Av Anders Berg Söndagen den 1 maj, 2005 - 13:32: |
Hej Kai och Peter!
Tack för tipset Peter, men länken innehåller ingenting. Det låter annars väldigt intressant, och jag har mailat till Lars för att höra vad han säger.
Kai, jag har inte speciellt mycket använt utdragsfunktionen i Disgen. Testade lite nu, och det går som du säger att åstadkomma en del filer, kommaseparerade om man vill. Det blir dock bara data i tabellform, inga relationer kommer med, t ex giftasnotiser vete sjutton om man kan göra utdrag på.
Frågan är om Lars' makro hanterar relationer, det kanske den inte heller gör.
Vad jag har lite funderingar på är att lägga min databas på internet i en mysql-databas, och ha full frihet att jobba med all data i den miljön. Om någon annan gjort liknande är jag intresserad hur ni gått till väga!
Av Anders Berg Söndagen den 1 maj, 2005 - 15:14: |
Hittade ett program GED2CSV som påstår sig göra ungefär vad jag vill.
http://www.infused-solutions.com/software/ged2csv/
Test visade dock att en gedcom från Disgen, som ju kan innehålla flera NOTE-taggar, inte konverterar dem alla utan bara den första NOTE på varje person! Vilket ju gör programmet helt oanvändbart..
Opening file: C:\Genealogi\Dg8Data\DgGed\test.GED...
Loading file into memory...
Processing file...
Source App: DISGEN
Source App Version: 8.1
WARNING: Indiv 1-3072 has an alternate Note entry. Only the primary one will be used.
WARNING: Indiv 1-3074 has an alternate Note entry. Only the primary one will be used.
WARNING: Indiv 2-292 has an alternate Note entry. Only the primary one will be used.
WARNING: Indiv 2-295 has an alternate Note entry. Only the primary one will be used.
WARNING: Indiv 2-295 has an alternate Note entry. Only the primary one will be used.
osv..
Av Verita Rosendahl Lördagen den 21 januari, 2006 - 15:20: |
Hej!
Jag har precis publicerat en hemsida och stötte då på följande problem: I antavlorna visas F, Ff, Fff, Ffff precis som jag vill men när jag går vidare bakåt till nästa generation börjar F, Ff, osv om från början igen. Hur får man det att fortsätta med Fffff i stället.
Jag använder Disgen 8.1a och gör en HTLM-export av en antavla.
Kan någon hjälpa mig?
Av Marianne Munktell (M06185) Lördagen den 21 januari, 2006 - 17:05: |
Verita!
Det är från centrumpersonen som "numreringen" utgår, dvs den person som är längst till vänster på skärmen. När du gör t.ex. fadern till centrumperson utgår "numreringen" från honom.
Av verita Rosendahl Lördagen den 21 januari, 2006 - 17:33: |
Marianne!
Jag har använt min morfar som centrumperson när jag byggt min antavla men Html-export gör tydligen första personen på varje sida till ny centrumperson!
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 21 januari, 2006 - 17:51: |
Antavla i Html, Hej Verita!
Ja detta med generations markeringen är felaktig.
Detta rapporterade jag som fel redan år 2001 men det har inte blivit åtgärdat.
Det står ju att det är antavlan för en viss person, NN, men när Ffff blir proband så avser antavlan fortfarande samma person, NN, som tidigare men nu blir det fel generationmarkering.
Av verita Rosendahl Lördagen den 21 januari, 2006 - 20:04: |
Hej Karl Edvard!
Då har jag inte gjort något fel i alla fall. Läser månne de som rättar till fel i Disgen detta forum eller ska man vända sig någon annanstans för att uppmätksamma dem på att felet kvarstår?
Av Kai Thurfors Söndagen den 22 januari, 2006 - 14:12: |
Hej,
Ja vi läser diskussionerna på forum och Karl Edvard har redan lagt in det i vårt rapporteringssystem.
Av Anders Ryberg Söndagen den 29 januari, 2006 - 10:36: |
Jag har tänkt mig att exportera en större mängd personer till ett par personer som av olika skäl skall ha dem i ett eget arkiv. Jag skall exportera dem mellan olika DG8-program och har därför följt instruktionen för export till annan DG8. Har testat med både DG8 och DG8.1.
Personerna exporterar sig snällt och vänligt, med alla data med ett undantag.
Orter jag lagt in själv, som byar i socknar, kommer inte med. Bara socknen. Hur ska jag göra för att även få med orterna? Utan dem blir exporten lite meningslös.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 29 januari, 2006 - 22:22: |
Hej Anders!
Saknas orterna i själva notisen eller är det i ortsdatabasen som Du söker dem?
Jag har testat i kväll och jag får med alla orter men dom läggs inte in i ortsdatabasen utan ligger i själva notisen.