Av Lars-Erik Åström DIS 749 Söndagen den 11 november, 2007 - 12:30: |
Jag vill propagera för "bara läs"-versionen av Disgen, den som heter Dg Visa. Den är utmärkt om jag vill ge (t.ex.) en släkting tillgång till min Disgen-baserade släktforskning. Enligt DIS regler får jag ju inte överlåta en "riktig" version av Disgen, inte ens om jag köpt ytterligare ett ex. av programmet. Där kommer DG VISA väl till pass.
(Synd bara att så få medlemmar vet hur man får tag på DG Visa.)
Att man inte kan ändra i släktdatabasen med DG Visa kan ibland vara en fördel. Och den släkting som sedan verkligen vill kunna ändra eller komplettera i släktdatabasen är förhoppningsvis så intresserad att han/hon själv blir medlem och köper "riktiga" Disgen.
Men nu stöter jag på ett problem: Jag vill ge bort DG Visa + min släktdatabas till en dotter, och hon har operativsystemet Windows Vista i sin burk.
Men när jag nyligen köpte (den skulle ju vara gratis nerladdningsbar?!) Dg Visa fick jag versionen DG8Visa_8,1b. Kan denna version fås att funka med Windows Vista?
Och så ett förslag: Om den obefintliga marknadsföringen av DB Visa beror på problem med LMV och rättigheterna till den medskickade Sverigekartan, så kan ni väl ta bort den i Dg Visa-versionen? Det skulle ju bli ytterligare en orsak för den som får Dg Visa att bli medlem och därmed kunna köpa "riktiga" Disgen.
Av Lars-Erik Åström DIS 749 Söndagen den 11 november, 2007 - 12:52: |
Oj då, i min skräck för att någon spamrobot skulle hitta min e-postadress skrev jag den med "snabela" i stället för @ i samband med min föregående text. Den som vill svara mig per mejl måste alltså ändra för hand i den adress som jag då angav, och som blev en mailto-länk.
Eftersom forumet är lösenordsskyddat hade jag kanske inte behövt göra på det viset.
Av Daniel Berglund Måndagen den 12 november, 2007 - 13:23: |
8.1b borde fungera bra i Vista om man alltid ser till att högerklicka på dess ikon och välja Kör som administratör (det räcker alltså inte att vara inloggad på ett administratörskonto, utan man måste verkligen köra programmet som administratör.)
Håller med om att det vore enklast att plocka bort kartan helt i DgVisa om inte Lantmäteriet är kommunicerbart!
Av Lars-Erik Åström DIS 749 Onsdagen den 14 november, 2007 - 23:01: |
Tack, Daniel!
Jag installerade DG VISA genom att verkligen köra installationen som administratör.
När det var klart startade jag problemfritt programmet med samma metod.
Därefter visade det sig att jag nästa gång kunde köra programmet som vanligt, fast det var en PC med Vista.
Skönt, för särskilt när det gäller ge-bort-programmet DG VISA är det ju bra om man inte behöver starta på konstigt eller ovant sätt.
Av Joel Vogler Torsdagen den 15 november, 2007 - 17:37: |
Lars-Erik,
du säger "Synd bara att så få medlemmar vet hur man får tag på DG Visa".
Kan du ge oss ett tips om var man hittar det?
Av Lars-Erik Åström DIS 749 Söndagen den 18 november, 2007 - 00:31: |
Svar till Joel Vogler:
Jag skrev avsiktligt lite kryptiskt i hopp om att man på DIS skulle komma loss och ordna så att DG Visa går att ladda ner gratis (som man lovade för ett par år sedan.
Det står om detta i de arkiverade inläggen ovan.
Svaret verkar fortfarande vara att man får ringa DIS kansli och beställa en CD-kopia av DG Visa. För ett par veckor sedan var det då DG Visa version 8,1b som kom med posten.
Jag har fått DG Visa två gånger på detta sätt, första gången kostade det rimliga 50 kr i förskottsbetalning till postgirot, andra gången begärde de 200 kr, vilket är rejält långt från en gratis nerladdning. (Jag mejlmorrade lite efteråt). Jag tror inte att de har klarat ut riktigt hur det skall gå till med DG Visa ännu. Men ring kansliet och fråga!
Av Joel Vogler Söndagen den 18 november, 2007 - 11:08: |
Tack för ditt svar Lars-Erik, när nu DIS inte tycks vilja ge någon info om detta!
Av Hans Rosander Tisdagen den 27 november, 2007 - 16:37: |
Jag vill sälla mig till dem som VÄLDIGT gärna vill ha en read-only-version av DISGEN. Lars-Erik ger ovan goda argument. Kan även vara ett sätt att propagera för DISGEN-programmet(read/write-versionen). - Om man som jag har ca 5000 personer inmatade o. vill hålla mina intr. släktingar informerade om mina framsteg, är nuv. sätt (läs: utskriftsfiler) inte så lyckat!
Mvh/Hans Rosander
Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 28 november, 2007 - 02:30: |
Hans, en variant är en html-export av hela materialet och lägga den på en CD. Då kan släktingarna få en sådan att studera. Har själv en sådan på ett USB-minne, då finns min forskning alltid med mig för eventuella studier.
Av Hans Rosander Onsdagen den 28 november, 2007 - 18:53: |
Tack, Gunnar! Det verkar jättebra!
//Hans