När husförhören tar slut.

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Övrigt: När husförhören tar slut.
Av Liselotte Olsson Söndagen den 7 juni, 2009 - 14:33:

Hej,
hur gör jag för att spåra folk vidare efter 1895 när det inte finns fler husförhörslängder?
Vänligen,
Liselotte

Av Karin Lindholm Söndagen den 7 juni, 2009 - 16:14:

Hos Arkiv Digital finns det för en del församlingar Församlingsböcker till 1930-talet.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Söndagen den 7 juni, 2009 - 22:48:

Finns även hos SVAR för vissa delar av landet.

Av Daniel Berglund Söndagen den 7 juni, 2009 - 23:04:

SVAR har ju också SCBs avskrifter av församlingsböckerna för 1930 för hela landet. Inte världens mest lättjobbade material, men har man inget annat så...

Det kan också gå att spåra folk baklänges med Sveriges Dödbok (helst senaste upplagan) och Begravda i Sverige. Vet man när de var födda kan man inte sällan hitta när de dog, och var de bodde då.

Sedan kanske vi inte ska glömma mikrokorten helt. Församlingsböckerna och/eller SCBs avskrifter går väl fortfarande att låna frön SVAR.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 8 juni, 2009 - 09:23:

Mikrokorten från SVAR går att låna för de församlingar, främst i Norrland, som inte är skannade utan bara finns som mikrokort. Exempelvis finns församlingsböcker för Säbrå i Ångermanland fram till 1938 att låna på mikrokort.

Av Källstrand Å A Måndagen den 8 juni, 2009 - 14:53:

Födda-vigda-döda finns också som SCB-utdrag från SVAR för hela landet fram till sekretessgränsen 1938. De ligger dock års- och länsvis.
Jag har använd mikrokort, men finns troligen även scannade.
F ö instämmer jag i att Arkiv Digital har börjat få mycket 1900-talsmaterial. Främst då Skaraborg och Bohuslän. Svar har också mycket kvar på mikrokort, inte bara Norrland.
Genline har inget föutom SCB-utdrag t.o.m 1920.
12410

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: