Facebook

DIS Forum: 5. DIS verksamhet och utveckling: Idéer om DIS framtida verksamhet: Facebook
Av Anders Berg Tisdagen den 24 november, 2009 - 10:51:

Facebook verkar bli allt viktigare för att knyta ihop nutida släktingar, och därmed viktigare för släktforskningen.

Borde inte DIS finnas närvarande med en egen sida (page) eller grupp, för att göra lite reklam för sig? Det kostar ingenting att ha en egen sida, där nyheter kan postas och där man kan bli supporter (det riktiga ordet som används i facebook stoppades som snuskord här!) till DIS. Många produkter, artister, webbplatser och föreningar m m tar den chansen.

Jag är facebookvän med ganska många släktforskare nu, men slås av det faktum att välkända DIS-are ofta saknas. Är man för gamla i ledningen av DIS och klarar inte att ta till oss det nya som dyker upp?

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 24 november, 2009 - 11:42:

Jeg kan ikke uttale meg på vegne av noen ledere eller styremedlemmer, men tror heller at årsaken kan være vel så mye at om man skal også ha et annet liv ved siden av, kan man ikke spre seg ut over alt.

Med Facebook får man riktignok masse kontakter, langt flere enn f.eks. med gode gamle Usenet Netnews og epostlister, men i og med deltakelse selv der kunne nesten være heltidsbeskjeftigelse, så vil deltakelse på Facebook i tillegg til å skulle gjøre en jobb i styre eller tjenester ellers innen foreningen, som f.eks. disbytombud eller Disgen-fadder, medføre at man får mindre tid til å konsentrere seg om å gjøre jobben.

Men, på den annen side, det kan også være at man klarer å trene seg opp til å bruke også Facebook til å gjøre jobben for medlemmene bedre.

Men faren er svært stor at man vil bli så aktiv i andres problemstillinger at man ikke får tid til å pleie sine frivillig valgte verv.

Og få ting er så irriterende som tillitsvalgte som har sagt seg villig til å gjøre en jobb, men bruker så all tid på å pleie sitt sosiale nettverk på Facebook fordi kuene på Facebookranchen trenger mat.

:-)

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 24 november, 2009 - 11:52:

PS. jeg er selv en av dem som føler at deltakelse på Facebook vil kun være avsporende for de ting jeg driver med :-)

Jeg er tilfreds med bruk av Usenet Netnews, vel og merke på lukkede newsservere som f.eks. Embarcaderos sitt for bl.a. Delphi-støtte. (forums.embarcadero.com eller f.eks. news.TurboControl.com for å få hjelp med open-source Turbower komponenter og news.nexusdb.com i Delphi

Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 24 november, 2009 - 16:47:

Anders, jo, det kommer nog ganska snart. Sedan ganska nyligen finns det en "Jag gillar Disgen"-grupp. 11 medlemmar, blir du den 12:e?

Av Anders Berg Onsdagen den 25 november, 2009 - 00:09:

Nej, men den 15:e. :)

Hade missat den gruppen, sökte efter DIS. Jag skulle föreslå att det skapas en sida för DIS också. Sidor är "tyngre" än grupper, eftersom de endast kan skapas av representanter för företaget/föreningen/webbplatsen, medan en grupp kan vem som helst skapa hur som helst. T ex kan det dyka upp otrevliga grupper som "Jag gillar inte Disgen". En sida där namnet förekommer har föreningen större kontroll över.

Som ansvarig för webbplatsen Scangen har jag numera en sida på Facebook. Det är enkelt och gratis.
http://www.facebook.com/pages/Scangen/169770334589

Av Anders Berg Onsdagen den 9 december, 2009 - 10:42:

Nu börjar det dyka upp lite DIS-are på "fejjan". Trevligt!

Välkommen Alf, Olof, Christer m fl.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: