Av Leif Boström Tisdagen den 17 oktober, 2006 - 21:31: |
En sak som är mycket irriterande i senaste versionen av Disgen (8.1b) är att det inte går att radera personer direkt. Det måste vara feltänkt. Det är vanligt att jag upptäcker att jag matat in en person på två ställen. För att rätta till det raderar jag den ena personen och kopplar in den andra i dess ställe. Numera måste jag koppla loss personen istället för att radera. Sedan gå till listan med senaste personer och ta fram personen och sedan radera. Det är mycket bökigt och tar onödig tid. essutom får det till följd att inte alla personer blir raderade, utan en del finns kvar utan några kopplingar till andra. Oavsiktlig radering borde kunna undvikas, genom att man får frågan om man verkligen vill radera personen.
Men i version 8.1b uppskattar jag mycket att man kan ta med källor i html-utskrifter.
Av Kai Thurfors Onsdagen den 18 oktober, 2006 - 00:01: |
Leif, Du kommer i nästa DISGEN-version att kunna välja samma möjlighet till radering som tidigare, alltså utan losskoppling.
Av Börje Sjöberg Torsdagen den 5 juli, 2007 - 12:13: |
När jag kopplar loss en person, vart tar den vägen? Ligger den någonstans som jag lätt kan hitta och koppla in denna person vid ett senare tillfälle?
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 5 juli, 2007 - 12:23: |
Kolla i listan över senaste personer som du finner under funktionen Välj person på Arkivmenyn eller via ikonen Ansiktet.
Du kan också ha hjälp av statistikfunktionen på Verktygsmenyn, välj Orelaterade personer.
Hälsn Sten-Sture
Av Martin Hollertz Måndagen den 7 april, 2008 - 21:30: |
Jag blir fullkomligt tokig på det här programet. Okej, jag gjorde ett fel och registrerade "första person" (mig själv) två gånger men fattar inte varför det inte går att radera de felaktigt registrerade personerna. Orsaken var att jag testat demoversionen och där registrerat min familj. Inte visste jag då att det var för alltid i detta program. Inte ens när jag raderade hela programet och installerade allt på nytt fick jag en ny chans att starta från noll utan de gamla registreringarna överlevde t o m raderingen av programet. Måste jag verkligen köpa en ny dator för att få börja från början? Om jag fattar rätt så har man i tidigare versioner kunnat radera felaktiga registreringar men inte i den senaste versionen. Hur tänkte man då? Att göra fel är mänskligt, men att få rätta till felen verkar fullkomligt omöjligt.
Av Sten-Sture Tersmeden (M05143) Måndagen den 7 april, 2008 - 21:39: |
Om du vill börja helt på nytt, skall du ta bort mappen D-stand i din Dg8Data-mapp. Det skapas en ny D-stand när du startar om Disgen.
Hoppas jag förstått din fråga helt rätt.
Hälsn Sten-Sture
Av Daniel Berglund Måndagen den 7 april, 2008 - 23:56: |
Och vill du bara ta kål på enstaka personer så måste du "koppla loss" dem först; alltså, de får inte ha relationer till andra personer i arkivet.
Högerklicka på personen och välj Koppla loss. Observera att centrumpersonen inte går att koppla loss. Efter losskoppling försvinner personen ur sikte, men om du trycker på den gula gubben få du upp en lista över de senaste personerna du arbetat med. Det tilltänkta offret ligger då överst i listan, så då kan du välja den personen, och sedan radera den.
Du kan också välja att följa Runars råd härovanför och stänga av den här kontrollen. Kontrollen kom till som en extra säkerhetsåtgärd i 8.1b har jag för mig, och det var inte alla som gillade den, så numera (8.1d, 8.1e) går den att stänga av.
Det står mer i hjälpen om detta, under "Familjeöversikt - Radera och koppla loss".
Av Anders Berg M01397 Tisdagen den 8 april, 2008 - 11:46: |
"...och det var inte alla som gillade den"
Dagens understatement!
Av Ann Rasmusson Tisdagen den 30 december, 2008 - 21:35: |
Jag har, p g a ett stort misstag, fått in en massa orelaterade personer i min flock, som inte ska vara där. Det rör sig om tusentals. Ska jag behöva söka på orelaterade personer, skriva upp namnen och sedan gå in och radera person för person? Detta är och förblir ett mastodontarbete för mig och innebär att jag inte kan skicka in min släktforskningsfil till DIS. Kan man inte radera alla orelaterade personer samtidigt?
Av Daniel Berglund Tisdagen den 30 december, 2008 - 22:34: |
Du kan flytta alla utbölingarna till en annan (ny) flock, och sedan ta bort hela flocken. Gör så här alltså:
1) Ta en säkerhetskopia.
2) Skapa en ny tom flock.
3) Sök fram dem du ska flytta, och använd Flytta personer... på verktygsmenyn. Upprepa tills alla orelaterade är borta från din ursprungsflock.
4) Avsluta Disgen.
5) Leta upp din datamapp i Utforskaren, gå till D-Stand och ta bort de två filerna DSnnn.dg8 och DXnnn.dg8 där nnn är numret på flocken där du lagt de orelaterade.
Om detta inte är glasklart så kontakta en fadder, för gör du fel blir det bara pannkaka.
Av Ove Billing, m895 Tisdagen den 30 december, 2008 - 23:08: |
Jo, det finns en rätt enkel metod eftersom det rör sig om orelaterade personer och du verkar kunna skapa en söklista på just dessa. Börja med att skapa en tom flock, som jag här kallar nummer yy. Skapa en söklista enligt ovan. Gå till Verktyg > Flytta personer och flytta söklistans innehåll till flock yy. Öppna sedan Utforskaren och sök upp din datamapp Dg8Data, där du hittar mappen D-stand och i den två filer som heter Ddyy.dg8 och Dxyy.dg8. Dessa två innehåller det flyttade folket. Radera dem. Klart.
Om du har svårt att spåra upp alla orelaterade så kan du gå motsatta vägen: Markera en av de personer du vill ha kvar. Skapa en söklista med denne. Utöka söklistan med alla som är släkt och flytta dem till den nya flocken. Kvarvarande är alla de som är orelaterade i förhållande till den valda personen och sedan kan du efter kontroll av innehållet radera ursprungsflocken eller kanske flytta folket i den till ytterligare en annan flock eller ev. till annat arkiv.
Tag som vanligt säkerhetskopia innan du börjar så reträtten är säkrad om du slinter med fingrarna eller råkar ut för annat oväntat.
Av Ann Rasmusson Onsdagen den 31 december, 2008 - 10:12: |
Ove Billing och Dan Berglund!
Ett stort TACK för hjälpen med mina orelaterade personer (10.000-tals)!!! Nu känns det mycket roligare att fortsätta med släktforskningen. Och vilken plats alla orelaterade tog i datorminnet! Nu är de borta!
Jag önskar er båda ett riktigt Gott Nytt År!