Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 maj, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Söklistor: Sökfunktionen: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 maj, 2006
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Söndagen den 30 oktober, 2005 - 12:29:

Har också testat med endast bokstav; Får då ett stort antal kvinnor, men inte alla. Av männen visas endast en trots att det finns många fler.
Det här är ju ett sökbegrepp som endast bör ge svar på ensam bokstav, t.ex. initial.

Av Jan Lilliesköld Måndagen den 31 oktober, 2005 - 06:58:

Gjorde också ett försök att söka med enbart bokstaven a (i förnamnsfältet för sökning) -och kan då komplettera Joels erfarenhet ovan - att de träffar som blev utfallet samtliga hade ett a, både i början och slutet i något av sina namn. Och som nämnts ovan, så torde antalet namn som både börjar och slutar med ett a vara tämligen sällsynt på män...
Kan sedan hålla med Karl-Erik om att det egentligen borde bara ha kommit med personer som har ett ensamt A bland sina namn, för min erfarenhet annars av DISGENS:s sökfunktion, är att när man anger hela ord (utan asterisker), så får man bara träff där just detta ord finns i sin helhet, medan man får fylla på med asterisker, för att få träffar där aktuellt sökord är "böjt" eller på annat sätt är ihopskrivet med andra icke-blanka tecken.

Av Joel Vogler Måndagen den 31 oktober, 2005 - 09:31:

Det är inte bara när man söker på en enda bokstav som man får som resultat alla med namn som har sökbegreppet både i början och slutet.

Även längre sökbegrepp ger sådant resultat! Så ger t.ex sökbegreppet "ba" i förnamnsfältet som resultat alla som kallas Babba och "ki" ger alla som kallas Kicki.

Disgen är konsekvent - även med hela namn (utan asterisker) som sökbegrepp blir resultatet faktiskt alla som börjar och slutar med det använda sökbegreppet. Och detta gäller inte bara vid sökning efter förnamn!!

Av Christer Gustavsson Söndagen den 6 november, 2005 - 21:13:

Jag håller med om att sökning på textsträngar utan mönstertecken verkar lite förvirrat. Det absolut enklaste sättet att komma förbi problemen som beskrivs ovan är att använda mönstertecken (t.ex. *) vid sökning.

Av Bernth Lindfors Onsdagen den 4 januari, 2006 - 10:30:

Sökproblem!?

Hej!
I min ortsdatabas har jag lagt till byar under församlingar och gårdar under byar osv utan problem.
Nu vill jag söka ut enbart församlingsnamn utan underliggande byar och jag vill kunna söka ut byanamn utan överliggande församlingsnamn och jag vill kunna söka fram personer utan ortsangivelse.

Vad gör jag för fel eftersom jag alltid får med byanamn och församlingsnamn vid sökning på antingen enbart by eller enbart församling.

God fortsättning på 2006
Bernth

Av Ernst Nyberg Torsdagen den 27 april, 2006 - 11:10:

Jag har just tagit i bruk Disgen och matat in uppgifter för fem personer. Alla har i tur och ordning också varit centrumpersoner. Men när jag tittar i listan "Välj person" (under nyllet i verktygsfältet)så finns på det första kortet "Bland de senaste" endast en person, den tredje av dem som jag matat in. De andra kan jag nog hitta genom att söka på nummer och namn, men vad jag har förstått så borde de automatiskt dyka upp på kortet "Bland de senaste". Vad göra nu?

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 27 april, 2006 - 12:11:

de dyker inte upp automatiskt bland senaste personer (namnet är alltså lite missvisande). De dyker bara upp där
* om de är centrumpersoner när du avslutar programmet,
* om du aktivt lägger dit dem genom att i söklistan eller i en byggd an- eller stamtavla högerklicka och i pop-upmenyn välja "Till listan över senaste personer" (i nedre delen av menyn i båda fallen), eller
* om de kopplats loss från centrumpersonen (en relation klipps av för att den inte var korrekt, då hamnar de eller de som kopplats loss från centrumpersonen (partner och ev barn) på listan Bland senaste personer).

Själv använder jag funktionen "Bland de senaste" som en sorts snabblista över de personer jag oftast vill arbeta med eller utgå från (mina föräldrar, mina far- och morföräldrar samt de två-tre anor jag ofta arbetar med i ättlingaforskning), så jag stänger t.ex. aldrig DISGEN utan att ha stängt Familjeöversikten först, för att slippa att personer läggs till på listan.

Hälsningar,
Eva Dahlberg
medlem 7851

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 27 april, 2006 - 13:11:

"den eller de personer som kopplats loss" ska det förstås vara.

hälsningar,
Eva

Av Inger Amnefelt Måndagen den 29 maj, 2006 - 06:24:

Jag satt hela dagen i går och lade in kopplingar till genline och även andra källhänvisningar samt rättade en del gårdshänvisningar. När jag sedan ville se hur många jag ändrat sökte jag med "senast ändrad yyyymmdd - yyyymmdd". Jag fick inga träffar alls. Fungerar inte denna sökning om man ändrar orter och källor???

Mvh Inger Amnefelt (10065)

Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 29 maj, 2006 - 17:17:

Ändringsdatumet är det som syns i rutan "Ändra personnotiser". Det datumet sätts när du ändrat något om en person. Om man enbart ändrar i orter och källor (utan att ändra i personens uppgifter)ändras alltså inte ändringsdatumet. Kom även ihåg att alltid klicka på "Nollställ allt" innan du anger nya sökvillkor. Att även välja "Ta med män och kvinnor" men inte "Endast oforskat".