Av Stig Hansson Fredagen den 13 juni, 2008 - 09:06: |
Jag har använt CD-skivorna Söder och Klara i min dator med Windows Xp. Nu har jag bytt till Vista och där går det inte att få dem att fungera. Har tänkt skaffa Sveriges Befolkning 1970 och 80 men skulle vilja veta om de går att köra på Vista.
Av Eva Dahlberg Söndagen den 15 juni, 2008 - 10:39: |
Hej Stig! Enligt informationen på Rötter från i höstas här ska Sveriges befolkning 1970 och 1980 (liksom Sveriges dödbok) fungera utan problem.
För Grill-cd:n och Rosenberg-cd:n som SVAR tagit fram behövs det tips som framgår på länken (och det finns även beskrivet i Släkthistoriskt Forum nr 2/2008, sidan 8).
När det gäller Söder och Klara så är de ju utgivna av Stockholms Stadsarkiv så de kan kanske berätta om hur man ska göra för att få dem att fungera på Vista (jag har inte Vista själv). Det står inte på deras hemsida något om det (inte heller att de inte fungerar i Vista).
Däremot finns ju själva Rotemansarkivet från de cd-skivorna sökbart på Internet numera (men det finns ju annat kul på cd-skivorna).
Hälsningar,
Eva
Av Tom Barckman Tisdagen den 4 november, 2008 - 16:40: |
Hej! Jag har problem med att ladda in Rosenberg, version före Vista. I Släkthistoriskt Forum 2.2008 ges några tips, men mitt problem är följande: När jag försöker ladda in får jag upp en ruta benämnd Visual Basic 6.0 Setup Toolkit. I rutan står följande: "Office System Pack kan inte installeras i det här systemet eftersom det kräver Windows NT 4.0 Service Pack 6 eller senare". Var hittar jag detta någonstans?
Jag har Windows Vista Busines
Mvh/Tom
Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 4 november, 2008 - 21:09: |
Jag har den Rosenberg som INTE förbundet gav ut utan REGIS och den fungerade inte i Vista. Men eftersom officepaketet innehöll Access gick det att öppna registerfilen direkt via Access och då funkade det. Övriga förbundsskivor fungerade utan problem.
Men vad är det som inte funkar?
Om det är själva installationen kan man testa med att först lägga en genväg till installationsfilen på skrivbordet och sedan ändra kompatibiliteten (heter det så???) till en äldre windows. Men Vista är lite hopplös med sådana abrovinker.
Av Tom Barckman Onsdagen den 5 november, 2008 - 17:07: |
Hej Gunnar!
Tyvärr har jag inte Access.
Och var hittar jag installationsfilen? Och det där med att ändra kompaliteten är jag inte så duktig på.
Meddelandet ovan kommer när skivan skall börja installeras efter att jag har godkänt installationsplatsen och tryckt på installationsikonen.
Mvh/Tom
Av Tom Barckman Onsdagen den 5 november, 2008 - 17:09: |
Hej igen, Gunnar!
Jag hittade skivans Setup, och har försökt ändra till de olika kompatilitetsmöjligheterna som listades där. Samma felmeddelande dyker upp.
Mvh/Tom
Av Kjell Johansson Torsdagen den 6 november, 2008 - 07:01: |
Hej!
Jag kontaktade Regis när jag hade problem med installatiionen. Dom skickade en ny skiva som fungerade.
Kjell
Av Tom Barckman Torsdagen den 6 november, 2008 - 10:02: |
Hej Kjell!
Förlåt en ovetande yngling (70 år)! Men vad är REGIS och hur kontakta?
Mvh/Tom
Av Kjell Johansson Torsdagen den 6 november, 2008 - 13:48: |
Hej Tom!
www.regis.se har släppt en rosengren-cd för flera år sedan, nu vet jag inte om det är deras du har. Det finns visst andra. Hoppas det ordnar sig, hälsningar från en annan yngling (74 på lördag)
Kjell
Av Tom Barckman Torsdagen den 6 november, 2008 - 23:25: |
Hej Kjell!
Ibland går inte tanken längre än näsan räcker. Jag hittade adressen också på cd-omslaget. Har ringt dem, men inte fått kontakt ännu. Tack för hjälpen så länge.
Mvh/Tom
Av Christer Häggmark Onsdagen den 21 januari, 2009 - 19:07: |
Hej alla som har problem med installationer av folkräkningar dödböcker m.m. i Vista.
Jag har haft en del problem sedan jag bytte dator att lägga in cd:na. T.ex. SDB4
Vista har katalogen "Program Files" även om den visar "Program" i Utforskaren.
Efter installationen klagade Vista på att en konflikt mellan två programkataloger uppstått.
I utforskaren syns då två "Program".
Jag tittade då på sdb4.ini-filen i SDB4:s katalog och kollade sökvägarna.
I orginal ser den ut så här:
[hdbaser]
hdbasen= C:\Program\sdb4\hdbas\
[cdbaser]
cdbasen= C:\Program\sdb4\cdbas\
[limits]
utskrift=10000
[epost]
smtpserver= (din SMTP-server)
avsändare= (din e-postadress)
Genom att ändra sökvägen, spara filen i samma namn och sen flytta katalogen SDB4 och dess innehåll till Vistas "Program" och ta bort den som skapades vid installationen, startar programmet normalt.
Nya sdb4.ini efter ändring:
[hdbaser]
hdbasen= C:\Program files\sdb4\hdbas\
[cdbaser]
cdbasen= C:\Program files\sdb4\cdbas\
[limits]
utskrift=10000
[epost]
smtpserver= (din SMTP-server)
avsändare= (din e-postadress)
Lycka till!
Hälsningar Christer H