Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 22 augusti, 2006 - 23:12: |
Britt-Mari.
Felet är rapporterat.
Det har blivit nåt fel i programmeringen.
Hoppas de rättar till det i 8.1c
Det är lätt att få dit ett tecken för mycket, men svårt att se det i beta-testen av programmet. Det är så mycket man ska kolla då.
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 23 augusti, 2006 - 09:10: |
Komplettering av svar till Britt-Mari Linder
I de utskrifter, t.ex. ansedlar, där utskriften kan göras till rtf-fil öppnar du filen i Word. Använd sedan Words funktion Sök/Ersätt för att ta bort den oönskade punkten. Här arbetar du utanför Disgen.
Mitt tidigare svar att punkten inte går att ta bort gäller alla utskrifter direkt från Disgen.
Av Britt-Mari Linder Tisdagen den 19 september, 2006 - 18:46: |
Tack för hjälpen!
Hälsar Britt-Mari
Av Synnøve Molander Lördagen den 17 februari, 2007 - 08:09: |
Varför kan man inte längre styra var föräldrarna skall skrivas ut?
Av Gunnar Öhrn (M11916) Söndagen den 18 februari, 2007 - 18:35: |
Ang "Gift med."-problemet.
Detta är löst i de uppdaterade språkfilerna som finns för nerladdning, se sidan http://www.dis.se/dg8/nysprak06.htm.
Av Niklas Lundin 30055 Måndagen den 19 februari, 2007 - 14:06: |
Hej
När jag skriver ut stamtavla får jag på vissa av personerna en parentes "(" före yrket.
Är detta en bugg eller är jag ensam om problemet?
Niklas
Av Carl-Johan Gustafsson Onsdagen den 16 maj, 2007 - 18:00: |
Felaktig fotnot.
Jag hade tidigare ett par registrerat som "Sambo" men när dom gift sig så markerade jag om dom till "Gifta".
Vid utskrifter där dom är med kommer fortfarande fotnots-1 ut och nederst på sidan "1 Not: -Sambo".
Hur får jag bort denna fotnot?
Kan tillägga att inga övriga data registrerats på grund av att jag inte hade tillgång till datum.
M v h
Kalle
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Onsdagen den 16 maj, 2007 - 19:46: |
Hej Kalle!
Vad som står i fotnotan beror INTE på vilken form av relation du angivet i giftesnotisen.
Du bör ha skrivit in på så sätt att du gått in på "Ändra personnotiser" och där valt en notis (vilken som helst utom gifte)där du sedan valt "Ändra" och därefter i den öppnade dialogrutan valt fliken Fotnot och i textfältet skrivit in "Sambo".
Du måste alltså gå in sama väg om du vill ändra eller ta bort texten i fotnoten.
Dock kan du helt stänga av fotnoten om det passa bättre. Gå då in på "Inställningar", välj Tavlor/Fotnot och välj hur du vill hantera fotnoten; På varje sida, Efter texten eller Inte alls. Men texten finns i alla fall kvar i systemet.
Lycka Tilol
Av Carl-Johan Gustafssson Onsdagen den 16 maj, 2007 - 20:07: |
Tack Karl-Erik.
Nu hittade jag texten.
M v h
Kalle
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 16 maj, 2007 - 21:52: |
Sambo eller Gifte.
Om det har varit ett Samboförhållande så tycker jag att det ska inte ändras utan man bör i stället fylla på med ett gifte när det sker och koppla samma partner till båda förhållandena på det viset redovisar man det verkliga skeendet.
Av Carl-Johan Gustafsson Torsdagen den 17 maj, 2007 - 11:33: |
Hej Karl Edvard
När jag läser din kommentar så inser jag att det är ju exakt det jag normalt gör.
Men, i moderna tider när inte giftemål är direkt obligatoriskt, och samma far och mor till alla barnen, så har jag tydligen tänkt lite annorlunda.
M v h
Kalle
Av Carl-Johan Gustafsson Fredagen den 18 maj, 2007 - 16:04: |
Borttappade barn.
Förut när jag klagade på programmet visade det sig att det var jag som gjort fel. Det kanske är så nu också.
Jag gör en anlista och gör utskrift i tabellform.
Om förutsättningarna är en moder med ett barn utom äktenskap och det barnet är ana i den aktuella utskriften blir resultatet konstigt.
Modern data
Utom äktenskap
Gift... allt data om maken.
Barn:
och alla barnen i giftet.
Jag skulle ju vilja att efter moderns data och texten Utom äktenskap också kom en rubrik Barn och sedan barnets data.
Har hon två oäkta barn verkar det funka.
Kan man fixa det på något annat sätt än att ge henne fler oäkta barn?
M v h
Kalle
Av Carl-Johan Gustafsson Fredagen den 18 maj, 2007 - 23:42: |
Jag har hittat barnet.
Det var givetvis mitt eget fel, sjuttsingen oxå.
Kan göra om det till en fråga i stället. Varför finns möjligheten att inte skriva ut ett ensamt barn? Finns det något läge när man inte vill det?
M v h
Kalle
Av Carl-Johan Gustafsson Lördagen den 19 maj, 2007 - 00:02: |
När jag ändå håller på...
Jag har alltid suckat över att notiser jag för in under texttyp T i giften, sedan vid utskriften kommer med dubbelt. Visserligen är det ju två personer som gifter sig, men ändå..
Finns det något ställe där kryssa för om man vill slippa detta?
Jag inser att man nog kunde gått runt detta genom att använt något annat än texttyp T för giften, men det blir jobbigt att fixa nu.
M v h
Kalle