Tips om nya cd/dvd-skivor

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: CD/DVD (skivor, brännare etc): Tips om nya cd/dvd-skivor

Av Jimmy Larsson Lördagen den 19 februari, 2005 - 13:58:

Hej

Kommer det att komma ut några fler nationella folkräkningar på CD? Idag finns ju Sveriges Befolkning 1890, 1970 och 1980. Samt Dödboken.

Mvh Jimmy

Av Eva Dahlberg Söndagen den 20 februari, 2005 - 09:49:

Eftersom det är Sveriges Släktforskarförbund som står bakom utgivandet av de flesta cd-skivorna sökte jag på Anbytarforum efter den mest aktuella informationen:

Carl Szabad från Släktforskarförbundet skrev så här på Anbytarforum under rubriken Anbytarforum: Källor: CD-skivor: CD-skivor för släktforskare
den 31 januari 2005

"Det tog ett antal registreringsbaser hos Svar och Arkion nio år för att registrera 1890 års folkräkning. Sedan några år pågår även registreringen av 1900 års folkräkning som beräknas vara färdig om något år. (Evas kommentar: svaret avser när en cd med 1900 års s.k. folkräkning i samarbete med SVAR/Arkion kan tänkas komma, registreringen måste ju först avslutas)

Det är inte Namn åt de döda som kommer i mars utan Sveriges dödbok 1947-2003 (= ver 3). Namn åt de döda är en av de 24 databaser som ingår på den CDn.

------

------

Någon komplett utgåva av folkräkningarna 1870 och 1880 är såvitt jag vet inte inplanerad alls, och planen med DVD-er med bilderna av 1930 års folkräkning är för närvarande skrinlagd.
"

Under rubriken Anbytarforum: Källor: CD-skivor: Sveriges dödbok 3 (kommande CD) nämns en fjärde version av Sveriges dödbok (en komplett 1947-200x) som Carl svarar så här om den 15 februari 2005 "Fyran kommer gissningsvis om sådär tre eller fyra år."

Under rubriken Anbytarforum: Källor: CD-skivor: Sveriges befolkning 1980 (handhavande): Övrigt skriver Carl Szabad den 18 januari 2005

"Nej, det är ingen "Sveriges befolkning 1990" på gång."

Någonstans som jag inte hittar har Carl också skrivit anledningen till att man inte kommer att få ut databaser för en Sveriges befolkning 1990 är ändrad lagstiftning som gör att myndigheterna inte kan lämna ut det (inte PUL för att förebygga sådana teorier). Jag återkommer om jag hittar något om det.

Hälsningar,
Eva

Av Gunnar Bergstedt Lördagen den 12 mars, 2005 - 09:46:

Hej!

DIS-Öst hade årsmöte i söndags och förbundets ordförande, Ted Rosvall var en av aktörerna.

Enligt honom har det framställts önskemål till Arkion om att 1935 års folkräkning ska göras tillgänglig. Det var ett projekt som Nationernas Förbund genomförde i Europa. Vi får väl se om Arkion nappar!

Av Sven Luthman Lördagen den 19 augusti, 2006 - 20:02:

CD-skivan Folkräkningen 1900 blev klar strax innan sommaren och finns nu i min dator :-)

Tittar man på SVAR's hemsida så verkar det som nästa folkräkningsskiva blir 1880. Personligen hade jag hellre sett att man gick framåt på 1900-talet för att täcka luckan till nutid.

mvh
/Sven
- - - - -
Besök gärna sidan
Genealogi.nu
- - - - -

Av Kjell Johansson Torsdagen den 24 augusti, 2006 - 14:19:

Hej!
Det finns ju en länk härintill som heter CD-skivor. Där kan man klicka sig vidare till olika län, men inte till X-län (Gävleborg)som saknas. Betyder det att det inte finns några CD utgivna därifrån eller är det en miss att de inte finns med?

Kjell

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: