Forskningsstöd

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Forskningsstöd
Av Christer Gustavsson (M04621) Söndagen den 19 november, 2006 - 18:20:

Vad skulle du vilja kunna göra i DISGEN för att förenkla och förbättra ditt forskningsarbete. T.ex
- för att veta vad du ska göra när du ska till ett arkiv
- för att hålla reda på vad som återstår att göra
- vilka källor du letat i utan att nå resultat
- dokumentera, hitta och använda uppgifter om oforskat

Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 23 november, 2006 - 00:06:

- Kunna lägga in en fil som dokumenterar vilka förkortningar och konventioner jag har använt. Den skall kunna läsas inuti Disgen och hänga med i säkerhetskopieringen.

- Jag tycker det är viktigt att dokumentera vilka undersökningar man har gjort för en familj, inte bara vad som återstår eller är oklart. Ofta drar ju en efterforskning ut på tiden, och det är alltför lätt att glömma hur och var man sökt och med vilken noggrannhet. Det jag syftar på är någon forma av dagbok, kanske med vilket arkiv och källa som kollats vilken dag.

- Sen tycker jag att det är svårt att få en koncentrerad överblick över vad man hittat för en person och hans familj. Det blir lätt många sidor som inte går att överblicka. Jag efterlyser en ny väldigt kompakt utskrift, gärna på 1 max 2 sidor. Har sett exempel som är bra, men de är manuellt gjorda.

Av Lars Skillius Lördagen den 25 november, 2006 - 16:50:

I åtskilliga dödböcker finns uppgift om den avlidnes ålder vid dödsfallet. För många socknar saknas uppgift om födelser, åtminstone under 1600-talet och 1700-talets inledning. För att få fram ett beräknat födelsedatum har forskaren då möjlighet att subtrahera levnadsåldern från datum för dödsfallet.
Detta skulle kunna "automatiseras" i Disgen. På t ex fliken dödsorsak finns nog plats för en ruta där man skulle kunna fylla i levnadsålder enligt dödbok. Med hjälp av en i Disgen "inbyggd", icke synlig, kalender/räknesnurra skulle användaren då, utan ytterligare åtgärd. få fram Född Datum beräknat ....
Jag inser att detta förmodligen kräver att man i Disgen bygger in en kalender, liknade Egon Bosveds Nordiska Kalendrar 1200 - 2100.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 25 november, 2006 - 23:55:

Lars, DISGEN har redan en inbyggd kalender, där man kan räkna ut ett datum mha en åldersuppgift. I mitten av knappraden finns den.

Av Lars Skillius Söndagen den 26 november, 2006 - 15:08:

Ja, Gunnar, och detta bör rimligen underlätta för programteknikerna att tillgodose mitt önskemål enligt ovan.

Av Nils-Åke Bjäresten Lördagen den 9 december, 2006 - 23:11:

Den kalender som finns i DISGEN används bl a till kontroll av inmatade datumangivelser. Om jag t ex skriver in födelsedatum = 1712-02-30 så får jag felutskriften: "Dagnummer för stort för angiven månad". Om man använder kalendern på detta sätt är det viktigt att den är korrekt och jag misstänker att så inte är fallet. Det är t o m så att en svensk mycket väl kan vara född den 30 mars 1712, se
http://www.tondering.dk/claus/calpic/feb1712.html
Utförligare information hittar man på
http://www.tondering.dk/claus/calender.html
Informationen finns bl a som en PDF-fil. Väljer man detta alternativ kan man börja med att titta nederst på sidan 9, där man kan läsa:
"Destruction of a myth: There are no double leap years, i.e. no years with 367 days. See, however, the note on Sweden in section 2.2.4".
Section 2.2.4 handlar om hur ett antal olika länder valde att hantera övergången från den Julianska kalendern till den Gregorianska. Uppgifter om Sverige finns på sidan 13, där det uppges att övergången genomfördes så att direkt efter den 17 februari 1753 följde den 1 mars 1753. Den 18 februari 1753 är således en dag som aldrig har existerat i Sverige, men detta tycks DISGENs kalender inte känna till.
På sidan 13 berättas också om att man i Sverige tänkte genomföra en smart övergång till den Gregorianska kalendern men att detta misslyckades. Tanken var att man skulle slopa alla skottår från 1700 till 1740. På så sätt skulle man den 1 mars 1740 ha synkroniserat sig med den Gregorianska kalendern. Man började med att slopa skottåret 1700 men sedan glömde man att slopa skottåren 1704 och 1708. 1712 beslöt man att återgå till den Julianska kalendern genom att göra 1712 till ett dubbelt skottår.

Av Nils-Åke Bjäresten Lördagen den 9 december, 2006 - 23:24:

Ett fel smög sig in i ovanstående inlägg:
den 30 mars 1712
skall vara:
den 30 februari 1712.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: