Av Christer Gustavsson (M04621) Fredagen den 21 juli, 2006 - 07:17: |
Välkomna med synpunkter.
Av Ann Sjöberg Fredagen den 21 juli, 2006 - 22:12: |
Hej Christer!
Jag använder mig av alla tangentbordskommandon jag har lyckats hitta och som fungerar.
Jag har inte något emot att ni lägger till nya kommando. Däremot tycker jag att det är en mycket olycklig utveckling av Disgen om ni tar bort en massa snabbkommando utan att ersätta dessa med nya! Ni vill väl inte medverka till musarm?
T.ex. Ctrl + N använder jag så fort jag startar Disgen. Sedan trycker jag på F5. Allt för att jag ska kunna se en röd ruta på mina anor så att det går lättare att se vem som är min ana när jag hoppar runt i familjeöversikten. Det känns inte kul om jag ska behöva använda musen till detta eller behöva trycka flera tangentbordskommandon för bygga en antavla.
Familjeöversikt, lägga till:
Ok för att få en meny. Men har ni tänkt på att det kanske skulle räcka att trycka på en viss bokstav för att lägga till en ny person när man är i familjeöversikten?
f = far
m = mor
g eller ä = giftermål + partner
s = son
d = dotter
b = bror
y = syster
n eller o = ny obesläktad person
Detta har redan några program.
Andra har att man kan använda två bokstäver.
T.ex.
AS för lägga till son, ES för att editera son osv.
Om en funktion har två snabbkommandon har jag inte synpunkter på om ni tar bort det ena om ni behöver det till något annat. Om ni inte behöver det så kan jag tycka att det är onödigt att plocka bort det.
Om ni nu ser över snabbkommando så hoppas jag att ni ser över alla så att alla fungerar. Det drar ner på betyget om man förväntar sig att Alt + ä ska innebära att man redigerar en ort i ortsdatabasen och inget händer trots att man trycker rätt. Jag ser gärna att det blir ännu fler snabbkommando i Disgen. Det är ju frivilligt att använda sig av dem och är inget måste för att använda Disgen. Men de har en stor betydelse för oss som redan har ansträngda handleder m.m.
Ja, detta var några av mina synpunkter om snabbkommando.
Hälsningar
Ann Sjöberg
15037
Av Stefan Karlsson Söndagen den 23 juli, 2006 - 14:37: |
Hej, Christer!
Är tanken att tangentbordskommandona ovan skulle tas bort helt - utan att ersättas av nya? Om problemet är att t ex Ctrl+S och Ctrl+C krockar med vad man som Windowsanvändare annars är van vid att dessa betyder, kanske man kan ersätta dem med andra tangentkombinationer, snarare än att ta bort dem helt.
Av de kommandon som listas ovan använder jag flitigt Ctrl-kommandona för att skapa nya notiser från Notisfliken samt några av snabbkommandona i Söklistefönstret.
Allmänna synpunkter:
En sak som är bra med Disgen är just att det finns många tangentbordskommandon. När man väl tagit reda på och lärt sig kommandona går det ju så mycket enklare och snabbare att använda funktionerna, jämfört med att gå via menyer eller klicka med musen. Använder man sig av sin bärbara dator på arkivet har man kanske inte ens tillgång till riktig mus. Jag kan ta några av Släktforskarförbundets produkter som exempel på program där det finns alldeles för få tangentbordskommandon, i stället är man hänvisad till musen, något jag anser är förkastligt, både vad gäller användarvänlighet och ergonomi. Att det finns snabbkommandon tillgängliga är inte till nackdel för de användare som valt att inte använda sig av dem eller för de användare som ännu inte upptäckt att kommandona finns.
Sammanfattningsvis tycker jag man bör vara mycket försiktig innan man ev. tar bort fungerande (och lättanvända) kommandon. För min del får det alltså snarare bli fler snabbkommandon i Disgen än att kommandon försvinner.
Mvh Stefan
Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 23 juli, 2006 - 15:21: |
Foreslår at i stedet for å fjerne Ctrl-kommandoer helt erstatter man dem med Ctrl+Alt taster ki stedet.
Evt. Shift+Ctrl
F.eks. Ctrl-Alt-S og Ctrl-Alt-D for henholdsvis Ctrl-S og Ctrl-D
Av Christer Gustavsson (M04621) Söndagen den 23 juli, 2006 - 19:22: |
Två inlägg som inte rör ämnet är flyttade till Övrigt - Önskemål till nästa version.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Söndagen den 23 juli, 2006 - 22:31: |
Ctrl-Alt används som snabbkommandon för att starta program, så där finns fara för kollision.
Av Lars Wallgren Tisdagen den 1 augusti, 2006 - 17:50: |
Hej!
Det är jag som utformat förslaget om revision av tangentbordskommandon i DISGEN. Jag återkommer inom kort med svar och förklaringar.
Mvh
Lars Wallgren
Av Christer Gustavsson (M04621) Onsdagen den 2 augusti, 2006 - 17:10: |
Susanne Carlssons inlägg om förslag är flyttat till "Övrigt" - "Önskemål till nästa version"
Av Lars Wallgren Onsdagen den 23 augusti, 2006 - 19:22: |
Målsättningen är precis som Christer skriver: ”Tangentbordskommandon bör vara konsekventa, logiska och lättinlärda. Vi gör ett första försök att närma oss Windows globala tangentbordskommandon genom nedanstående förändring. Vi vet från tidigare förändringar att det inte är enkelt att tillgodose båda gamla och nya användare.”
Själv är jag en ivrig användare av tangentbordskommandon i alla program jag använder, inte minst i DISGEN, så motivet är definitivt inte att öka användningen av mus utan tvärtom att göra tangentbordskommandona mer logiska så att man lättare lär sig dem och använder dem. Det är också därför jag tagit initiativ i denna fråga.
De flesta av oss använder fler Windows-program än DISGEN, t ex Word, Excel, kanske något bildbehandlingsprogram etc. Det finns ”heliga” tangentbordskommandon som man inte ska ändra den grundläggande funktionen på. Detta var väl inte helt klart när de gamla tangentbordskommandona i DISGEN kom till men nu är standarden bergfast. Heliga är t ex de globala windowskommandona Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+N, Ctrl+P, Ctrl+S, Ctrl+V, Ctrl+Z, F1, Alt+F4 och ytterligare några.
Det är viktigt att ett tangentbordskommando som betyder en sak i in del av programmet ska inte betyda en helt annan sak i en annan del av programmet.
Jag kommer troligen att skriva en artikel i Diskulogen i samband med den version där de här förändringarna kommer med där jag visar på bra arbetsgångar för de vanligaste momenten hur man minimerar eller helt avstår från musanvändning.
Lars Wallgren
Av Lars Wallgren Onsdagen den 23 augusti, 2006 - 19:29: |
Svar till Ann Sjöberg:
Du har hittat en arbetsgång som är bra för dig och det är naturligtvis inte bra att den blir rubbad. Men jag tror inte att det blir så farligt, det bör bli högst ett tangentbordstryck ytterligare, dvs du trycker Ctrl+N, får upp en valmeny med ledbokstäver (de understrukna bokstäverna) trycker den ledbokstav som ger antavla. Man kan dessutom (beror lite på hur långt detta redan är klart) tänka sig att för Bygg antavla resp Bygg stamtavla ha Alt-kommandon precis som för Son, Dotter, Gifte etc. Det står i det som Christer skrev att det kommer nya ”Alt-kommandon för att välja dessa”, men så är det inte tänkt såvitt jag vet, de gamla ska vara kvar.
Fördelen med allt detta är att Ctrl+N-kommandot som globalt i Windows står för Nytt, kommer då inte bara att betyda Bygg antavla utan utifrån detta kommandon kan man göra diverse nya saker dvs även barn och föräldrar och giften. Det blir mer logiskt.
Jag tittade på det där du skrev om alt+ä för Ändra i ortsdatabasen. Det stämmer att det inte fungerar. Jag ska föra detta vidare men i första hand är det en sådan bugg som du ska anmäla till en fadder.
Mvh
Lars W
Av Lars Wallgren Onsdagen den 23 augusti, 2006 - 19:34: |
Svar till Stefan Karlsson:
Själv har jag en annan arbetsgång i Notisfliken som jag tycker fungerar ypperligt, nämligen F2 och därefter ledbokstav. För dig innebär då nyordningen att du t ex för att få en yrkesnotis istället för att trycka Ctrl+U trycker F2 och därefter U (fungerar idag) eller Ctrl+N (logiskt eftersom det är en ny notis) och därefter U. Jag tror inte att det ska innebära något problem. Vinsten är att en vildvuxen flora av Ctrl+kommandon kan tas bort varav en del är globala och en del dessutom betyder helt andra saker i andra delar av programmet.
Alf Christoffersens förslag om att istället använda dubbelkomandon t ex Ctlr+Alt+S, kan jag inte ansluta mig till, tycker att de i möjligaste mån bör undvikas.
Stefan skriver också: ”Sammanfattningsvis tycker jag man bör vara mycket försiktig innan man ev. tar bort fungerande (och lättanvända) kommandon. För min del får det alltså snarare bli fler snabbkommandon i Disgen än att kommandon försvinner.”
Detta är en åsikt som jag ansluter mig till. Målet är att man ska kunna utföra alla arbetsmoment i programmet utan att använda mus. Allt kanske inte kan ske i ett steg, men vår målsättning är klar.
Vad slutligen gäller kommandona i Söklistefönstret var de extremt katastrofala. Men jag ska undersöka om det går att istället få till Alt-kommandon som kan vara mer logiska och inte strider mot varken Windows-standard eller kommandon i andra delar av programmet.
Mvh
Lars W
Av Ann Sjöberg Torsdagen den 24 augusti, 2006 - 18:25: |
Hej Lars W!
Jag blev mycket glad över det du skrev om att målet är att man ska kunna utföra alla arbetsmoment i Disgen utan mus. För mig spelar det inte så stor roll om det blir nya kommmandon. Det är visserligen irriterande att behöva lära om men jag överlever. Att jag någon gång behöver trycka en omgång till kan jag väl också överleva. Bara inte antal arbetsmoment med kortkomandon blir färre...
När det gäller alt + ä har jag anmält detta tidigare. Då det var rätt länge sedan kommer jag inte ihåg om det var till en fadder eller om det var till någon programgrupp.
Hälsningar
Ann
Av Daniel Berglund Tisdagen den 22 januari, 2008 - 20:38: |
Även om det här ämnet är en aning gammalt går det fortfarande att ha synpunkter. Förslaget är genomfört i utvecklingsversionen av DISGEN men den nya versionen har en bit kvar till släpp, så det går fortfarande att ändra och lägga till..