Av Bengt Dahlström Torsdagen den 26 september, 2002 - 20:05: |
Jag har för närvarande alla personer i en flock och skulle vilja dela upp dem på flera flockar. Har inte lyckats hitta något sätt i SÖK för att plocka ut en hel släktgren. Har inte heller hittat något sätt i manualen. Går det att göra och i så fall hur?
MVH
Bengt Dahlström
Av Ove Billing Torsdagen den 26 september, 2002 - 21:59: |
Jag har skrivit om detta i vår tidning DISkutabelt för ett eller annat år dedan. Mina tips om detta och mycket annat finns under titeln Tips på vår hemsida:
www.dis-syd.m.se
Hoppas att du med detta kan klura ut hur det går till.
Av Bengt Dahlström Torsdagen den 26 september, 2002 - 23:39: |
Tack för ditt svar. Jag hittade din artikel. Det enda problemet är ju att om man väljer 'alla som på något sätt är släkt', så kommer alla personer att hamna i sökfilen. Den funktionen verkar med andra ord onödig. Väljer man 'alla anor', så får man inte sidogrenarna bakåt med sig.
Är enda lösningen att koppla loss relationen innan man väljer 'alla som på något sätt...'?
Av Ove Billing Fredagen den 27 september, 2002 - 07:45: |
Ja, du måste tillfälligt lossa bandet på strategiska ställen och efter flyttningen återknyta relationen.
Av Bengt Dahlström Fredagen den 27 september, 2002 - 18:33: |
Då får det bli så.
Kan kanske vara ett förslag till ny funktion? Jag kan inte tänka mig att jag varit ensam om att göra detta. Om man anger en person i sökfunktionen, så borde det vara lätt för programmet att plocka fram alla kopplingar bakåt för denna person.
Av Ove Billing Fredagen den 27 september, 2002 - 19:13: |
Problemet är ju att det inte bara är folk bakåt utan även framåt igen från en hel del av de valda. Om du t.ex. vill ha din mor och hennes släkt i en flock så vill du väl också ha hennes syskon och deras barn och kanske även barnbarn i samma flock? Det är inte utan vidare givet att andra vill ha det på det viset. Någonstans får man ju dra gränsen. Andra kanske vill dra generationsgränser?
Av Kristian Jermeus Fredagen den 27 september, 2002 - 23:03: |
Jag tycker att det är för mycket arbete för att göra nya flockar då det verkar som att alla i min släkt är släkt med varandra (samma person förekommer på flera ställen i släktträdet). Det är inte värt mödan genom att koppla loss på flera ställen.
Av Bengt Dahlström Lördagen den 28 september, 2002 - 07:17: |
Jag håller med Kristian när det gäller om det är mödan värt. Frågan är också om det är värt risken att man missar någon koppling när man ska 'få ihop det' igen.
Jag tycker även att Ove Billing är lite kategorisk i sitt svar. Är det inte tänkt att programmet ska utvecklas? Borde inte åsikter om förändringar/förbättringar diskuteras bland de som tar fram nästa version, i stället för att klippas direkt?
Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 1 oktober, 2002 - 17:54: |
Hej alla flockbildare !
Det är ofta jag får frågan på mina kurser hur man skapar nya flockar och flyttar personer dit. Man kan inte ha fasta funktioner för detta då det ju är beroende på vad man vill åstadkomma.
Jag har det så att jag har alla mina anor i en flock och den angränsande släkten i en annan flock. Detta gjorde jag innan vi fick de röda punkterna för anorna. Men vinsten är att när jag har en översiktsbild uppe med många syskon så ser jag enkelt genom att markera syskonen vilket av den som är min ana, den har mitt flocknummer.
Detta är enkelt att skapa. Kör fram din avtavla, skapa en söklista från antavlan, och flytta personerna i söklistan.
När man har denna söklista kan man utöka den på olika sätt, inte bara med alla som är släkt men med t.ex. barn och partner.
Jag kan man variera efter eget önskemål.
Av Jimmy Larsson Lördagen den 15 januari, 2005 - 14:10: |
Hej
Finns det något sätt att se i vilken flock personer tillhör till exempel i familjeöversikten? Jag har min släkt uppdelad i ett par olika flockar men är nu efter ett tag osäker på att alla personer ligger i rätt flock. Att ta fram en söklista och söka efter personer i en viss flock går ju bra men det är inget överskådligt sätt tycker jag.
Mvh Jimmy