Personer födda i början av 1900-talet.

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Databaser (tips om var de finns): Personer födda i början av 1900-talet.
Av Mårten Gjötterberg Torsdagen den 4 januari, 2007 - 15:53:

Skulle vilja ha konkreta praktiska råd hur jag hittar barn till de som var barn på 1890/1900-tals cd-n. Man saknar en CD för 1930. Vart vänder jag mig i dessa fall?

H/Mårten

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 4 januari, 2007 - 21:45:

Det finns ju kyrkböcker ända till 1991, så skillnaden är att du inte lätt kan söka fram dem via en cd (men å andra sidan kommer du till primärkällor i stället för till andra- eller tredjehandskällor, så risken för felaktiga slutsatser minskar, liksom att du får fullständiga data, flyttningar etc).

Beroende på var i landet du forskar är kyrkböckerna tillgängliga på olika sätt (mikrokort, skannade, fotograferade till cd-skivor eller i original - allt mer ovanligt).

Om personerna levde 1991 kan du vända dig till Skattemyndigheten för en personbild (men den innehåller inte alltid alla barnen för folk födda sent 1800-tal - tidigt 1900-tal). Om du vet när personen dog kan du ju alltid beställa en kopia på bouppteckningen från landsarkivet, där finns arvingarna.

Jag rekommenderar en artikel jag skrev i Släkthistoriskt Forum 2003, i nr 3 och 4 i 2003, "Tips om forskning i 1900-talets källor". Den kan köpas från Släktforskarförbundet.

Hälsningar,
Eva Dahlberg

Av Eva Dahlberg Lördagen den 6 januari, 2007 - 13:06:

Mårten, nu vet jag inte hur mycket du släktforskat, så du får ursäkta om jag antingen skriver för kort eller för detaljerat.

Men uppgifterna från var personerna fanns vid den ögonblicksbild som materialet till den s.k. folkräkningen 1890 respektive 1900 innebär, bör och kan du verifiera i kyrkböckerna som täcker de åren (t.ex. har min morfars familj felaktig sammansättning på 1900-cdn, hans halvsyskon har blivit hans helsyskon - efternamnet kunde de rätta till, det var ursprungligen fel också men hel-/halvsyskondelen står så i underlaget till cd:n, dvs i avskriften av kyrkboken som är SCB-utdraget, så det rättar de inte till). Tittar man i kyrkboken är det däremot solklart vad som gäller.

Förutom dessa vanliga fel med namn och med svårigheter att sätta samman rätt far/mor/barn på cd-skivorna Sveriges befolkning 1890/1900 (och databasen Folkräkningen på SVAR:s hemsida) så har dessa också ofta fel födelseförsamling. Jag har en kvinna i släkten som har ny födelseförsamling i varje folkräkning, hon finns i 4 st (1870, 1880, 1890 och 1900) med 4 olika församlingar angivna, prästen har systematiskt använt boendeförsamlingen som födelseförsamling. Statistiken gällde ju hur många som var bosatta, inte hur familjen såg ut eller var de var födda.

Från uppgifterna från cd:n så kan du alltså kontrollera dem i kyrkboken - husförhörslängden som ca 1895 ersattes av församlingsboken och som förts kontinuerligt till 1991. SVAR har mikrokort för utlåning (eller köp), om församlingens böcker finns i original på mikrokort (beroende på vilken församling det gäller) fram till att hela boken klarar sekretessgränsen 70 år (dvs. nu 1936). Dessutom skannar de ju en hel del nu, så en hel del material finns tillgängligt skannat till en gräns om 100 år, men olika beroende på var, mot abonnemang.

