Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 april, 2004

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Databaser (tips om var de finns): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 april, 2004
Av Göran Ekwall Fredagen den 17 januari, 2003 - 19:19:

Jag söker efter Karl Vilhelm Dahlström, han är född i Karl Johans församling i Göteborg. 1889-05-17 dog 1973-10-09. jag vill veta var hans föräldrar är födda och när dom var födda.

Av Kristian Jerméus Fredagen den 17 januari, 2003 - 23:08:

Hej Göran

Jag tittade i 1890 års folkräkning på internet och fann att föräldrarna var

Johannes Nikolaus Dahlström f. 1848 instrumentmakare
(står ingen födelseort)

gift med

Maria Charlotta Svensson f. 1856
född i Håby(O)

Båda bor på 3 Roten 79 i Karl Johans församling

Mvh.
Kristian Jerméus

Av Kjell Johansson Lördagen den 18 januari, 2003 - 05:36:

Det är som jag ser det klart och tydligt angivet att efterlysningar ska göras i RÖTTER/ANBYTARFORUM. Den här ubriken "Databaser (tips om var de finns)" handlar ju om något helt annat än efterlysningar.

Av Börje Sjöberg Lördagen den 22 mars, 2003 - 14:27:

Jag undrar om det är någon som kan säga mig hur man forskar på Skattekontoret i "allmänhetens terminal". Vad får man ut och vad måste man ha för uppgifter med sig. Räcker det med namn eller måste det finnas mer kompletta uppgifter om de personer som man söker? Lite tips på hur man går till väga skulle inte sitta i vägen.

Av Anna Falk Torsdagen den 21 augusti, 2003 - 21:03:

hej. jag förstår mig inte riktigt på den här sidan?? som jag förstår så kan man ställa frågor här om släcktforskning och förhoppningsvis få svar på dom?? eller är jag på helt fel plats? Jag undrar om det är någon som kan säga mig hur man forskar? Och vad måste man ha för uppgifter om personer? jag har tagit över min farfars släcktforskning och han har hunnit forska ända tillbaka till 1847 så nu vill ja fortsätta ännu längre men hur gör jag?? Tack på förhand!

Av Elisabeth Thorsell Torsdagen den 21 augusti, 2003 - 21:36:

Anna, du kan prova att gå till Nättidningen Rötter på www.genealogi.se och titta en bit ner på sidan, så hittar du många tips för nybörjare.

Av mathilda göransson Tisdagen den 23 december, 2003 - 19:33:

hej jag söker föräldrarna till mathilda Anna Dahlman född i Hälsingland, jag har tyvärr inget datum.
Mathildas dotter Elsie Ek är född i hälsingland den 22 sep 1920, om man söker på henne får man kanske fram mathildas födelsedatum och kan sedan vidare få fram hennes föräldrar.

Av Kurt-Olof Spång Lördagen den 10 januari, 2004 - 13:06:

Hej. Jag heter Kurt-Olof Spång och har följt min släkt på pappas sida. Jag har kommit till 1768. men nu börjar det kärva till sig, för jag har lite olika uppgifter på personerna. Det handlar om Karl Spång född 1844-02-14 i Skövde,soldat,kontrakt Kåkind,han är registrerad med efternamnet Spång, Bjurman och Pettersson. Han var gift med Inga Serafia(Sofia) Ström, född 1837-01-09 i Skövde och död 1874-12-31. Omgift med Johanna Axell, född 1844. Här har det blivit lite problem med att följa barnen.Karls far hette Petter Bjurman född 1801-01-01 Forsby, Petters far hette Johannes Bjurman född 1768-12-01 Bjärby.Soldat, ryttare, Stakaberg. Är det någon som vet mer vore jag tacksam att få kontakt med er.

Av Sune Karlsson Fredagen den 9 april, 2004 - 16:36:

Hej! Jag heter Sune Karlsson och vore tacksam om någon kan ge mig adressen till Vadstena forskarservice/CD klubben för släktforskare. Jag önskar nämnligen köpa CD-skivan "Boxholms församlingsböcker 1920. Forskare Johan Birath.
Priset?

Av Joel Vogler Fredagen den 9 april, 2004 - 18:22:

Du hittar dem lättast på nätet: Vadstena forskarservice