Av Marja-Liisa Adamsson Söndagen den 25 augusti, 2002 - 12:06: |
Hej!
Jag planerar att köpa en digitalkamera. Men vilken? Försäljare hos stora kedjor kan oftast ingenting om kameror, det de tjatar om är antalet pixar. Ofta har de dessutom bara några få modeller hemma och inga broschyrer. Det tar mycket tid att jämföra hundratals kameror på internet sajter. Digitalkamera tester ger inga bra svar.
Jag vill använda kameran som en "bärbar scanner".
Kunna kopiera gamla foton hos släktingarna utan att alltid behöva montera bort ramar.
Jag vill kunna fotografera av sidor på böcker och tidningsartiklar på arkiven och biblioteket.
Jag vill kunna fotografera kyrkobokssidor direkt från läsapparater.
Och givetsvis lägga in bilder i Disgen.
Har hört att det går att även fota av diabilder, vad behövs för det?
Vad ska jag tänka på? Dyra kameror runt 10 tkr kan ju allting, men hur att hitta en lite billigare och men tillräckligt bra kamera. Det är för dyrt att misslyckas och behöva köpa en ny om ett halvår!
Jättetacksam för alla tips och råd.
Av Sten-Sture Tersmeden Söndagen den 25 augusti, 2002 - 21:36: |
Jag fick en Canon S40 i present (vet ej priset) i somras. Jag använder den som du beskriver, den har 4 Megapixel, 3 ggr optisk zoom. Jag är nöjd. Diabilder har jag inte provat, kanske man menar att man visar diabilden på en duk och sedan fotar!?
Har köpt till 64 Mb minne (16 medföljer), extra batteri (vill inte stå med urladdat batteri, drar en del om man tittar mycket på bilderna i kameran) och ett litet smidigt fodral.
Av tord lindström Måndagen den 26 augusti, 2002 - 18:35: |
här kommer en liten test från min kamera..jag har en olympus c-1 (C-you) kostnad under 2000 kr..då man kan ta närbilder med den..fotografier blir oxå bra..men vet inte hur man skall få bort blixten från dessa..då den alltid är på, kort från datan är lika, och kan då tänka mig att från läsapparat har man samma problem med blixten, vet inte hur man kan lägga in bilder här på sidan.för då kundejag visa dig resultaten, för har tagit några prov på dessa saker du frågat efter, allt utom dian, för det vet jag inte hur man gör
om du vill kan jag maila över dessa till dig för påseende, så kan du själv bedöma hur det blev.
Av Marja-Liisa Adamsson Onsdagen den 28 augusti, 2002 - 13:07: |
Hej!
tack för era svar! Vad jag har hört så behövs det för kopiering av diabilder ett ljusbord och bra macrofunktion i kameran. Men av vilken kvalitét? Jag vet inte om det räcker med en vit plastbit och lampa. Vet någon annan mer om detta? Har någon försökt kopiera diabilder?
Det går nog bra via en duk också!
Av Rolf Briscans Onsdagen den 28 augusti, 2002 - 16:42: |
Jag köpte en digitalkamra Yahoo på TOYS"R"US för 275 kr. En leksakskamera men den fungerar bra till vad du Marja-Liisa skulle använda den till. Den tar 20 bilder, sedan måste man tömma den via dator. Sladd och cd-skiva med fotoalbum osv medföljde. Jag är i alla fall nöjd med den. Den kostade ju bara 275 kr. Går att använda som webkamera också.
Av Roland Ek Onsdagen den 28 augusti, 2002 - 17:05: |
Scanna in diabilderna istället! Fast det krävs en tillsats till scannern.
Av Gunnar Jonsson Fredagen den 30 augusti, 2002 - 17:43: |
Jag har en Sony Mavica MVC-FD88. Den har makroläge med en närgräns på ca 5 cm. Jag testade med en diabild på ljusbordet och tog ett kort direkt på diabilden, och det blev förvånansvärt jättebra. En annan ganska unik sak med den kameran är den optiska zoomen på hela 8 gånger.
Av Christer Hedlund Lördagen den 21 december, 2002 - 12:05: |
Jag har en Fuji Finepix 40i, ca 2 Mpix. Den var när jag köpte den i mellanprisklass ( ca 5000 kr)Upplösningen räcker till. Jag kan stänga av blixten vilket gör att man kan fota i tidningsarkivets läsare (som projicerar microfilmen på en vit platta) utan att det blir reflexer. Jag saknar möjligheten att spara i annat format än JPEG. Helst skall man kunna spara i något okomprimerat format typ BMP eller TIF för att bibehålla kvaliteten vid redigeringar. När jag fotar på ficheläsare så blir bilden ljus i mitten och mörknar ut mot kanterna. Vet inte ifall någon annan kameramodell eller inställning fixar detta bättre. Det blir inte lika bra som en kopia direkt ur en fichekopiator.
Av Stig Lövborg Torsdagen den 2 juli, 2009 - 09:08: |
Jag har en scanner, Epson 4490, som klarar alla typer av scanning. Papper, dia och film. Den kostar, på nätet, ca 2000 men så är den bra också.
Den Kameran jag använder är en Canon 400D. För närbilder har jag ett macroobjektiv, 100 mm