Av Folke Strandberg M00567 Torsdagen den 6 april, 2006 - 11:45: |
Karl Edvard, Alf
Innan någon hinner reagera på mitt inlägg i natt:
Jag har jobbat mycket med MinSläkt sista månaderna och där kan man skriva ut ansedlar för alla personer, även barn. Jag gör dock inte det.
Det var väl möjligheten i MIS och funderingarna varför vi verkar prata förbi varandra som gjorde att jag yttrade mig som jag gjorde här. I morse provade jag hur man får ut alla anedlar i Disgen och till min fasa upptäckte jag att det går ju inte, fadäs alltså.
Av Alf Christophersen Torsdagen den 6 april, 2006 - 12:09: |
Folke.
Tja, du er nok ikke helt på villspor, men det skjer kanskje ikke på det vis du hadde trodd.
Hvis du søker alle i din database og lager en kjempestor søkliste, så kan du lage anesedler ut av denne listen.
Men, når man trykker anseddel nr 2 vet programmet intet om personene som ble skrevet ut i anseddel nr. 1 og kan dermed ei heller undertrykke den informasjon som evt. ble skrevet ut om de samme personer i anseddel nr. 1
Det nærmeste du kommer er antavla i tabellform eller stamtavle i tabellform, evt. slektsmatrikkel (som tar utgangspunkt i en fremsøkt stamtavle)
Du kan også presentere ansedler ut fra en stamtavle eller antavle ved å legge de fremsøkte personer i en søkliste og så presentere denne søklisten som ansedlar før alla. Men, igjen, programmet tar øyensynlig ikke vare på hvem som allerede er presentert og undertrykker biografier for disse.
Ser for meg en ny rapportform for både antavler og stamtavler her, presentert som en rekke ansedler.
Av Folke Strandberg M00567 Torsdagen den 6 april, 2006 - 15:53: |
Alf,
Min önskan om ändring av ansedelsutskriften är inte så komplicerad som du antyder.
Jag vill att ansedlarna ska skrivas ut för endast anor och med samma logik som "antavla i tabellform", dvs bl a
- text för huvudpersonen
- text för ingifta som INTE är anor
- text för barn som INTE är anor.
Vilka som är anor få ju programmet klart för sig i den föregående processen "skriv antavla för centrumpersonen".
Svårare än så är det inte.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 6 april, 2006 - 20:22: |
Hej Folke, kan detta vara ett bra förslag?
Om man vill ha en komplett ansedel med text uppgifter på både huvudperson och barn blir den upprepningar om barnet sedan återkommer som huvudperson.
Därför är nu förslaget, att när man utgår från en antavla och i utskriften begär utskrift av alla ansedlar så skall det inte vara vanliga ansedlar utan på dessa skall man ha samma logic som i antavlan. D.v.s. att om ett barn återfinns som huvudperson skall inte texten skrivas ut på barnet utan en hänvisning till anan som i antavlan.
Ett annat spörsmål som nu också aktualliseras är mitt förslag om familjesedel. D.v.s. att denna speciella ansedel i stället blir en familjesedel så i kombination med det ovan nämnda skall den innehålla huvuvudperson och dennes partner deras levnadsbeskrivning och deras gemensamma barn.
Alltså far och mor tillsamman och deras barn. Inte en sedel för far och hans barn och en sedel för mor och hennes barn det är ju samma barn som upprepas.
Av Alf Christophersen Torsdagen den 6 april, 2006 - 20:28: |
Karl Edvard
Isåfall bør man kunne konfigurere familieoversikten slik at også fars andre ekteskap med barn og mors andre ekteskap med barn kan vises :-)
Kanskje en nøtt for programmør å få til en oversiktlig presentasjon av kjernefamilie og deres halvsøsken, dog, men kan være nyttig. (Især vanskelig om begge foreldre har andre barn)
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Torsdagen den 6 april, 2006 - 20:38: |
Nej Alf detta är ansedel eller kalla den familjesedel på dem som ingår i antavlan. Det är när jag kört fram en antavelstruktur och går till utskrift och begär "Ansedel för alla".
Av Folke Strandberg M00567 Torsdagen den 6 april, 2006 - 20:51: |
Karl Edvard Thorén
1 Barn som är ana. Ja, perfekt, text skrivs inte ut där anan återfinns som barn i en familj utan bara som ana på annat ställe. Vi säger samma sak fast i annan ordning.
2 Jag föreslår också att text ska skrivas ut för ingifta som inte är anor, exvis en som dyker upp i ett extra gifte. Texten skrivs hos partnern som är ana och som är gift med en annan ana.
Allt detta ovan sker idag i antavla i tabellform.
3 Familjesedel. Ja, perfekt. Det vore något bra att se fram emot.
M v h
Av Niklas Lundin Onsdagen den 10 maj, 2006 - 08:17: |
Hittade ingen bra rubrik att ställa fråga i så det får bli denna.
Vet vi när nästa version av Disgen släpps?
Fick Diskulogen igår och även i den stod det april.
Niklas
Av Gunnar Öhrn (M11916) Onsdagen den 10 maj, 2006 - 15:28: |
Vi kör för närvarande beta2 av version 8.1b. Jag räknar med att vi kan släppa den under juni månad.
Gunnar
Av Niklas Lundin Onsdagen den 10 maj, 2006 - 18:36: |
Tack Gunnar
Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 3 juli, 2006 - 22:52: |
Vi får sedan lång tid tillbaka många bra förslag på förbättringar som vi tar hand om på olika sätt. En del "förslag" rör funktioner som redan existerar i DISGEN, andra är helt nya som vi tar hand om och försöker gå vidare med. Vi har nu engagerat fler ideella krafter så vi har möjlighet att i allt större utsträckning ge respons på era idéer. Vi är mycket tacksamma för alla goda förslag. Fortsätt gärna att kontakta din fadder och lämna förslag.
Huruvida förslagen blir realiserade eller ej beror i mycket stor utsträckning på om vi kan finna ideella medlemmar som vill hjälpa till med arbetet att specificera och utveckla de förändringar som behöver göras. En del grupper som vi tillsätter fungerar alldeles utmärkt och blir snabbt klara och andra har av olika anledningar lite svårare att nå i mål. Produktrådet diskuterar förslagen och prioriterar. Sedan beror det på hur specarbetet fortskrider, dvs ytterst hur mycket tid DIS medlemmar kan lägga, när vi kan starta själva programutvecklingen.
Så hör gärna av er om ni vill bidra med er tid på något sätt.