Av Stig Hansson Söndagen den 18 februari, 2007 - 11:11: |
Risken är stor att jag blir missuppfattad, men jag är inte alls ute för att misstänkliggöra progrmmet Dis-Gen. Däremot blir jag rätt förvånad när jag läser alla frågor som ställs om programmet samt att det behövs ett antal faddrar för att få hjälp med frågor.
Själv har jag sedan jag började släktforska använt programmet Min Släkt och aldrig någonsin stött på några problem eller haft behov av hjälp.
Eftersom det programmet endast kostar en tredjedel av Dis-Gen måste jag fråga vari skillnaderna består. Vad får jag för fördelar om jag börjar använda Dis-Gen i stället för Min Släkt? Och snälla ni - glöm inte vad jag skriver i början av det här meddelandet!
Av Kristian Jerméus Söndagen den 18 februari, 2007 - 11:25: |
Det är mycket lättare att få översikt över namnen man skriver in i Disgen när man väl lärt sig programmet än många andra program.
Disgen har många inställningsalternativ när det gäller hur utskrifterna ska se ut.
Nu vet jag inte hur Min Släkt har det med utskrifterna, men jag fick en utskrift av en släkting som nästan var omöjlig att förstå sig på.
Av Rolf Eriksson Söndagen den 18 februari, 2007 - 19:01: |
Jag blev lite nyfiken på Min Släkt när jag såg din fråga och gick in på hemsidan. Först kan jag se att du far med lite osanning om priset. Min Släkt kostar 400 kr och Disgen 600 kr alltså två tredjedelar. Min Släkt har också en support som dom flaggar för. Detta är samma sak som våra faddrar, ett antal medlemmar som helt ideelt ställer upp och hjälper Disgenanvändare som får problem. Det finns dessutom två faddrar för Min Släkt i vår förening
När jag tittade på Min Släkts funktioner på hemsidan så kan jag inte se en enda funktion som inte finns i Disgen. Däremot kan jag inte se att det finns någon kartfunktion eller ortsdatabas. I Disgen kan du normera orten genom att klicka in den och då skriver den också in x- och y-koordinater och latitud och longitud för orten som sedan kan presenteras på kartan. Det finns också en funktion för att strukturera källor som är mycket användbar. Du kan titta in i Dispos och Disbyt direkt från programmet och också koppla ihop det med Genline och komma direkt på sidan där uppgiften finns.
19 000 medlemmar har köpt Disgen och 80% av dessa är fortfarande medlemmar i DIS.
Man får nog en hel del för dom 200 extra kronorna men samtidigt är det nog så att man gillar det program man börjar med och har svårt att byta, Själv tyckte jag en gång att det var helt galet att byta Works till Office men det gick.
Av Daniel Berglund Söndagen den 18 februari, 2007 - 20:47: |
Ska man vara petig kostar DISGEN 720 kr, eftersom man måste vara med i föreningen också. MinSläkt kostar 350 kr eftersom man inte måste beställa på CD utan kan tanka hem programmet direkt. Det går inte ännu med DISGEN.
Ett bra sätt att få grepp om DISGEN är att ta hem demoversionen och importera ett litet antal (<50) personer till den.
Kartfunktionen, och möjlighet att ange flera källor till samma händelse (notis), är två saker som inte finns i MinSläkt.
Av Stig Hansson Söndagen den 18 februari, 2007 - 21:45: |
Ber om ursäkt för att jag trodde min släkt kostade 200- Det gjorde den när jag köpte men jag missade att den blivit dyrare. I övrigt är det intressant med svaren. Självfallet är man färgad av det man började med men anledningen till att jag fått för mig att Dis-Gen är komplicerat är alla frågor jag kan läsa om här i forumet.
Av Christer Gustavsson Söndagen den 18 februari, 2007 - 22:17: |
Stig, du ska nog tolka alla frågor som att Disgen har många möjligheer snarare än att det är ett komplicerat program.
Av Kristian Jerméus Söndagen den 18 februari, 2007 - 22:52: |
Jag tycker inte att det är priset som ska vara grundläggande. Faktiskt inte ha alls med programvalet att göra.
Med tanke på alla namn man får knappa in i programmet så ska man gå efter det program man tycker är bäst och inget annat. Man kan ju hålla på i många år att knappa in nya uppgifter. Tråkigt då om man valt ett program som man ser inte håller måttet efter typ 3 år när man har tryckt in ett par tusen namn.
Detta med tanke på att dom ligger under 1000 kr.
Javisst, det går att konvertera till ett annat program via gedcom senare, men blir inte detsamma.
Av m00567 Folke Strandberg Lördagen den 24 februari, 2007 - 14:39: |
Diskussionen om Min Släkt
Jag har använt de 3 stora under flera år och testat varje ny version som kommit men jag kommer alltid tillbaka till Disgen.
MIS är ju tekniskt ett elegant program men saknar en väsentlig funktion, nämligen en enkel funktion att dokumentera av vad som hänt våra förfäders barn. Om jag har något att berätta om ett barn måste den texten placeras i förslagsvis moderns text. Är dock modern inte en ana måste texten placeras i faderns text och tvärtom. Text hos barn och icke anor skrivs alltså inte ut. Har jag dessutom ett foto av dessa kommer inte heller den bilden ut i någon rapport såsom i Disgen och Holger. MIS har dock funktionen fotoalbum men det ger inte samma atmosfär som när bilden och texten kommer intill varandra.
Disgen kan ju för förstagångsanvändaren verka omständligt men det beror ju på att det finns så många valmöjligheter, som man dock bara behöver gå genom en gång och där kan man ju få fadder-hjälp.
Av Sten Magnusson Lördagen den 14 augusti, 2010 - 05:11: |
skillnaden mellan de två programmen torde vara att Min Släkt är enkelt att lära sig för den som inte har så mycket datorvana medan DISGEN (åtminstone f.n.) ibland är onödigt tillkrånglat med massor av funktioner som man kanske inte lär sig på nolltid.
Mvh/Sten Magnusson