Inläsning av RTF-filer

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: Inläsning av RTF-filer
Av Ann Persson Lördagen den 8 april, 2006 - 12:35:

Av misstag har jag läst in en RTF-fil, utan att omnumrera. Tyvärr blev jag av med inte bara en stor del av mina anor, utan också uppdateringarna efter 8.0d. Jag inser att jag blivit av med allt som är inlagt efter mina uppdateringar. Inte heller finns RTF-filens anor med någonstans (vilket dock inte spelar någon roll i sammanhanget). Hjälp mej någon! Har försökt med fadderhjälp, men fick bara till svar att det inte går att importera RTF-filer?!

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 8 april, 2006 - 17:01:

Hej Ann!
Det stämmer jättebra det. Till DISGEN kan man INTE importera RTF-filer.

Det man kan importera är textfiler från DISGEN samt GEDCOM-filer, samt DISGEN-data från version 6 och 7.

Så jag förstår faktiskt inte vad du gjort. En RTF-fil kan inte heller av misstag importeras som en textfil då den inte är uppbyggd på samma sätt.

Att uppdateringar av själva programmet skulle bli borta låter även det mycket konstigt.

Kan du möjligen förklara exakt vad/hur du gjort? Men det låter som om du är tvungen att återgå till din senaste rätta säkerhetskopia.

Detta är ju ytterligare en påminnelse till alla användare att ta säkerhetskopior. Hellre för ofta än alltför sällan.

mvh
Gunnar i Säffle
DISGEN-fadder

Av Ann Persson Lördagen den 8 april, 2006 - 19:33:

Hej Gunnar!
Jag har trott att jag läste in en RTF-fil där man läser in textfiler. Således finns alltså inte RTF-filen där. Men vad jag inte förstår är hur mina uppdateringar efter 8.0d och allt som är inlagt fr o m 8.1 har försvunnit i denna manöver. Vart har detta tagit vägen? Det måste ju finnas någonstans i datorn. Tyvärr har jag ingen säkerhetskopia.

Vänliga hälsningar
Ann Persson

Av Gabriel Frisk Lördagen den 8 april, 2006 - 23:22:

Ann Persson,
gör så här:

1)Öppna översikten (med eller utan centrumperson).

2)Tryck på kikaren

3)Tryck på "Nollställ allt"

4)Markera "Alla flockar"

5)Markera "Tag med" Män och kvinnor.

6) Tryck på "Sök"

Nu får du upp en lista på alla personer, kolla att det är så! Om det är ok, GÖR EN SÄKERHETSKOPIA! Om inte måste vi fundera på nytt vad du kan ha gjort för fel...

Mvh
Gabriel

Av Ann Persson Söndagen den 9 april, 2006 - 20:40:

Hej Gabriel!

Nu har jag gjort som du skrev, men fick bara in de personer som jag hade kvar sedan tidigare. De "tappade" fanns inte med. Jag har 2 hårddiskar, C och D, och Disgen har lagt sej på båda, om det har någon betydelse.
Jag har hittat uppdateringen och importerat min egen flock hit. Ser tyvärr likadan ut som den gjorde innan, med en massa personer borttappade.

Tack, Gabriel, för att du försöker hjälpa mej!

Vänliga hälsningar
Ann

Av Gabriel Frisk Måndagen den 10 april, 2006 - 07:40:

Ok Ann,
vad menar du exakt när du söger "...Disgen har lagt sig på båda"? Vilka delar finns var? Dubletter?

Har du flera än ett arkiv? Hur många flockar har du i arkivet/arkiven?

Hur importerade du din "egen flock"? Varifrån vart?

Läs Gunnars inlägg en gång till mycket noggrant, ta fram handboken och läs på, så att vi kan tala "samma språk"...

Mvh
Gabriel

Av Lennart Lindkvist Söndagen den 8 april, 2007 - 10:36:

Hejsan.
Av texten ovan att döma kan man inte läsa in rtf till disgen. Vet någon om det finns konverterare som konverterar rtf till Gedcom? Jag har letat överallt men kan inte hitta någon sådan.

All hjälp tages tacksamt emot.
Vänligen
Lennart

Av C-G Magnusson Söndagen den 8 april, 2007 - 12:28:

Lennart, vad innehåller din RTF-fil? RTF är ett ordbehandlingsformat och GEDCOM ett (text)format för att ange släktförhållanden etc. De är således ej kompatibla.

