Installation av version 8.1b

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Installation av version 8.1b
Här diskuterar vi installation av version 8.1b från CD-skiva.
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 22 juni, 2006 - 10:01:

Inst. funkade perfekt. Vandrarunt-pilarna är toppen!

Av Jan Rennel Tisdagen den 27 juni, 2006 - 21:25:

Hej!

Jag har installerat version 8.1b. Mitt primära intresse har varit att få engelsk text förutom svensk i internetutskrifter. Efter viss förvirring från min sida då jag valde Disgen1 som utseende och fann att programmet genererade svensk text trots att språkinställningen var engelsk, fann jag så småningom att översättningen fanns i Disgen1b.

Mitt intryck är att Disgen 8.1b ger stor flexibilitet vad gäller utskrifter. De små ledpilarna är en styrka. Källhänvisningarna är också en klar förbättring.

Jag har emellertid ett problem. I den så kallade sidfoten kan egen text inklusive HTML/css kod läggas in för att möjliggöra skräddarsydda utskrifter och funktioner. Det fungerar i tidigare versioner. I 8.1b skapas emellertid koden för ny rad, "br" , efter varje rad som lagts in i sidfoten. Det innebär att programmet inte fungerar som det var tänkt. Det gäller också om man väljer Disgen1, trots att det programmet borde vara detsamma som tidigare.

Min fråga är var sidfottexten behandlas i Disgenprogrammet och om man kan plocka bort kommandot som skaper alla dessa "br".

Av Christer Gustavsson (M04621) Onsdagen den 28 juni, 2006 - 16:46:

Jan, jag har noterat samma sak. Luften, dvs blankraderna, jag hade före och efter texten blev mycket större med den nygamla mallarna. Dessutom blev min text delad på två rader med koden för ny rad, "br". Jag har felanmält detta.

Av Jan Rennel Onsdagen den 28 juni, 2006 - 20:28:

Hej Christer!

Det är inte bara "luften" mellan raderna som blir större. Det allvarligaste är att inlagd HTML/css kod blir felaktig. Skall man lägga in en ny rad vill man göra det själv och inte som nu med någon slags automatik som gör att rader bryts som inte får brytas eller avslutas med "br" där det inte får förekomma som i css kod.

Av Jan Rennel Tisdagen den 11 juli, 2006 - 22:43:

Hej!

Jag gör ett nytt rop på hjälp!

I den så kallade sidfoten kan egen text inklusive HTML/css kod läggas in för att möjliggöra skräddarsydda utskrifter och funktioner. I 8.1b skapas emellertid koden för ny rad, "br" , efter varje rad som lagts in i sidfoten.

Kan någon upplysa om var i Disgenprogrammet "br" skapas och om det på ett enkelt sätt kan tas bort. Självfallet kan man manuellt i efterhand korrigera de skapade filerna, dvs ta bort "br"-koderna så att det blir rätt. Men det är litet tidskrävande med ett stort antal filer, även om datorn gör arbetet.

Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 11 juli, 2006 - 23:13:

Jan, jag håller på att försöka få fram ett vettigt besked till dig. Återkommer när jag fått klarare besked från en utvecklare.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: