Digitala kartor

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Digitala kartor


Av Börje Sjöberg Lördagen den 22 mars, 2003 - 14:25:

Jag undrar om det är någon som kan säga mig hur man forskar på Skattekontoret i "allmänhetens terminal". Vad får man ut och vad måste man ha för uppgifter med sig. Räcker det med namn eller måste det finnas mer kompletta uppgifter om de personer som man söker? Lite tips på hur man går till väga skulle inte sitta i vägen.

Av Gunnar Carlsson Söndagen den 11 juli, 2004 - 08:22:

Har precis börjat släktforska och på min fars sida har man varit relativt stationära på Hasselösund i Bohuslän och då dyker det upp husnummer i husförhörslängderna, och då skulle jag vilja ha kartor över platsen som visar var dessa hus legat/ligger. Alltså krävs det säkert ett antal kartor genom tiderna då flera av dessa nummer säkert är rivna och ändrat rejält mot hur det ser ut idag. Vet någon hur man får tag på sådana kartor och vad dessa heter, jag har nämligen varit inne på lantmäteriets hemsida, men jag lyckades inte hitta något där. Har kyrkan självt sådan kartor, eller vad har dom tittat i när dom fört upp dessa nummer ?

Av Harald Nystedt Fredagen den 10 mars, 2006 - 15:34:

Jag letar efter enkla kartor som beskriver hur soknarna såg ut dvs gränserna framför allt från uppland och söderut till Skåne

Av Anders Danielsson Torsdagen den 17 januari, 2008 - 01:04:

Jag undrar om det finns någon digial Sverige-karta (enl. RT90) där man synbart kan lägga in
egna orter. Kartsystemet som finns i Disgen vore
perfekt om man kunde använda det separat.

Av Daniel Berglund Torsdagen den 17 januari, 2008 - 21:18:

Google maps? Inte riktigt vad du letar efter, men rätt nära..

Av Stig-Olov Eriksson Söndagen den 23 november, 2008 - 14:04:

Har en enkel fråga gällande den historiska Häradsekonomiska kartan: Lantmäteriet har slutat ge ut denna DVD-Skiva sedan 2 år tillbaka enl. egen uppgift. Kan man köpa en kopia av tidigare utgåva mot ersättning rimligt krav ???. Tack för svar.

Av Börje Sjöberg Tisdagen den 6 oktober, 2009 - 17:42:

Jag har en fråga angående en artikel som stod att läsa i Diskulogen Nr.78 (okt 2007) "Ytterligare två sätt att söka koordinater".
Det talas om att gå in på www.gis.lst.se/lanskartor och där få fram koordinaterna för olika objekt på kartan. Jag har försökt att följa instruktionerna så jag har kunnat, men det fungerar inte för mig. Sedan står det om att man kan få ut koordinaterna på Eniros kartor också, men jag tycker dom inte stämmer överens med de koordinater som redan finns inlagda i Disgens kartor.
Kan någon hjälpa mig att få det hela att fungera???

Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 6 oktober, 2009 - 21:47:

www.gis.lst.se verkar vara lite lätt omgjord sedan sist jag var där, men koordinaterna får jag fram på samma sätt som förr. Kan du beskriva lite vad hur långt du kommer och vad det är som inte fungerar för dig?

Vad gäller koordinaterna får någon annan som kan det förklara varför, men jag ser samma fenomen som du, t ex att kyrkan i Skalunda (R) inte har samma koordinater hos Eniro som i Disgen. Det skiljer några hundra meter.

Av Rolf Eriksson Onsdagen den 7 oktober, 2009 - 11:22:

Problemet att öppna kan vara en blockering av popupfönster. Gå in på nedanstående länk, markera önskat län i vänsterkanten. Håll nere Ctrl och klicka på öppna tittskåp. Detta gäller om du har Googles verktygsfält.

http://gis.lst.se/lanskartor/

Av Börje Sjöberg Lördagen den 17 oktober, 2009 - 21:22:

Jag har Häradskartorna på DVD men sedan jag har fått Vista kan jag inte öppna dem längre.
Jag har försökt att ladda ner "Deja vu"-picture viewer men den verkar inte fungera. Kan någon hjälpa mig?

Av Gunnar Jonsson (M00707) Söndagen den 18 oktober, 2009 - 10:17:

Jag frågade lantmäteriet om detta på släktforskardagarna i Falköping och fick följande svar.

Avinstallera alla gamla versioner av DJVU-läsaren.
Gå till http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=14463
och ladda ner den version som finns där.
Då fungerar det. (Åtminstone på den dator jag la in det i).


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: