Av Knut Egil Hamre Söndagen den 20 augusti, 2006 - 15:59: |
Anita Canderhed frågade:
"Jag kan inte återläsa - varför - vad gör jag för fel?"
Du måste beretta vad som händer, och vad du får för meddelande, innan någon kan säja vad du gör fel.
Av anita canderhed Söndagen den 20 augusti, 2006 - 18:22: |
1)Jag säkerhetskopierar till C:disken
2)Jag kopierar från hårddisken till USB-minnet.
3)Jag klickar på dg8 i USB-minnet och får fram DGCommon - D-Stand - HTMLORIG - Disgen
4) Antingen extraherar jag alla filer i guiden och då kommer Windows in och ber mig välja program, förslagsvis 7 ZIP Console eller Adobe Reader 7.0 och ingen av dem öppnar
eller så
5)extraherar jag inte och då kommer Adobe Reader 7.0 in och säger att det inte går att öppna
Av Knut Egil Hamre Söndagen den 20 augusti, 2006 - 19:18: |
Anita skriver:
1)Jag säkerhetskopierar till C:disken
Hur då? Med DISGENs egen rutin ? (Verktyg > Säkerhetskopiering > Gör säkerhetskopia)
2)Jag kopierar från hårddisken till USB-minnet.
Vad då? zip-filen hoppas jag?
När du skall återläsa använder du åter DISGENs rutin (Verktyg > Säkerhetskopiering > Återläs säkerhetskopia) och väljer zip-filen, antingen på hårddisken eller annat media (t.ex. USB-minne).
Läs mer om säkerhetskopiering i DISKULOGEN #65
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 20 augusti, 2006 - 19:57: |
Säkerhetskopiering.
1.Det är inga problem med långa namn på zip filen. Eftersom jag har både pc och bärbar där jag kör disgen så kallar jag säkerhetskopian från pc för Dg8-pc-060820.zip
2.Att jag föreslog en katalog på UCB minnet är för att skilja det från annat som ligger där, jag har t.ex. också en Dg8data ligger där så jag kan köra Disgen på lånad dator t.ex. i forskarstugan.
3.Återläsning av säkerhetskopian skall ske i Disgen programmet under fliken "Återläs...". Här behöver man bara ange enheten där säkerhetskopian ligger, gäller både disk, CD och USB. Välj sedan katalog där säkerhetskopian ligger och markera önskad kopia. Använd sedan gärna "Visa" knappen för att kontroller att det är rätt kopia innan Du återläser.
4.Det är inga problem med skrivskyddet på Cd'n eftersom man bara skall läsa.
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Söndagen den 20 augusti, 2006 - 23:48: |
Kommentar till ovanstående diskussion 17-20 augusti.
I Diskulogen nr 73 som kommer i slutet av augusti finns en artikel om säkerhetskopiering under rubriken "Lär dig mer om Disgen8". Artikeln behandlar bl. a. de frågor som berörs i ovanstående diskussion.
Av anita canderhed Måndagen den 21 augusti, 2006 - 18:10: |
Jag väntar med spänning på Diskulogen. Jag har nämligen försökt återläsa från USB i Disgen-programmet under fliken "återläs", men det fungerar inte. Jag har gjort precis som Karl Edvard skriver- men nix, ingen återläsning.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 22 augusti, 2006 - 19:24: |
Hej Anita!
Kan Du läsa säkerhetskopian men knappen visa?
Är det en korrekt säkerhetskopia med en riktig avslutning?
Av anita canderhed Måndagen den 28 augusti, 2006 - 13:36: |
Hej alla!
Nu har jag säkerhetskopierat och allt fungerar och är ok. Felet har varit att jag har försökt att öppna i C-disken med annat program. Jag vet nu också hur jag skall skicka en antavla via e-mail.
Ett stort tack till alla för visat intresse!
Hälsningar
Anita