Tips om privata databaser för släktforskare

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Databaser (tips om var de finns): Tips om privata databaser för släktforskare


Av Viveca Bengtsson Lördagen den 1 oktober, 2005 - 11:33:

Har gjort fel vid inmatningen på disgin 8
kan man radera allt och börja om från början

Av Marianne Munktell Söndagen den 2 oktober, 2005 - 09:31:

Viveca!

Stäng först DISGEN.. Sen går du in i Utforskaren och tar bort arkivet, i ditt fall troligtvis D-stand. Det ligger under mappen Dg8Data. När du sedan startar DISGEN skapas arkivet igen.

Av Viveca Bengtsson Måndagen den 3 oktober, 2005 - 19:54:

Tack Marianne det funkade
nu en annan sak
Jag har börjat lägga in min släkt kan jag även lägga in min mans utan att det koliderar
har disgen8

Viveca Bengtsson i falkenberg Halland

Av Marianne Munktell Måndagen den 3 oktober, 2005 - 22:29:

Viveca!

Det är klart att du kan lägga in din mans släkt. Det är bara att skapa ert gifte och sen göra honom till centrumperson och registrera hans föräldrar osv. Kom ihåg att bara registrera en person en enda gång.

Av Lars Terenius Fredagen den 29 februari, 2008 - 17:49:

Min farfars far hette Sterenius när han flyttade till Finland. Men en präst i Alahärmä ville förfinska namnet så han strök s et i namnet.
Nu hittar jag ingen som heter Sterenius i Sverge.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 1 mars, 2008 - 10:36:

Lars!
Enligt DISBYT så dog det 1781 en Johan Jacob Sterenius i Tyska Sankt Gertrud (Stockholm).
En son, Johan Christian, ändrade namnet till Styrénius.

Av Sten Magnusson Lördagen den 13 mars, 2010 - 11:06:

Viveca!
Om man i inställningen "Anpassa DISGEN" har rutorna Använd flera flockar, fråga efter flock för nya personer, använd flera arkiv förbockade finns lite större möjlighet till flexibilitet.

Jag skulle nog skapa ett eget flocknummer med utgångspunkt från den ingifte/ingifta personen, Ge flocken ett namn med utgångspunkt från personens namn och sedan registrera föräldrar far och morföräldrar o.s.v. inklusive förekommande syskon.

Mvh/Sten Magnusson


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: