Tips om databaser från offenliga arkiv

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Databaser (tips om var de finns): Tips om databaser från offenliga arkiv


Av Tom Barckman Fredagen den 21 november, 2008 - 13:59:

Hej igen Eva!
Jag har egen bra mikrokortläsare. Jag bara trodde att Svar överhuvudtaget slutat låna ut mikrokort. Men så är tydligen alltså inte fallet.
Mvh/Tom

Av Å Källstrand Lördagen den 22 november, 2008 - 09:22:

Jag har inlånade fiche hemma från SVAR nu. Det gäller församlings och dödböcker och vissa sträcker sig till 1937. Tydligen gäller då inte 85-årsgränsen.

Av Eva Dahlberg Lördagen den 22 november, 2008 - 09:29:

Exakt, de lånar fortfarande ut modernt kyrkboksmaterial som inte är skannat ännu (och annat som inte är skannat).

På mikrokort gäller liksom tidigare 70 år på alla böcker, både vid lån och köp, medan Internet-tiden är annorlunda (och det är som jag nämnde även 70 år i stället för 85 om du åker till landsarkivet).

Hälsningar,
Eva

Av Åke A Källstrand Söndagen den 23 november, 2008 - 13:50:

Tråkigt med den försämringen då. Av vilken anledning är det andra regler när det gäller fiche visavi Internet?

Enligt tidigare artiklar i släktforskarkretsar skulle det ju ha skett en förbättring.

Hade vi inte en generell övergångsregel ett tag på 100 år?

Medl 12410

Av Eva Dahlberg Söndagen den 23 november, 2008 - 19:42:

Hej Åke, det har "alltid" varit 70 år på mikrokorten, och fram tills i våras var det 100 år på allt som i stället låg på Internet. Så det har ju blivit bättre det senaste halvåret.

Allt hör ju samman med vilken tolkning och policy Riksarkivet tar för att sy ihop en kombination av konsekvenserna av sekretesslagstiftningen (högst 70 år, men de vill helst slippa sekretesspröva varje uppgift på mikrokorten) och personuppgiftslagstiftningen om vilka typer av uppgifter som anses harmlösa att publicera.

Hälsningar,
Eva

Av Tarmo Tapio Onsdagen den 10 februari, 2010 - 16:17:

Hej Eva. Som nykomling försöker jag anpassa mig till alla fantastiska möjligheter som DIS verkar ställa upp med.
Anledningen är att jag har en avlägsen säkting i Finland som hette Mats Carberg. f.1773 och död 1843 02 10. Kort sagt så slutar allt där. Ingen far eller mor och inte heller andra anknytningar. Min fråga blir därför: Fins något register över Svenskar som utvandrade till Finland under t.ex. Per Brahe d.y. tid eller under början av 1700-talet?
M.v.h.f rån imponerad nybörjare.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: