Orter i ordningen A-Ö

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Orter i ordningen A-Ö
Av Lotta - m29606 Söndagen den 24 september, 2006 - 19:52:

Varför går det inte att man kan få sortera orterna efter A-Ö så dom blir ännu lättare att hitta??

Då man har mata in ett antal orter/byars namn så är ju risken bara större och större att man inte hittar den första som man lade in då alla ligger huller om buller i en lång lista!
Risken för att skapa dubbletter blir ju också bara större.

Detta måste väl kunna gå att fixa?

Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 25 september, 2006 - 09:57:

Är ju hur enkelt som helst att LÄGGA IN DOM i bokstavsordning. Att automatiskt sortera kanske är lite besvärligt, de ligger ju i olika nivåer. Och det finns tillfällen när man inte vill att de ska ligga i bokstavsordning utan i en annan ordning.
Man kan klippa ut och klistra in orter för att på så sätt flytta dom. Alla flyttade orter måste dock ändras, då den automatik som fyller på exempelvis sockennam, bara fungerar vid inmatning. Det enklaste då är att i slutet av ortnamnet lägga till ett mellanslag för att sedan ta bort det.

Av Niklas Lundin Måndagen den 25 september, 2006 - 10:47:

Detta med att klippa ut och klistra in för att flytta orter är inte alltid helt enkelt.
Om man tex. har registrerat Brotorp som gård under Kättilstad (E) och då har en person som är född i Brotorp, Kättilstad (E), sedan finner man att Brotorp är en gård under Valla och flyttar gården dit då ändras inte utseendet för orten för de personer som redan är knytna till Brotorp, Kättilstad (E)

/Niklas

Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 25 september, 2006 - 10:53:

Ev. känner ni till artikeln i Diskulogen nr 67 Lär dig mer om Disgen 8: Del 7 - Bygg ut och förbättra ditt ortsregister.

Av Niklas Lundin Måndagen den 25 september, 2006 - 16:46:

Japp, den känner jag till och har läst.
Fungerar också utmärkt så länge ingen person redan är knuten till den "gamla" orten, men hur ofta lägger man till en ort utan att den hör till en viss persons händelse?

Av Christer Gustavsson Måndagen den 25 september, 2006 - 18:31:

Niklas,
det är inte så konstigt att flytta en ort med klipp och klistra. Det man måste tänka på är att ändra så att "Namn i utskifter" blir som du vill ha det. Om du väljer att inte ändra, så blir det precis som du valde, ingen förändring i utskriften även om orten ligger på annan plats i ortsstrukturen. Det står lite om detta på sid 18-19 i artikeln som nämns ovan.

Av Christer Gustavsson Måndagen den 25 september, 2006 - 18:33:

Lotta,

önskemålet om automatiserad sortering finns, men det är inte krav vi prioriterar så högt för tillfället.

Av Lotta - m29606 Tisdagen den 26 september, 2006 - 21:17:

För att förtydliga min fråga lite mer...

Jag har sortar alla mina byar/orter efter församlingarna precis som det rekommenderas i artikeln "Diskulogen 67, Lär dig mer om Disgen 8: Del 7 - Bygg ut och förbättra ditt ortsregister".
Sedan i varje by/ort ligger respektive gård/torp som jag även har lagt in helt enligt samma princip som ovan.

Jag har också börjat lägga in dom i alfabetisk ordning också men tyvärr så har en del byar/orter hamnat fel och jag har då råkat göra dubbletter då jag inte har hittat dom.

Efter att ha städat och fått bort alla dubbletterna och kopplat om de personer som det rörde så vill jag även få ordning på orterna för att ännu en gång slippa göra samma misstag.

Det handlar endast om att sortera A-Ö under en nivån = församlingen (inga ändringar kommer alltså att ske mellan olika församlingar).

* Går det att ordna det med "klipp ut" och "klistra in" principen???
* Måste jag göra några fler moment för att få ordning på detta och isåfall vad då??

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Tisdagen den 26 september, 2006 - 23:55:

Lotta!
All sortering i bokstavsordning under samma församling gör du problemfritt med Klipp/Klistra. Inga andra moment tillkommer under dessa förutsättningar.

Av Lotta - m29606 Onsdagen den 27 september, 2006 - 11:03:

Okej, då vet jag.
Då kan jag få ordning orterna också.
Tusen tack får hjälpen.

Av Åke A Källstrand Tisdagen den 1 januari, 2008 - 12:37:

Jag kan det inte men .. Det borde vare enkelt för er programmerare att fixa till så att orterna kommer i bokstavsordning med automatik. Finns ju redan i ett antal windowsprogram.
Medl 12410

Av Daniel Berglund Onsdagen den 2 januari, 2008 - 00:16:

Nu finns det en förbättringsrapport på det åtminstone, nr 1288. (Trodde nog det fanns sedan tidigare men kunde inte hitta någon.)


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: