Av Sonja Larsson Onsdagen den 30 augusti, 2006 - 14:57: |
Förvalsalternativet, sid 25.
Jag lyckades placera mappen Dg8Data i C:\Documents and Settings\All Users där jag skapade en mapp med namn Delade dokument enl punkt 4, sid 25. När jag sedan kom till bild nr 4, sid 26 heter mappen plötsligt Dokument i stället. Hur som helst så småningom lyckade jag i alla fall att skapa en zipfil med dagens datum under All Users\Delade dokument.
Därefter ville jag fortsätta med att kopiera hela Dg8Data till CD. Datorn svarade att jag får inte ändra namnet. Jag försökte att ta bort skrivskyddet under egenskaper, men det hjälpte inte.
Nu kommer jag inte in i Disgen 8.1b längre. "Släktforskarprogrammet har stött på ett problem och måste avslutas". Skicka felrapport till Windows. Beror det på att ikonen inte längre hittas på sin gamla plats??? I så fall hur gör jag en ikon för skrivbordet?? Om inte måste jag väl börja om och vet inte hur.
Hjälplös 13858
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 30 augusti, 2006 - 15:38: |
Svar till Sonja Larsson
Beträffande de olika namnen på mappen så anger Utforskaren namnet Delade dokument Medan Disgen endast anger Dokument.
Du hoppar nog över några viktiga saker i din problembeskrivning så jag måste gissa vissa saker. Troligen försöker du ändra namnet på Dg8Data utan att först stänga programmet vilket troligen är orsaken till dina fortsatta problem. Det går aldrig att ändra namn på en fil eller mapp som används.
Att du inte kommer in i Disgen kan bero på flera orsaker. Starta om datorn och starta Disgen på vanligt sätt genom att klicka på ikonen på skrivbordet eller under alla program. Om Disgen inte startar eller om du får uppmaningen att söka upp en ny datamapp och du inte hittar någon sådan så skriv ner exakt vad du gör och vilka meddelanden som du får och mejla det direkt till mig.
Av Sonja Larsson Onsdagen den 30 augusti, 2006 - 17:59: |
Hej Ingvar,
Beskrivningen är skickad via din mailadress.
Vänligen Sonja Larsson
Av Lars Skillius Onsdagen den 25 oktober, 2006 - 09:04: |
Jag säkerhetskopierar genom att bränna ner hela mappen Dg8Data på CD (Diskulogen nr 73 sid 26 spalt 2). Enkelt och lättvindigt. Men när jag granskar resultatet och datum för senaste ändring av de olika filerna visar det sig att de är ett eller annat år gamla. (Kanske anger dessa datum tidpunkten för installationen av de olika programversionerna?) Det förhållandet att jag inte kan finna datum för de senaste kompletteringarna/ändringarna av mina genealogiska uppgifter, de jag gjorde häromdagen, skapar osäkerhet. Gör jag verkligen rätt?
Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 25 oktober, 2006 - 09:25: |
Lars, kolla datumen för flockfilerna (filnamnen börjar på DD och DX) i mappen D-Stand. Kolla även att datorns klocka är inställd på rätt tid/datum.
Av Lars Skillius Onsdagen den 25 oktober, 2006 - 11:20: |
Bägge de två flockfiler du nämner visar som senaste ändring 2004-04-12?
//Lars
Av Lars Skillius Onsdagen den 25 oktober, 2006 - 11:44: |
Nu har jag funnit förklaringen. Det visade sig nämligen att jag har två Dg8Data, en gammal (som jag säkerhetskopierade!) i C:\Program\DIS och en färsk, där flockfilerna visade korrekt datum för min senaste ändring/komplettering, i C:\Doc and Sett\All Users\Doc. (På något sätt lär det gå att se vilken Dg8Data-mapp programmet arbetar med?)
Tur jag upptäckte detta så att jag säkerhetskopierar de senaste uppgifterna. Tack, Gunnar!
Av Gunnar Öhrn Onsdagen den 25 oktober, 2006 - 17:45: |
Om du tittar nere i högra hörnet i DISGEN-fönstret ser du vilken data-mapp som är aktiv.
Alternativt kan du gå in på menyn Inställningar, klicka på System så får du upp ett fönster där bl.a. Datamappen visas.
Av Lars Skillius Onsdagen den 25 oktober, 2006 - 21:24: |
Det första man blir blind på...
Tack!
Av Sonja Larsson Måndagen den 26 januari, 2009 - 17:11: |
Disgens innehåll börjar svämma över i min dator! Längst ned i högra hörnet står det C:\Dg8Data och i en ruta för sig står det Stand.
Jag har Zip-filer i mängder på flera olika ställen, jag har Disgenmappar i Mina dokument som jag funderar över om jag kan slänga. Jag funderar också på alla dessa filändelser. Kan jag någonstans läsa mig till hur en väl städad dator har Disgen placerad??
Medlem 13858
Sonja Larsson
Av Runar Hortlund Tisdagen den 27 januari, 2009 - 13:49: |
Mitt förslag är att du söker fil med namnet Dg8*.zip med tanke på att du kanske skrivit in datum på säkerhetskopiorna. Radera därefter den äldsta filen först.
Skapa sedan en ny säkerhetskopia på minnespinne.