Av kerstin orback Torsdagen den 7 september, 2006 - 07:54: |
Har någon tips på ett ritprogram med bättre textutskrifter än Paint men helst lika enkelt att använda. Ska rita en enkel skiss över min gamla mormors torp som min mor minns det. Det måste gå att skriva text i bilden.
Kerstin
Av Karl-Olof Reinlund Tisdagen den 12 september, 2006 - 08:10: |
Ritprogrammet Pixia torde vara lätt att använda.
Finns på adressen: http://www.snapfiles.com/get/pixia.html
Av kerstin orback Fredagen den 15 september, 2006 - 07:12: |
Tack Karl-Olof
Jag ska testa programmet.
Kerstin
Av Christine Hanefalk Torsdagen den 15 mars, 2007 - 14:37: |
Apropå ritprogram kan jag tipsa om PowerPoint. De flesta kanske inte tänker på att använda det för att rita med men det fungerar faktiskt väldigt bra och det är lätt att få allt snyggt. Storleken på "ritytan" är bara att ställa in i Utskriftsformat och sedan kan filen sparas direkt till en bildfil som .gif (bäst för webb-publicering). Det bästa med att rita i PowerPoint är att det är lätt att justera avstånd mellan objekten som ritas och att få dem att rada upp sig längs en rät linje o.s.v. Jag kommer förhoppningsvis kunna lägga ut mina egna antavlemallar i PowerPoint på min hemsida inom kort om det är någon som vill ladda ner. Jag återkommer med mer info då. Disgen i all ära men speciellt snygga träd får man inte!
Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 16 mars, 2007 - 21:58: |
Har gjort en stamtavla på ca 24 sidor i PPT. Håller med om att det blir bra.
Det finns ju fina hjälpmedel, t ex kopplingslinjer som gör att förbindelselinjer följer med om man behöver flytta gubbar/ delar av släktträdet inom en bild. Jag har i regel 2 sidor som bildar ett uppslag i den färdiga "boken", dvs jag ritar som om det var A3-format.
Bäst om släkten är relativt färdigutredd.
Hälsn Sten-Sture
Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 16 mars, 2007 - 21:59: |
Kerstin!
Hur gick din test av Pixia?
Hälsn Sten-Sture
Av Hans Olof Thorbjörnson Måndagen den 7 juli, 2008 - 17:37: |
Jag skulle gärna dela med mig av min släktforskning på min fars sida till dis. Jag håller även på med min mors och min frus släkt men har inte kommit så långt där. Hur gör jag för att kunna delge dis mina rön.
Mvh Hans Olof Thorbjörnson
Av C-G Magnusson Torsdagen den 10 juli, 2008 - 07:05: |
Hans Olof, såg du länken till DIS Arkiv på startsidan? Sedan finns ju DISBYT, men då är det nog begränsad information du delar med dig av.
Någon gång i framtiden, när släktforskar-Sverige är moget, kommer det nog också att finnas en svensk genealogisk referensdatabas* där man kan lägga in sin information kommande generationer till gagn.
* För mer info - sök efter (RGD)
Av Rolf Carlsson Söndagen den 13 juli, 2008 - 18:22: |
Hej Hans-Olof
Under arbetets gång bör du definitivt rapportera en fil till DISBYT för att se om andra forskat på samma personer som du själv. Samtidigt delar du med dig av det som du tagit fram till alla andra som forskar på samma personer som du själv. Du kan således både ge och få tips.
Jag vill till alla betona hur värdefullt det är att raportera in till DISBYT, för att kontinuerligt och systematiskt bygga upp en databas av relationer.
Jag känner inte till så mycket om DIS Arkiv men är väl att betrakta som en "framtida arkivering" av en slutförd släktforskning.
Av Tony Karpenholt Lördagen den 2 augusti, 2008 - 16:19: |
Hej alla
Finns det några kluriga här? Försöker att komma på nått snyggt sätt att presentera min släktforskning med. Skulle vilja visa släkten på en vägg med foton och namn. Har letat runt på nätet efter nån form av färdig mall men ej funnit nått.
Man kan ju rita och klistra själv, men mina kunskaper i ritkonsten är inte så goda.
Hör gärna av dej om du har nått tips.