Disgen8, koordinater - hur de sparas

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Disgen8, koordinater - hur de sparas
Av Kjell Westerberg Söndagen den 3 december, 2006 - 13:33:

Disgenorter
1. Koordinater.
Koordinaterna för Disgenorter sparas i Disgen8 som textfiler. De kan genom att man i Redigera Orter klickar med höger musknapp och väljer alternativet Exportera allt till textfil sparas och skrivas ut. Det är latitud- och longitudvärdena som sparas.
Allmänt gäller att för latituder syd om ekvatorn och longituder väst nollmeridianen genom Greenwich sätter man ett - (minustecken) före gradvärdet som markering.
Koordinaterna räknas om till 100-dels sekunder och till dem adderas talet 1 giga dvs 1 och 9 nollor alltså:
1 000 000 000 + ((G x 60 + M) x 60 + S) x 100 + S100.
G = Grader, M = Minuter, S = Sekunder, S100 = Hundradels sekunder.
För t.ex nordliga breddgrader blir resultatet större än 1 giga, för sydliga breddgrader mindre.
Beteckningarna X och Y i den skapade listan skall inte förväxlas med de X - och Y värden man själv lägger in i Disgen eller som där skapas för orter inom Sverige om man skriver in latitud eller longitud.
Att räkna baklänges dvs att utifrån de sparade värdena räkna fram latitud och longitud är lite knepigt men Excel är en god hjälp.
Latitud - och Longitud värdena skall vara i enligt med system RT90. Det finns många system! I länken Sveriges Länskartor (www.gis.lst.se), som är utmärkt för att hitta X- och Y koordinaterna man lägger in i Disgen 8, användes ej detta system. Där står system GPS. Den informationen är meningslös och enligt min mening oansvarig. Jag har även påtalat detta. På sin GPS mottagare kan man nämligen välja mellan hundratals. Troligen avses dock Sweref 93, som är nära identiskt med system WGS84, som tillämpas i sjökorten.

2. Komplettering från textfil?
Kan man komplettera sina Disgenorter genom ur annans exporterade Disgenorter i textformat plocka ut önskade?
KW DIS-Nord

Av Niklas Lundin Måndagen den 4 december, 2006 - 15:43:

Angående Disgenorter och koordinater.

Kan inte begripa vad som är så bra med länken www.gis.lst.se ? Har fått det tipset förr.
Inte ens Landeryd i Östergötland finns med.
Jag måste göra något fel.

Niklas

Av Niklas Lundin Måndagen den 4 december, 2006 - 15:48:

Kom på en sak till som är irriterande när den gäller Disgenorter.
Specialnotis (med namn Bodde) inklusive datum och Disgenort syns inte på kartan i Disgen.

Niklas

Av Rolf Eriksson Måndagen den 4 december, 2006 - 18:00:

Niklas, om du förstorar kartan i länken så får du fram Landeryd men det fordrar förstås att man har en hum om var det ligger. Sedan kan du fortsätta att förstora så du kan lägga cursorn på ingångstrappan i kyrkan eller huset du vill ha koordinaterna till

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Torsdagen den 7 december, 2006 - 12:15:

Niklas, troligen gör du något fel eftersom du inte får med ortvisningen från Specialnotis (med namn Bodde). Jag har kontrollerat och det fungerar alldeles utmärkt.

Av Niklas Torsdagen den 7 december, 2006 - 14:41:

Borde inte finnas så hemskt många olika sätt att skapa en sådan notis på men jag ska titta närmare på det ikväll.

Av Rolf Carlsson Måndagen den 12 januari, 2009 - 13:01:

Att hämta koordinater verkar vara litet trixigt. Jag har läst en del om inlägg och vad som skrivits i Diskulogen. Utan koordinater är DISGEN-orterna mest en alfabetisk sammanställning över de orter jag markerat i min databas.

Jag känner inte i detalj vad som registreras i GIDX-projektet, men i denna databas skulle ju finnas en unik möjlighet att - om inte nu så senare - registrera koordinaten för alla de "orter" som tagits upp i husförhören och lagts in i databasen.

Att sedan söka från DISGEN och hämta in uppgiften till min egen databas borde rent tekniskt inte vara så svårt att lösa.

Har projektgruppen haft några funderingar kring detta?

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Tisdagen den 13 januari, 2009 - 12:27:

Svar till Rolf

Det finns redan ett förbättringsförslag (1435) som gäller utnyttjandet av Gidx-projektet. Dina synpunkter, som är viktiga och belyser ett behov, lägger jag in som ett tillägg till befintlig förslagstext.

Befintlig förslagstext: I det pågående projektet GIDx kommer samtliga byar, gårdar och torp att registreras. Denna unika möjlighet bör utnyttjas till att utöka Disgens ortdatabas med dessa tre nivåer. Dessa nya orter saknar visserligen koordinater men bör inledningsvis anges med resp. kyrkas koordinater. För att inte störa kyrkvisningen bör lägsta visningsnivån inledningsvis väljas för samtliga dessa nya orter. Orterna kan sedan successivt förses med aktuella koordinater av användarna genom att ett inrapporteringssystem skapas.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: