Av Nillan Molin Onsdagen den 12 februari, 2003 - 17:16: |
Hur presenterar man sin släktforskning i form av ett träd?
Av Joel Vogler Onsdagen den 12 februari, 2003 - 19:43: |
Menar du på webben, Nillan?
Ett sätt som jag tycker är rätt trevligt är att använda DftCom2 (Michael Horey's Dynamic Family Tree Compiler) som kan hämtas gratis hos www.dftcom2.co.uk.
Du exporterar först personerna från Disgen till en GEDCOM-fil. Sedan låter du DftCom2 skapa ett dynamiskt träd som man kan vandra omkring i.
Av Claes Cerin Tisdagen den 18 februari, 2003 - 00:59: |
Joel, kan man exportera ett sådant dynamiskt träd i form av en fil?
Av Joel Vogler Tisdagen den 18 februari, 2003 - 14:29: |
Njae, Claes, riktigt så enkelt är det nog inte.
Det blir ett antal filer. Man kan lägga ut dem på en webserver och göra trädet tillgängligt i cyberspace, men det går också utmärkt att lägga paketet på sin hårddisk för eget bruk. Eller, varför inte, på en diskett som man kan ta med sig för att visa upp sitt träd på någon annans dator.
Exempel på hur det kan se ut finns att beskåda på DftCom2-hemsidan
Av Thomas Christoffersson Tisdagen den 18 februari, 2003 - 18:58: |
Jag har skrivit in efternamn på det barn i en barnaskara som är min ana. Skall man skriva in efternamn på resterande barn också eller bara använda förnamn? Det blir en väldig massa namn i registren som man egentligen inte är intresserad av.
Hur markerar man att ett av barnen i en familj är min ana? Med stora bokstäver i förnamnet eller? Jag tycker det bör vara enkelt att på en familjebild omedelbart kunna se vilken som är anan.
Av Marianne Munktell Tisdagen den 18 februari, 2003 - 22:12: |
Thomas!
Jag brukar skriva mellanslag och # efter efternamnet, t.ex. Olsdotter #, för att markera mina anor.
Av Erik Brännlund Måndagen den 16 augusti, 2004 - 12:47: |
En annan variant som jag använder är att skapa ett PDF dokument med trädet (eller snarare en hängande buske). Om ngn vill se ett exempel så skicka ett e-mail.
Av Erik Brännlund Tisdagen den 17 augusti, 2004 - 11:19: |
Naturligtvis ska min mail adress vara som i detta meddelande. Tack Sigvard.
/Erik
Av Susanne Ericsson Måndagen den 25 juli, 2005 - 19:07: |
Min farmor och farfar fyller 160 år (2*80) och jag vill ge dem ett fint släktträd i present. jag har alla uppgifter redan, men finns det någon som kan trycka/måla ett fint släktträd? Finns det något företag som tar beställningar?
Tacksam för snabbt svar.
/Susanne
Av Arne Johansson (M09283) Måndagen den 25 juli, 2005 - 19:53: |
Anna Murgia har ett företag.
http://www.illustramurgia.com/