Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 november, 2008

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Databaser (tips om var de finns): Tips om databaser från offenliga arkiv: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 20 november, 2008
Av Stig Tinmark Söndagen den 28 juli, 2002 - 15:01:

Stockholms stadsarkiv.
Mantalsregister 1871
http://www.ssa.stockholm.se/forskarsalen/Aspdb/Mantalsreg/mantal71.asp

Mantalsregister 1855
http://www.ssa.stockholm.se/forskarsalen/Aspdb/Mantalsreg/mantal55.asp

Av Tom Barckman Måndagen den 17 november, 2008 - 16:42:

För att släktforska under 1900-talet (med hänsyn till 70-årssekretessen) försöker jag hitta dels något SCB-arkiv hos Genline, alternativt gå in på Skatteverket. Men jag hittar inga personer på vare sig det ena eller det andra (är väl lite enkelspårig).
Var hittar jag SCB-arkiven, är det bara SVAR som har dem, och hur kommer jag åt personuppgifter hos Skatteverket. Det är ju i första hand födelsedata.
Mvh/Tom

Av Niklas Lundin Måndagen den 17 november, 2008 - 20:36:

Svar har uppgifter en bit in på 1900-talet (via SCB ännu längre).
Skatteverket har tel. 0771-567 567

Av Tom Barckman Tisdagen den 18 november, 2008 - 17:47:

Hej Niklas!
OK! Det är alltså bara Svar som har SCB-uppgifterna. Och när det gällde Skatteverket trodde jag man kunde komma åt persondata via internet.
Mvh/Tom

Av Eva Dahlberg Onsdagen den 19 november, 2008 - 06:53:

Hej Tom, nej det är inte bara SVAR som har lagt ut SCB-uppgifterna,
* Genline håller på att lägga ut SCB-uppgifterna Födda-Vigda-Döda t.o.m 1920 (endast några få län klara, om jag förstår produktionsplanen rätt så är de på fjärde länet nu)
* SVAR är ensamma om att ha Födda-Vigda-Döda fram till 1937 i sin helhet. SVAR har även ensamt utdraget ur församlingböckerna 1930 (inte indexerad).
SVAR har även originalkyrkböcker F/V/D med olika PUL-tidsgränser (70 år för dödböcker, 85 år för födelseböcker och församlingsböcker, 1980 för vigsel- och flyttningsböckerna - men där beror tillgängligheten/möjligheterna på om en församlings böcker är skannade eller endast finns på mikrokort eller endast kvar hos församlingen än så länge (olika läge i olika områden, läs gärna här och här kan du läsa beskrivning av läget för olika områdens originalböcker).
Om man i SVAR använder funktionen Forska från huvudmenyn på startsidan, därefter i "Geografisk sök" skriver in församlingsnamnet och i slutresulatet för församlingen väljer "Arkiv i original" så kan man se om 1900-talets originalböcker är tillgängliga som skannade (eller ibland på mikrokort).

* ArkivDigital har på internet i ADOnline och på cd 1900-tals originalböcker i viss utsträckning - eftersom de fotograferar originalböckerna och inte SCB-böckerna, så har de ju inte SCB-materialet. Det är inte så mycket 1900-talsmaterial de har än så länge, där måste man se församling för sig i deras register (de lade t.ex. häromveckan ut Borås död- respektive vigselböcker t.o.m. 1937 och födelse till 1911, även Göteborgsdödböcker till 1937 finns där, liksom Svedala döda till 1937 men inte födda - man får alltså leta). Om böckerna inte är inlämnade till arkiven (se länkarna ovan) så är de inte fotograferade av ArkivDigital.

* Har du släkt i t.ex. Halland så säljer Hallands Släktforskarförening (fd HGF) cd-skivor med originalböckerna fotograferade till 1934 församling för församling (Halland ligger på slutet av inlämningen av originalböckerna, så föreningen har ordnat med detta).

Skatteverkets folkbokföring (1991 och framåt) kan du bara få uppgifter från på telefon, med brev eller e-brev eller genom personligt besök på större skattekontor med Allmänhetens terminal. De har även bouppteckningarna upprättade efter 1 juli 2001.

Hälsningar,
Eva

Av Rolf Carlsson Onsdagen den 19 november, 2008 - 14:58:

En värdefull sammanställning, som du gjort.

En fråga: hur kommer man åt uppgifter efter 1937 men före 1991. Vilka rättigheter har vi här att få tillgång till uppgifter?

Hälsningar

Rolf

Av Eva Dahlberg Onsdagen den 19 november, 2008 - 17:03:

Hej Rolf! Tack för de orden. Man kommer åt dem genom att fråga landsarkiv eller församlingar (beroende på var boken finns) antingen per telefon (folkbokföringsenheten - se respektive arkiv på www.statensarkiv.se) eller brev /e-post. Du har rätt att få ut uppgifter som inte är sekretessbelagda.

De har dock rätt att ta betalt för att ta fram uppgifterna om det är mer omfattande än enstaka uppslag (föräldrarna till en person oftast OK gratis men inte flera uppslag eller familjens alla flyttningar genom åren, inte heller gratis att fråga "kan jag få alla ättlingarna till NN och hans syskon").

De tar inte betalt vid besök på arkiven, för att få fram uppgifter ur den perioden, men det kan vara kö till folkbokföringsenheten när man är på plats. På arkiven får du också se de uppgifter som ligger mellan 70 år och 85 år på de skannade böckerna i arkivets egen dator (för det egna landsarkivet - du kan inte se Stockholms böcker i Vadstena).

Om man kan åka till Rikarkivets filial i Arninge (utanför Täby, Stockholm) finns SCB:s F/V/D på mikrokort där gratis att studera på plats, in till 1949 och till viss del modernare.

Även Skatteverket har rätt att ta betalt om man ber om uppgifter på många personer samtidigt.

Andra sätt är ju då också att använda bouppteckningar om man söker uppgifter om ättlingar, den får man ju ofta gratis eller mot kopiekostnad.

Hälsningar,
Eva

Av Å Källstrand Torsdagen den 20 november, 2008 - 09:09:

SVAR har även församlingsböcker långt fram på 1900-talet för vissa församlingar. Företrädesvis då på michrofiche.Har bara kollat Örebro och Östergötlands län.

Av Tom Barckman Torsdagen den 20 november, 2008 - 16:28:

Tack Eva för ett fullödigt svar.
Det var tydligen fler som hade behov av Ditt uttömmande svar. Jag har inte sett något lika uttömmande någon annan stans.
Tyvärr bor jag i Skåne och har stamfädren i Västmanland och Dalarna, så jag är ganska utlämnad till vad jag kan hitta på nätet. Även i viss mån Kronoberg, men där har ju AD gjort färdigt mina församlingar, varav några naturligtvis har brunnit i mitten på 1700.
Tack än en gång.
Mvh Tom

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 20 november, 2008 - 23:44:

Hej! Det är ju så att för de län som lämnade in kyrkböckerna före 2003 då skanning började finns 1900-talsböckerna än så länge på mikrokort (att låna eller köpa från SVAR) eftersom de ligger längre ner i prioritering för skanning. Men om man vill se en kyrkbok in original (F-V-D eller flyttning eller församlingsbok) och 70-årssekretessen medger det, så finns det ju mikrokortsläsare på många större kommunbibliotek.

Det gäller då materialet i landsarkivsområdena Härnösand, Jämtland, Uppsala (dit Dalarna och Västmanland hör) samt ca halva Vadstenas område, och en del av Lunds.

Om man binder sig till ett tekniksätt att studera kyrkböckerna, så måste man tyvärr "digga läget" och bara kunna se det som är skannat. Om man kan hitta sätt att använda flera tekniker parallellt, så har man mycket större möjligheter. Många släktforskarföreningar som har en forskarlokal har också en läsapparat för mikrokort - låna hem kort från SVAR och kör till bibliotek eller förening och sitt där en stund - om du har möjlighet förstås.

Hälsningar,
Eva

PS. Det är meningen att jag ska hinna uppdatera min artikel från 2003 (Släkthistoriskt Forum - den kommer med på cd om man prenumerar a 210 kr, se Rötterbokhandeln), men tiden ska ju räcka och det är ett rörligt mål att skriva om eftersom leverantörerna tar fram nytt material hela tiden.