIS årsmöte i Linköping.
Hälsningar
Charlotte
Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 22 januari, 2008 - 20:36: |
Ja gör det och visa upp i full skala.
Av Per Georg Jönsson Onsdagen den 23 januari, 2008 - 09:16: |
Jag har nu provat Ilkopia i Gamla stan.
Priset var visade det sig 30 Kr per digitalt original plus 55 Kr per kopia inklusive moms, dvs 85 Kr gällde om man bara ville ha en utskrift från originalet. Papperet var tunnt, men detsamma som ABA använde och fullt tillräckligt om man ska rama in det.
Tyvärr så fanns inte understa raden med i utskriften, så jag får reklamera utskriften, men förhoppningsvis ordnar det sig.
Tack Charlotte för den utmärkta artikeln!
Vänliga Hälsningar
Per-Georg
Av dis19138 Onsdagen den 23 januari, 2008 - 10:52: |
Antavlor i A2
A0 och A1 är så jättestora, jag anpassade därför urskriften till A2, jag tycker det är en betydligt behändigare storlek.
Hjälp med utskriften fick jag av Släktforskarnas Hus i Leksand, jag visste att dom hade skrivare upp till A2 storlek.
Det var smidigt, jag mailade upp två tavlor som dom skrev ut, lade i ett rör och postade till mig.
För jobb, material och porto betalade jag 195:-.
M v h
Kalle
Av Per Georg Jönsson Torsdagen den 24 januari, 2008 - 10:07: |
Det var inget problem att få Ilkopia att göra ny utskrift.
Visst är A1 väldigt stor, för inramning eller som rulle som man rullar ut på ett bord för att titta på. A1 är ju ritningsstorlek.
Kan man verkligen få plats med 7 generationer på en A2 och få det läsligt utan mikroskop?
Mvh
Per-Georg
Av dis19138 Torsdagen den 24 januari, 2008 - 11:18: |
Antavlor A2
Jag var lite tveksam jag också, därför gjorde jag utskrifter med både 6 och 7 generationer.
Med 7 generationer använde jag fet stil 9 punkter för namnen och normal stil 8 punkter för
vanlig text. Allt i övrigt helt enligt Charlottes artikel.
För 6 generationer använde jag fet 16 respektive normal 14.
Om man avser att ha tavlorna på vägg eller på ett bord så blir 7 generationstavlan inte svårläst på något sätt. Texten i 6 generationers tavlan blir "onödigt stor".
I stora föreningslokaler, utställningar eller liknande, är nog A1 och A0 utmärkta.
För "normalt" hemmabruk är A2 en mycket mera praktisk storlek, både med och utan inramning.
Så något mikroskop behövs inte, dessutom är mikroskop för A2 fruktansvärt stora och otympliga (inget för hemmabruk).
M v h
Kalle
Av Per Georg Jönsson Torsdagen den 24 januari, 2008 - 14:14: |
Ser ut att funka!
Jag ska prova att skriva ut det, ett mycket bra alternativ. Jag väntar med att skaffa mikroskop.
Tack för tipset Kalle!
Av Charlotte Börjesson Torsdagen den 24 januari, 2008 - 17:30: |
Hej
Jag håller med om att ändamålet får avgöra vilken storlek som är bäst.
Jag har haft dem hängandes hemma ett tag nu och jag tycker nog att A1 är min favorit. Den är lätt att få överblick på, utan att behöva flytta kropp o huvud förmycket. Jag behöver inte gå så nära heller för att läsa.
A1 är lämplig att ha inramad som en tavla hemma och det går att hitta standardramar till den storleken också. Den passar också att lägga upp på bord om man förvarar den rullad.
A0 är stor och den passar nog bäst att vara upphängd i en lokal. Den kan ju med fördel förses med fotografier på de tomma ytorna. Det är något jag kommer att testa vid tillfälle.
Jag kommer att ta med dem till årsmötet i Linköping, förmodligen i rulle. Kan bli svårt med transporten annars.
Hälsningar
Charlotte