Av Runar Hortlund Onsdagen den 19 mars, 2003 - 08:12: |
Att söka personer som förekommer på flera ställen i en flock kan vara tidsödande. Min son har gjort det enkelt för mig med ett program som bara visar födelsedatum som förekommer 2 eller flera gånger.
Här framkommer också tvillingar.
Av Kjell Johansson Onsdagen den 19 mars, 2003 - 14:30: |
Vad händer om inget födelsedatum finns angivet???
Av Runar Hortlund Onsdagen den 19 mars, 2003 - 17:40: |
Om Kjell Johansson anger sin adress så ska jag svara honom direkt
Av Kjell Johansson Torsdagen den 20 mars, 2003 - 14:26: |
Eftersom jag använder mig av Disgen 8, och det här tycks handla om helt andra program så behövs inget svar.
Av Runar Hortlund Torsdagen den 20 mars, 2003 - 22:13: |
Jag använder 8.oC och där finns inget bra hjälpmedel att i efterhand söka efter dubblerade personer. Det är därför som vi skapat dubblettfiltret
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 20 mars, 2003 - 23:06: |
Jag är intresserad!
Bra med hjälpprogram. Har undrat över varför det inte dykt upp sådana.
Vill t ex ha ett pgm som sorterar notiser i logisk ordning och i datumordning.
Av tommy wihlén Söndagen den 23 mars, 2003 - 09:30: |
Hej Runar!
Jag är väldigt intresserad av "efterkontroll"
vilket skulle underlätta för att hålla koll på sig själv.har du möjlighet att mejla?
Tack på förhand.
Tommy
Av Runar Hortlund Söndagen den 23 mars, 2003 - 10:26: |
Bra, Tommy och alla andra som vill hjälpa till att utveckla programmet "Dubblettsökning". Klicka på mitt namn så ser ni adressen. Skicka ett mail
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 26 mars, 2003 - 22:40: |
Kontrollera dubbletter m.m.
Ett bra och enkelt sätt att kontrollera personer
är att göra en sökning med nollställt sökbegrepp.
Sortera sedan på efternamn och förnamn så ser man rätt bra om det kan vara samma personer och kan lätt jämföra notiserna.
Av Runar Hortlund Torsdagen den 27 mars, 2003 - 07:21: |
Thoréns förslag att söka dubbelgångare förutsätter att man har efternamn på personerna och att man stavar efternamnen lika. I Sv Dödbok och Sv Befolkning 1970 får man på gifta kvinnor det namn de har i äktenskapet, och det är ju inte användbart här.
En söklista som utgår från födelsedatum, och där alla udda födelsedatum sorteras bort minskar antalet personer med ca 90% och är därmed lättare att överblicka