Slå samman arkiv

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Datamappar, arkiv och flockar: Slå samman arkiv
Av Ulf Löfgren Fredagen den 29 september, 2006 - 20:28:

Mina egna anor har jag i arkivet D-Stand. Nu har jag emellertid upptäckt, vid släktforskning åt en annan person, att jag och den här personen har gemensamma anor i början av 1700-talet. Hur gör jag för att få över denna persons anor från ett nyskapat arkiv till mitt eget arkiv? Måste jag skriva in alla uppgifter från början eller finns det ett annat sätt. Hittar inget om detta i handledningen.

Av Jan Wallin (M01523) Fredagen den 29 september, 2006 - 23:42:

Hej Ulf
Gör så här:
Märk upp personerna i Arkiv2, som du vill ha i ditt eget arkiv, med en flagga.
Skapa en temporär flock i Arkiv2
Skapa en söklista med flaggade personr
Flytta söklistans persoer till temporära flocken
Stäng Disgen
Öppna Utforskaren och kopiera filerna till den temporära flocken från mappen D-Arkiv2 till D-Stand.
Öppna Disgen igen
Byt till Stand-arkivet
Nu finns dina nya personer i en egen flock.
Koppla ihop personer mellan flockarna.
Se upp så du inte får dubbletter.

Av Ulf Löfgren Lördagen den 30 september, 2006 - 00:39:

Hur flyttar jag söklistans personer till den skapade flocken?

Av Jan Wallin (M01523) Lördagen den 30 september, 2006 - 23:56:

Hej Ulf
Du flyttar personer från Söklista 1 till en ny tom flock så här:
Välj Verktyg, Flytta personer .., Hämta personer från Söklista 1, välj den nya tomma flocken som Mottagande flock, tryck Flytta.
Sen är det klart!

Av Ulf Löfgren Söndagen den 1 oktober, 2006 - 08:44:

Tackar, tackar!

Av anita canderhed Torsdagen den 5 oktober, 2006 - 18:30:

Hejsan!
Jag har frågat tidigare, men inte fått något svar, så jag prövar igen. Jag vill fortsätta att arbeta med en släkt som ligger i Disgen 8 på en annan dator. Kan jag föra över de befintliga uppgifterna till Disgen 8 i min egen dator? Jag har nämligen en sida av släkten och den andra sidan av släkten finns i en annan dator. Jag kan också knacka ner uppgifterna för hand, men risken för att det blir fel är ganska stor.

Av Marianne Munktell Torsdagen den 5 oktober, 2006 - 18:52:

Anita!

Du kan exportera på följande sätt.

I den andra datorn väljer du Verktyg - Exportera personer - välj fliken Text valda personer - klicka på knappen Exportera. Sen beror det på vad du ska exportera, alla inmatade personer eller från någon söklista. Du får en eller ett antal filer som heter Ds(siffra).tx8.

I din egen dator skapar du en ny flock för att importera det nya materialet till. Välj Verktyg - Importera personer - välj fliken Textformat - välj varifrån du ska hämta filerna, välj metod Med omnumrering, markera filerna som ska importeras om de inte redan är markerade och markera flocken du vill importera till ock klicka slutligen på Importera-knappen.

När detta är klart ska du koppla ihop den ena sidan av släkten med den andra.

OBS! Gör en säkerhetskopia inan du importerar!

Av anita canderhed Fredagen den 6 oktober, 2006 - 09:08:

Hej Marianne!
Ett stort tack! Jag skall försöka med detta under helgen. Jag lovar återkomma om jag får ihop det och inte trycker på fel knapp (jag är lite för snabb ibland)

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: