Uppdatering av språkfiler för 8.1b

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering av språkfiler för 8.1b
Här diskuterar vi uppdatering av språkfiler till version 8.1b.
Av Ulf Löfgren Fredagen den 1 december, 2006 - 21:28:

Efter uppdatering av språkfilerna händer följande då jag gör en backup av mappen Dg8Data (vilket sker efter varje arbetspass). Ett fönster med följande lydelse: "Filen I1 (osv; min anm) innehåller extra information som kan förloras om du genomför kopieringen. Filens innehåll kommer inte att beröras. Vill du kopiera filen?"

Av Ernst Nyberg Söndagen den 11 februari, 2007 - 10:26:

Vid uppdatering av språkfilerna fick jag, för Disgen8, ett arrangemang i enlighet med bild 1 på sidan 19 i Diskulogen nr 75 - med ett undantag: jag har en gul ruta med namnet Html mellan BACKUP och HtmlOrig. Hur och när den har uppstått vet jag inte och undrar vad jag skall göra med den.
För Dg8Data däremot fick jag inte ett arrangemang enligt bild 2 med språkfilerna under HtmlOrig och med de namn som där visas. I stället ligger språkfilerna nu i den gula rutan Dg8Data och heter Disgen.l1, Disgen.l2...Disgen.l9, Disgen.lc och Disgen.ln. Vad beror avvikelsen på och vad skall jag nu göra?

Av Ernst Nyberg Tisdagen den 20 februari, 2007 - 20:33:

Halloooo! Är det här avsnittet helt glömt? Här finns en fråga från 1 december 2006 och en fråga från mig den 11 februari 2007, men ingen har svarat.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 20 februari, 2007 - 21:51:

Hej Ernst!
Svar på dina frågor den 11 febr.
Den katalog Html som Du har emellan Backup och Htmlorig är en katalog som skapas när man kör ett Html utdrag, där ligger dina html filer.
Bild nr 2 är inga språkfiler utan den visar Html mallarna som används för att skapa olika utseende på Html utdragen.
Men om Du markerar Disgen8 katalogen så ser Du språkfilerna där och det är dom som skall bytas ut.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 20 februari, 2007 - 22:03:

Svar till Ulf!
Jag tycker det är mycket enklare att använda den säkerhetskopiering som finns i Disgen då får man med bara de filer som behöver säkerhetskopieras.
Skapa en katalog Dg8_backup och lägg in säkerhetskopiorna där. Ge dem namn dg8_xxxxxx.zip där xxxxxx är dagens datum.

Av Ernst Nyberg Onsdagen den 21 februari, 2007 - 18:14:

Tack för svaret som jag dock inte begrep ett skvatt av. Kan hända jag valde fel termer (språkfiler i stället för Html-mallar), men låt inte det dölja själva problemet: Trots att jag gör precis som det står i anvisningarna "Viktig information / Uppdatering av språkfilerna (det var härifrån jag fick det där med språkfiler) / Detaljerad instruktion", får jag inte fram det arrangemang som visas i bild 2, på sidan 19 i Diskulogen nr 75, utan i stället...., ja läs mitt mddelande 11 februari.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 21 februari, 2007 - 18:41:

Hej Ernst!
Det som Du refererar till på sidan 19 i Diskulogen är inte uppdatering av språkfilerna utan visar vilka html mallar som ska tas bort.
Bild 2 på sidan 18 visar Datamappen Dg8data med sitt innehållet. Kopiera de nya språkfilerna och klistra in dem i Dg8data och svara ersätt alla.

Av Ernst Nyberg Torsdagen den 22 februari, 2007 - 10:17:

Jag har nu kopierat språkfilerna från programmappen Disgen 8 / HtmlOrig till HtmlOrig för datamappen Dg8Data. Det var det enda sättet att få dem dit. När jag gjorde som det står i instruktionerna, dök de inte upp under HtmlOrig utan stannade i den gula rutan för Dg8Data och hade där andra namn. Det är det här jag har försökt förklara sedan de 11 februari, men har en känsla av att ingen förstår grundproblemet.

Av Ove Billing, m00895 Torsdagen den 22 februari, 2007 - 12:04:

Ernst, du har nog missuppfattat en del av instruktionerna beroende på språkbruket.
De filer som finns under Html och HtmlOrig har ingenting med språkfilerna att göra. De används bara om du vill exportera något i html-format för en hemsida eller till en CD. Jag berör inte dem alls fortsättningsvis.
För att du skall se hela filnamnet är det nödvändigt med en liten ändring från datorns originalinställningar. Gå till Utforskaren och välj där Verktyg > Mappalternativ samt välj fliken Visning. Där finns bland en stor mängd annat även i början en rad: Dölj filnamnstillägg för kända filtyper. Se till att rutan framför den raden är tom. (Obegripligt att Microsoft valt att som standard dölja dess filändelser!)
Språkfilerna finns på 2 ställen, i datamappen Dg8Data och i programmappen Program\Dis\Disgen8 och de heter Disgen.l1, Disgen.l2 ...Disgen.ln. Om allt är riktigt skall de vara daterade sept 2006 på båda ställena (inte april). Är det sept så behöver du inte göra något. Om inte så får du hämta språkfilerna på vår hemsida och ersätta dem.
Om något fortfarande är oklart så får du gärna ringa. Du hittar mig under faddrar i Diskulogen.

Av Lars Lindblad Fredagen den 21 november, 2008 - 20:21:

När jag skulle följa instruktionerna i Diskulogen Nr 82, sept. 2008, så hittade jag inte språkfilerna på DIS hemsida. De sulle kallas Sprakfiler ÅÅÅÅ-MM-DD.zip, men de fanns inte under länken "Uppdatering av språkfilerna". I stället fanns där en instruktion i html- och i pdf-format om "Viktig information om språkfiler".
Eftersom jag hade Disgen8.1d installerad i min stationära dator sedan tidigare hittade jag så småningom filerna i en mapp kallad "Uppdateringsfiler" från 14 mars 2007. Jag lyste upp och kopierade alla filer som hade ändelsen I1 - I9 och klistrade in dem i USB-minnet och därmed tror jag det är klart.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: