Alternativ källhantering

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Alternativ källhantering

Av Eva Dahlberg Tisdagen den 18 april, 2006 - 06:29:

PS. det var en kommentar avsedd för den som ska lägga in det i sina strukturerade källor; församlingsnamnet ska givetvis vara med ändå i källhänvisningen till SCB-utdragen eller länet - beroende på vilket medium man använt vid sin forskning (utdragen ur F-V-D för perioden 1860-1897 är antingen
* på mikrofilm eller Genline länsvis förtecknat med respektive församling för sig inom länet, eller
* på mikrokort förtecknat för respektive församling).

Hälsningar,
Eva

Av Nils-Åke Bjäresten Onsdagen den 19 april, 2006 - 11:22:

Först en kommentar till Evas inlägg. Källhänvisningar kan göras på olika sätt och visst kan man tala om olika skolor. Detta tycker jag är helt OK. Det jag tycker är litet ängsligt är om någon skola visar tendenser som kan liknas vid en sektbildning. Informationen kan också bli snedvriden om de som genomgått vissa kurser uppträder som profeter på källhänvisningsområdet. Själv tillhör jag den skola som förespråkar enkelhet och valfrihet för den enskilde släktforskaren.

Disgens strukturerade källhantering utnyttjar en trädstruktur som kan göras hur komplicerad som helst. Den information man placerar i trädstrukturen används emellertid inte. Detta är ett problem som Maria Gällman tog upp i sin artikel i nr 59 av Diskulogen. Problemet har ännu inte åtgärdats och detta är anledningen till att jag i Titel och Kort titel även anger församlingsnamnet trots att denna information redan finns i den trädstruktur som jag tvingas att bygga upp.

Det jag nu satsar på är att skriva in hänvisningstexterna på den plats som är avsedd för sidnummer. Jag har testat att detta fungerar vid Gedcom-export till Holger.

Jag har tittat något på vad som är specificerat i Gedcom-standarden 5.5. Under SOURCE_CITATION anges vilka komponenter som kan höra till ett källcitat och här anges även komponenten PAGE. Med PAGE menar man WHERE_WITHIN_SOURCE, vilket kan vara ett sidnummer men det är inte begränsat till sidnummer. En rättelse som lätt kan införas i Disgen är att ändra "Sida" till något som visar att här kan man skriva in en hänvisningstext.

Av Eva Dahlberg Onsdagen den 19 april, 2006 - 13:49:

För säkerhets skull ska jag kanske skriva att jag inte gått någon kurs om detta i DISGEN. Jag anser att det finns bättre källhänvisningssystem än de som presenterats i Diskulogen.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

Av Leif Call Onsdagen den 19 april, 2006 - 15:04:

Hej, jag undrar om man ur DISGEN kan få ut listor på "källorna". Jag noterar nogsamt varifrån uppgifterna har kommit.
Forskarkollegor, PLF etc. Listan kunde ange flock/individ.
Ex. 1:34 PLF detta för att lättare kunna gå till källan.
Mvh Leif Call
medlem 774

Av Nils-Åke Bjäresten Onsdagen den 19 april, 2006 - 20:58:

Eva,
Jag beklagar om jag har formulerat mitt inlägg så dåligt att det kan uppfattas som kritik riktad mot dig, det var faktiskt inte avsikten. Kritiken är riktad mot andra, speciellt mot de som tror att man kan utbilda bort de faktiska problem som som finns i ett program. Problemen bör först åtgärdas och sedan kan man eventuellt hålla kurser. Idealet är att programmet blir så bra att det inte behövs några kurser.

Hälsningar,
Nils-Åke

Av Niklas Lundin m30055 Onsdagen den 10 januari, 2007 - 12:36:

Hejsan

Inget inlägg på över ett ½ år och i alla fall jag undrar om det hänt något nytt på källfronten?
För min egen del blev det så att _scb registren följs av antingen född, vigsel eller död. Sedan lägger jag in datumet och kopplar GID-numret.
När det gäller källstrukturen i allmänhet och enkelheten i synnerhet som Nils-Åke nämner ovan så är det väl just GID-numret som gör att man snabbt och enkelt kan nå rätt sida i källan (förutsatt att källan ligger i någon kyrkobok och att man har Genline förstås)

Niklas

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: