Utländska orter med koordinater?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Kartor: Utländska orter med koordinater?
Av Lotta - m29606 Lördagen den 30 september, 2006 - 12:12:

Har läst i tidigare diskussioner att ni rekommenderar CD:n Svenska Ortnamn 1999 då det gäller koordinater på byar/orter.

Vet man vart gården ligger så rekommenderar en del att man kollar på: http://www.gis.lst.se/lanskartor/
för att få fram mer exakta koordinater just där gården ligger.

Men om man vill få fram koordinater på utländska orter, vart skall man söka efter dom då??

Har gjort några försök att söka på Internet, se min två exempel.

Ex_1: På http://sv.wikipedia.org/wiki/Berlin, så ser koordinaterna ut så här: 52° 31' lat.
13° 24' long. Hur skall jag då mata in dom, eftersom det är fler rutor än det är siffror i koordinaterna?

Ex_2: På http://susning.nu/British_Columbia så är koordinater 54° N, 123° V, skala 1:15 milj.

Vad ger ni för förslag på att få fram koordinater på utländska orter???

Av Rolf_Eriksson Lördagen den 30 september, 2006 - 16:30:

Hej Lotta
Längst ner i rutorna kan du fylla i longitud och latitud i Redigera orter. Jag tror inte x och y koordinaterna är internationella men det är de andra.

Av Rolf_Eriksson Lördagen den 30 september, 2006 - 16:35:

Kom på att jag kanske inte var riktigt tydlig men om du tittar på wikipedia så är det latitud 52 grader 31 minuter och longitud 13 grader 24 minuter

Av Lotta - m29606 Lördagen den 30 september, 2006 - 22:10:

Men blir detta verkligen riktigt?

Ex_1: visar endast grad och minut.
Inte sekund och 1/100, skall det stå noll där då??

Ex_2: visar endast grad.
Inte minut, sekund och 1/100, skall det stå noll där också då??

Skall det inte vara minst sju siffrigt på koordinaterna?

På CD:n Svenska Ortnamn så uppges ju allting i minst sju siffror på både longitud och latitud.

Av Rolf Eriksson Onsdagen den 4 oktober, 2006 - 14:10:

Helt riktigt blir det inte men det är nog så nära du kan komma med dessa kartor. Om laddar hem Google Earth som är en fantastisk site så får du med både sekund och 1/100.

Av Lotta - m29606 Onsdagen den 4 oktober, 2006 - 14:21:

Hejsan!
Det var de som jag tycke var så konstigt att det blev för kort med siffror.

Såg i en annan diskussion att man tipsade om Goggle Earth, så nu använder jag den för att få fram koordinaterna med.

Av Ove Billing, m00895 Onsdagen den 4 oktober, 2006 - 17:37:

Tillåt mig ge en liten bakgrund till den praktiska betydelsen av grader och minuter i jordens koordinatsystem (delvis hämtat från Wikipedia).
Ursprungligen (1790-talet) fastställdes längden av 1 meter som 1/10 000 000 av avståndet från ekvatorn till nordpolen genom Paris-meridianen. Denna sträcka är alltså ganska precis 10 000 km. Eftersom detta sedan är uppdelat i 90 grader blir varje grad 111 100 m eller drygt 11 mil. Eftersom vidare jorden är tämligen rund betyder en grad nära detsamma både för longitud och latitud.
Eftersom sedan varje grad uppdelas i 60 min motsvarar varje minut 1,8 km och varje sekund är ca 30 m.
Eftersom varje ort ju har en viss utsträckning är det ofta meningslöst att ange sek. Exakt var är mittpunkten? Sek användes nog mest för att ange positionen av en viss byggnad eller ett fartyg på havet. Man skriver ju heller inte ut avståndet på vägskyltar i m. Därför kan man ofta ange en orts läge med bara grad och minut med underförstådda 00 sek.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: