Husförhör.

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Övrigt: Husförhör.
Av Liselotte Olsson Fredagen den 30 januari, 2009 - 16:42:

Jag har tagit upp släktforskningen igen efter 20 års vila och oj så mycket enklare det är nu med internet! Det enda jag kan se som negativt är att alla böcker inte är avfotograferade på de ställen jag forskar på (jag vet att de finns eftersom jag har suttit på landsarkivet) och eftersom jag bor i Skåne, men forskar i Uppland så är det lite långt att bara åka dit.
Är det någon som har tips om hur ni gör med t ex husförhörslängderna? Jag skulle vilja lägga upp dem i något dokument så att jag lätt kan komma åt informationen och visst kan jag komma på det själv, men det är ju dumt att uppfinna hjulet två gånger om någon redan har gjort det.

Trevlig helg!

Vänligen,
Liselotte

Av Folke Strandberg Torsdagen den 5 februari, 2009 - 18:19:

Hej Liselotte,
Om du menar att du vill samla på dig sidor av hfl där du funnit släktingar är detta möjligt genom abonnemang med företaget Genline. G har fotat alla kyrkoböcker fram till ca 1897 och resultatet ligger som bilder av sidorna åtkomliga via Internet. Du kan i någon mån anpassa bildernas storlek och ljusstyrka och sedan skriva ut dem på din egen skrivare.
Hälsn Folke

Av Rolf Carlsson Fredagen den 6 februari, 2009 - 09:36:

Liselotte, kolla också vad AD-Online kan erbjuda. Deras bildkvalité är i många fall mycket bättre än Genline, då de nyfotograferat böckerna de senaste tre åren. Deras fotograferingstakt är mycket hög och saknade volymer kan relativt snart komma med.

Dessutom har AD en lägre kostnad.

Av Kjell Johansson Tisdagen den 9 februari, 2010 - 16:03:

Lösenordet

Av Sten Magnusson Torsdagen den 11 mars, 2010 - 00:35:

Liselotte. Glöm ej Riksarkivets egen avdelning SVAR som också scannar bl.a. olika typer av bl.a kyrkoarkiv, men även generalmönsterrullor, Älvsborgs lösen 1571 och "Frigivna straffarbetsfångar" m.m. Årsabonnemang på 895 - 995 beroende på om man råkar få specialerbjudande. Se här för mer info. http://www.svar.ra.se/
Jag tycker att en kombination av SVAR och AD-online kompletterar varandra bra.

Mvh/Sten Magnusson

Av Sten Magnusson Torsdagen den 20 maj, 2010 - 11:52:

Enligt nya uppgifter på SVAR:s hemsida har man nu börjat fotografera kyrkböcker i färg, mden det torde givegtvis kunna ta lite tid och den verksamheten är pinfärsk, men man visar ett exempel.

Mvh/Sten Magnusson

Av Rolf Carlsson Torsdagen den 20 maj, 2010 - 16:52:

Konkurrens är ju bra, men tänk om de olika aktörerna kunde komma överens på så sätt att de kompletterar varandra med bilder och inte överlappar. Det finns säkert många "vita områden".


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: