Av C-G Magnusson Onsdagen den 13 februari, 2008 - 20:41: |
Hur får jag tag i Sveriges Släktforskarförbunds program Sveriges kyrkböcker? Det ska man tydligen kunna få via "sin" förbundsanslutna förening.
Av Daniel Berglund Onsdagen den 13 februari, 2008 - 23:15: |
Fungerar det inte så att det är föreningen som får tillgång till programmet, dvs du måste driva ett registreringsprojekt inom föreningen för att få tillgång till det.
Av C-G Magnusson Torsdagen den 14 februari, 2008 - 14:03: |
OK, det låter värdelöst, men så är det kanske.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 14 februari, 2008 - 18:20: |
Så fungerar det.
Förbundet har tagit fram presentationsprogrammet och även tagit kostnaderna för detta.
Det är en medlemsförmån, dvs medlemsföreningarna får använda programmet gratis mot att förbundet får en kopia på det färdiga registret. Vad man nu ska med den till när datasalarna tas bort.
Av Anders Berg Torsdagen den 14 februari, 2008 - 18:58: |
Hur definieras då ett "registreringsprojekt inom föreningen"? Om en medlem driver ett registreringsprojekt, vad krävs för att det ska ske "inom" föreningen?
Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 15 februari, 2008 - 17:24: |
Registret ska, som jag förstått, ges ut och säljas av föreningen i fråga, alltså ej av den enskilda medlemmen. Medlemmen ska väl göra registret åt föreningen.
Det står inget direkt i manualen mer än "att använda för alla föreningar som bedriver registrering av ministerialböcker".
På FörbundsRötter står följande:
ANMÄL INTRESSE FÖR PROGRAMPAKETET
(Gäller endast medlemsföreningar i Sveriges Släktforskarförbund)
Anmälningsblankett
Här kan du ladda ner anmälningsblanketten som skickas in till förbundskansliet, varefter föreningen tilldelas ett unikt nummer som ska användas i registerproduktionen.
Av Eva Dahlberg Fredagen den 15 februari, 2008 - 17:52: |
Som jag förstår det från min tid före förbundsstyrelsesejouren (för vi i Jönköpingsbygdens Genealogiska förening tecknade avtal före dess) likväl som under min tid i den styrelsen, så är det som Gunnar säger att det är register som ges ut av en förening som det kan användas för. Det har bekostats av förbundet för medlemsföreningarna nytta.
I vårt avtal står det att "förbundet upplåter till föreningen att utnyttja programmet till produkter som grundar sig på föreningens egna register och avskrifter, och att programmet inte får överlåtas vidare av föreningen. Källkoden får inte utnyttjas eller spridas."
Hälsningar,
Eva