Av Lennart Lindkvist Söndagen den 8 april, 2007 - 12:43:

Hej C-G. Jag är lite dålig på att förklara mig. :)
Min rtf fil innehåller mina anor på min fars sida.
Jag fick ta del av den från min syssling. Jag har forskat lite själv men fick ta del av denna och tänkte lägga in den som en ny flock.

Det jag tänkte då var om jag skulle kunna konvertera den till gedcom och importera den till Disgen. Jag köpte nyligen 8.1d. Jag läser i boken på sidan 60 att man skall kunna importera textformat, men det verkar vara textformat endast om man har exporterat den i disgen.

Vänligen
Lennart

Av Bertil Magnusson Tisdagen den 10 april, 2007 - 17:00:

Hej Anna Persson

När du senast uppdaterade DISGEN skapade du troligen en ny databas som ligger på en för dig okänd plats i datorn.

För att hitta den gör du en sökning efter de filer där uppgifterna lagras.
(Varje flock i DISGEN består av två filer t.ex DD1.dg8 och DV1.dg8 för FLOCK 1).

Sök: DD*.dg8 med hjälp av Windows sökfunktion.
Notera namnen på alla kataloger (arkiv) som hittas av sökfunktionen.

Med hjälp av utforskaren går du sedan till de olika arkiven och ser vilka filer som ligger där. Lägg särskilt märke till DATUM då filerna skapats. De senaste inmatningarna har kanske hamnat i det nuskapade arkivet.

Med den beskrivna metoden tror jag att du hittar de "försvunna" filerna.

Har du bredband så du kan telefomera samtidigt som du jobbar vid datorn så starta datorn och ring mig. Då skall jag försöka hjälpa dig att rätta till felet.

MVH
Bertil Magnusson tel. 031-443070

Av Bertil Magnusson Tisdagen den 10 april, 2007 - 17:10:

Hej Lennart Lindkvist

Kontakta den personen som du fick RTF-filen av och be honom att EXPORTERA personerna i en GEDCOM-fil i stället.

Om din vän har Disgen 8 kan du lätt importera den i både GEDCOM ver 4 och 5,5.

Om din vän har t.ex. "Min Släkt" kommer den enligt min erfarenhet i Gedcom Ver 4 och då väljer du att importerar den i samma version.

Se mitt svar under Anna Persson ovan. Du får gärna också ringa mig så skall jag via telefon försöka hjälpa dig.

MVH
Bertil Magnusson tel.031-443070

Av Lennart Lindkvist Onsdagen den 11 april, 2007 - 13:59:

Hej Bertil.
Jag tackar för ditt svar.
Det är så att min syssling har disgen 8.1b och det hon vill göra är att exportera till gedcom, men endast "min sida" av släkten. Jag vet inte om hon har sin man och deras barn där med därav endast min sida? Nåväl vet du hur man kan gå tillväga när det gäller att endast välja ut en grupp av människor?
Jag fick denna fråga av henne.

"Vi har också Disgen. I programmet står 8.1 b, men jag tror att det är den senaste versionen i alla fall? Problemet löses inte genom det utdrag du skickade utan är egnetligen hur jag skapar en söklista med just de personerna som jag vill skicka till dig."

Vet du något av detta så förklara gärna för mig hur man går tillväga.

Med tacksamma hälsningar

Lennart.

Av Leif Hamberg Torsdagen den 23 juli, 2009 - 16:16:

Hej
En god vän har tagit fram en stor del av mina och min frus anor i sk. RTF-format. Kan man på något sätt kovertera filerna till läsbart skick för Disgen 8.1d? Häromdagen beställde jag för övrigt Disgen 8.2 och kommer att som nybörjare försöka mig på att jobba vidare i den versionen när jag får den.
Kan möjligen någon ge mig tips på hur man gör?

Hälsningar

Leif

Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 23 juli, 2009 - 23:40:

Tyvärr, RTF är egentligen detsamma som löpande text och kan inte läsas in i Disgen. Så det blir till att knappa in det manuellt... om nu inte den gode vännen kan göra en fil i Gedcom-format för då går det att importera. Om han/hon har använt något släktforskingsprogram så går säkert detta.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: