Av Elisabeth Thorsell Torsdagen den 21 september, 2006 - 10:54: |
Mystiskt problem med Disgen? Köpte mig en ny bärbar av modernaste snitt med XP Home, 1024 i RAM och allt annat, den heter Amilo och är en Fujitsu-Siemens.
Fick med viss möda in Disgen 7.0c, eftersom jag inte bytt upp mig, tyckte sjuan fungerade till det jag ville göra.
Men, efter att ha jobbat med programmet några timmar låste sig tangentbordet och det gick inte att skriva något, inte heller fungerade mellanslagstangenten normalt, d.v.s. visade en persons notiser. Jag försökte stänga av datorn enligt konstens regler, men det verkade som att avslutningen tog onormalt lång tid, så jag stängde av den med hårdvarustopp (Höll ner start-knappen en stund). Sen återstartade jag datorn och allt fungerade i en eller annan timme till.
På kvällen uppdaterade jag till Disgen 8.1b, som väl är den nyaste varianten, konverterade mina filer o.s.v., i tanke att ett 16-bitars program kanske inte passade på en modern dator.
Efter ca 4 timmars jobb med Disgen 8.1b i Arninge idag hände åter samma sak, tangentbordet hängde sig och mellanslagstangenten fungerade inte.
Är det fel på mig, datorn eller programmet? Och visst kan jag starta om datorn litet då och då, men kul är det inte. Tack-och-lov verkar detta inte påverka filerna, men man vet ju aldrig....
Av Marianne Munktell Torsdagen den 21 september, 2006 - 11:44: |
DG7 segar ordentligt när jag kör det i XP. Men med DG8 har jag inte haft några problem. Kanske kör du i kompatibilitetsläge för W95?
Så här kan man i så fall göra i XP. Högerklicka på programikonen disgen.exe och välj Egenskaper.
Där ska finnas en flik Kompatibilitet. Där kan man kryssa för om man vill att ett program ska köras i kompatibilitetsläge med t. ex. Windows 95. Det ska INTE vara ikryssat. Det kan hända underliga saker i så fall.
Vet inte om detta hjälper men det kan vara värt ett försök.
Av Elisabeth Thorsell Torsdagen den 21 september, 2006 - 13:55: |
Tack Marianne, men det var inte förbockat. Visste faktiskt inte ens att det fanns.
Av Elisabeth Thorsell Lördagen den 10 februari, 2007 - 14:59: |
Problemet ovan är löst, det visade sig vara fel på drivrutinen till pekplattan, vilket störde även tangentbordet, och fick detta att "frysa" efter några timmar.