Sedan finns SCB-utdragen på mikrokort även 1910, 1920 och 1930 om inga originalböcker finns tillgängliga (men om de flyttat hittar du dem inte), liksom SCB-utdragen ur födda, vigda respektive döda finns till och med 1936. Födda-vigda-döda utdragen finns t.o.m. 1920 i respektive församling, från 1921 årsvis för respektive län. Om du går in på SVAR:s hemsida, www.svar.ra.se står det mitt på sidan "Mikrokort". Klicka på den så kommer det en sida där det till höger stå en rubrik "Läs mer". Under den hittar du länken "SCB-register 1921-1949". Där kan du sedan välja län, år och församling så kommer du sedan direkt till mikrokortnumret och kan trycka lån eller köp.

För att delvis återanvända inlägg jag skrivit under Anbytarforum:

Den kontinuerliga kyrkbokföringen från tidigare sekler ersattes aldrig av folkräkningarna!

Husförhörslängderna ersattes ca 1894 av församlingsböckerna. Från hfl och församlingsböcker gjordes vart tionde år från 1860 ett utdrag till SCB (till 1930) varifrån man säga att man konstruerat de s.k. folkräkningarna. Utdraget är folkräkningens underlag. Församlingsböckerna är kontinuerliga och innehåller flyttningar m.m., fullständiga datum, uppgift om värnplikt etc etc (liksom husförhörslängderna).
Tittar man bara i församlingsboksutdragen vart tionde år så finns t.ex. inte barn som fötts och dött under de mellanliggande åren med.

-------

När jag skriver i mitt förra inlägg att det är olika förutsättningar beroende på var du forskar beror det på att projektet "inlämning av 1900-talets kyrkböcker till respektive landsarkiv och gör dem tillgängliga i något format" inte kommer att vara slutfört förrän ca 2013.

I grova drag ser det ut så här idag (janauri 2007):
Originalböckerna fram till 1991 är inlämnade till respektive landsarkiv norrifrån, så alla församlingars kyrkböcker i original i följande län finns på mikrokort hos SVAR:
Landsarkivet i Härnösands upptagningsområde: Gävleborgs, Västernorrlands, Västerbottens och Norrbottens län
Landsarkivet i Östersunds upptagningsområde: Jämtlands län
Landsarkivet i Uppsalas upptagningsområde: Uppsala, Södermanlands, Örebro, Västmanlands och Dalarnas län

Under inlämningen till Landsarkivets i Vadstenas upptagningsområde skedde ett teknikskifte, så en del församlingars kyrkböcker finns på mikrokort, andra är skannade, för Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs och Kalmar län. Skanningen läggs på Internet, och kräver då att 100 år har gått innan boken blir tillgänglig. Den är tillgänglig efter 70 år om du besöker landsarkivet.

Skanning är gjord för Gotlands län och pågår för Stockholms län och Värmlands län.

Det kan även finnas 1900-talsoriginalböcker på mikrokort från Skåne om en församling (sök i SVAR) lämnat in kyrkböckerna långt i förtid.

För t.ex. Halland finns möjligheten att köpa respektive församlings kyrkböcker till 1934 fotograferade på cd, genom Hallands Genealogiska förening, se HallandsRötter.

För andra landsdelar kan det finns cd av originalböcker via ArkivDigital eller register (t.ex. Jönköpingsbygdens Genealogiska förening, JBGF). Kontakta den lokala släktforskarföreningen och fråga (se Rötters lista över medlemsföreningarna - det finns förstås även föreningar som inte är med i Sveriges Släktforskarförbund).

Hälsningar,
Eva

PS: Sedan finns ju alltid möjligheten att fråga landsarkiven om uppslag (om via brev/mejl oftast mot betalning men gratis om du åker till arkivet) i kyrkböckerna, eller till de "få" pastorsexpeditioner som inte lämnat in ännu, dvs. många i södra Sverige bortsett från de län som räknats upp ovan. På landsarkiven i södra och västra Sverige, samt för Stockholm och Värmland där inlämning pågår, kan man via deras hemsidor se om folkbokföringsmaterialet lämnats in eller inte för en församling (se webbportalen för landsarkiven).

Av Mårten Gjötterberg Torsdagen den 11 januari, 2007 - 13:15:

Tack för lektionen! Nyttig.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: