Av Philip Olsson Tisdagen den 9 mars, 2010 - 13:01: |
Hej
Jag har använt disgen ett tag nu och tycker det är bra men jag kan inte låta bli att få känslan av att disgen har målat in sig i ett hörn genom att enbart följa Gedcom standarden.
Lite historik om Gedcom:
Gedcom skapades av Mormonerna 1984 för att hjälpa sina medlemmar att skapa släktträd som de senare skickade in till kyrkan. De hade alltså ingen avsikt att göra Gedcom som en standard för släktforskning utan det blev så av en slump.
Mormonerna arbetade och utvecklade Gedcom standarden fram tills version 5.5 som kom 1995. Sedans dess så har det inte hänt något eftersom de hoppade av utvecklingen.
Det finns dock olika förslag på Gedcom 6 som använder XML som struktur: http://www.familysearch.org/GEDCOM/GedXML60.pdf
Min egen åsikt är att XML ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Xml ) är vägen att gå när det gäller import/export av släktforskningsmaterial. Det finns ingen begränsning på vad man kan ta med i XML, allt är möjligt.
Problemet med nuvarande Gedcom 5.5 är att det är väldigt begränsande, tyvärr så har Disgen också blivit det. Man kan tex inte ha två efternamn på kvinnor om man inte skriver det i samma ruta. Tex "Svensson, född Karlsson". Men detta ser bara fult ut när man skriver ut och/eller gör hemsidor.
Kartor och GPS koordinater är svenska enbart. (Det finns väll knappt någon som inte har en släkting som emigrerade till USA?)
Jag kan fortsätta att ge exempel på onödiga begränsningar som Disgen har satt mer eller mindre på grund av att det enbart utgår från Gedcom.
Jag kan mycket väl se en framtid där användarna slutar att använda Disgen på grund av att det finns mängder med andra program som är mycket mer användbart och flexibelt.
Jag använder mig av ett gratisprogram som heter Gramps ( http://www.gramps-project.org/wiki/index.php?title=Main_Page/sv )
Gramps är skrivet i Python och är ett program som har öppen källkod vilket betyder att vem som helst på jorden kan hjälpa till att utveckla det. Problemet med Gramps är dock att det är lite svårt att installera på Windows. Det tog mig, som har stor datorvana, cirka en timma att få det att fungera. Dock är installationen smärtfri på Linux datorer.
Disgen måste tänka utanför Gedcom för att överleva. Det måste finnas flera olika import/export alternativ. Disgen måste bli globalt i avseenden som kartor och liknande.
Jag är medveten av att Disgen utvecklas av frivilliga och tycker att de har gjort ett mycket bra jobb.
Det dock dags att ta nästa steg i utvecklingen.
Jag vill starta en diskussion om hur Nya Disgen skall se ut och vad den skall innehålla.
Hur skall man bekosta utvecklandet av Disgen?
Vad behövs för att utveckla Disgen?
Vad skulle det kosta att anställa någon/några på heltid? (Har någon gjort en beräkning på kostnaden?)
Man kanske skall ta steget till öppen källkod för att få maximal hjälp kostnadsfritt?
osv
/Philip
Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 10 mars, 2010 - 00:22: |
Hej!
Många bra frågor. Ber att få återkomma så snart som möjligt eftersom klockan börjar bli lite.
Av Kjell Weber (M00858) Onsdagen den 10 mars, 2010 - 16:55: |
Vad finns det för nackdelar med att ha "öppen källkod"? Vad kan hända i värsta senariot? Är som ni förstår dåligt informerad, skall försöka läsa på.
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 10 mars, 2010 - 17:40: |
Min erfaring med åpen kildekode er at det først er stor interesse, men så kommer dagen da ildsjelene finner annet å gjøre og ingen tar lenger ansvar og prosjektet dør.
F.eks. med Turbopower (hvor heldigvis noen igjen har sett at det kan være av interesse likevel (Nick Hodges i Embarcadero) og forsøkt å blåse liv i prosjektene igjen.
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 10 mars, 2010 - 18:05: |
Men, på den annen side, et nytt Gedcom-initiativ hadde ikke vært dumt.
Her kan man finne mye om alternativer:
http://www.google.no/#hl=no&source=hp&q=gedcom+alternative+xml&btnG=Google-s%C3%B8k&meta=&aq=f&oq=gedcom+alternative+xml&fp=c4dc7f6ea3cba572
http://www.garshol.priv.no/download/text/fin-sgml-98.html
Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 11 mars, 2010 - 00:15: |
Det är flera frågor här.
Om vi börjar med Disgen vs. gedcom, så är gedcom helt klart en gammal standard som inte längre underhålls. Dess värde ligger i att alla stödjer den. Ingen vill ju låsa in sig i ett släktforskningsprogram, så att kunna exportera data utan att tappa alltför mycket är en viktig funktion.
Gedcom-XML lyfte aldrig och tillför inte särskilt mycket utöver det som finns i gedcom 5.5.
Att utveckla en ny standard, eller att vidareutveckla gedcom 5.5 eller 6, är en mycket stor uppgift, främst för att man måste övertyga så många om att använda den. Det blir mycket politik och kommer att ta lång tid. Frågan har varit uppe i styrelsen men vi får nog vara realister och inse vad vi klarar och inte klarar..
Om vi fortsätter med XML, så vill jag påstå att XML i sig inte löser några problem alls. Det är en mycket "tunn" standard. För att XML ska vara användbart i det här sammanhanget måste man också definiera vilka taggar man kan använda och vad de betyder; en så kallad datamodell.
Detta är också ett stort arbete, men betydligt mer realistiskt om man nöjer sig med att göra en egen datamodell som man inte ska frälsa hela världen med.
För Disgens del är det aktuellt (fast jag vill inte ge någon tidplan) att ersätta den nuvarande textexporten och -importen med export och import i XML-format. Vi kommer då att använda Disgens datamodell, varken mer eller mindre. Textexporten i Disgen är främst till för att kunna exportera hela databasen till en textfil, ändra i denna med ett annat verktyg, och importera igen.
Inget hindrar någon att sedan använda sådana XML-filer och göra andra program som kan läsa dem och t ex presentera innehållet på webben, göra nya typer av utskrifter osv.
Disgen är inte särskilt avhängigt gedcom (det är däremot MinSläkt, där det är ett uttryckligt mål att kunna representera precis det som funkar i gedcom) men vi är begränsade av databasen. Den ska bytas, men det är också ett stort arbete.
Betalda utvecklare är ganska dyra. Jag tror att det är en realistisk väg om man vet exakt vad som ska göras, och hur. Då kan man kontrollera hur arbetet fortskrider. När det gäller mer suddiga arbetsuppgifter, som t ex att byta ut databasen, kan vi inte sätta in konsulter eller anställda, för då sänker vi föreningens ekonomi. Vi skulle liksom hälla pengarna i ett svart hål.
I styrelsen har vi antagit en reviderad policy för föreningen som öppnar för den typen av lösningar (se årsmöteshandlingarna). Just detta avspeglas inte så mycket i den förslagna verksamhetsplanen, men det är något vi får titta på när vi har konkreta förslag om vad som ska göras. Men även i framtiden är vi helt beroende av ideella insatser.
Vad gäller öppen källkod så är det lite tricksigt eftersom vi faktiskt säljer Disgen och detta är en ganska stor del av föreningens budget. Disgen är dessutom utvecklat i Delphi som är köpvara. Jag tror att en modell där Disgens databas är öppen och där kringprogram kan utvecklas som öppen källkod, i valfri miljö, är en framkomlig väg.
Av Philip Olsson Torsdagen den 11 mars, 2010 - 12:30: |
Hej
Ok, om Disgen är en bra inkomstkälla så kan det var dumt att göra det till öppen källkod. Dock kan man kanske göra den halvöppen genom att ge stöd för plugins i Disgen. Man behöver inte göra allt arbete själv när andra kan göra det åt er. Tex så kan AD göra en plugin till Disgen så att man kommer direkt till fotot på den sidan i husförhörslängden (Om man har ett aktivt abonnemang).
Eller så gör en användare ett utskrifts plugin som skriver ut släktträdet på ett speciellt sätt. Osv...
Någon kanske gör ett plugin så att man kan exportera alla platser man har till GoogleEarth och eller lägga upp en karta för varje person på sin hemsida som visar var de levde osv.
(Se mitt exempel på vad jag menar: http://orust.awardspace.info/gramps_temp/ppl/9/b/b83071120fc45db9cb9.php )
Jag är medveten om att det krävs en del arbete med att göra en helt ny XML standard men varför uppfinna hjulet igen? Det finns en del olika standarder "färdiga" där ute som Disgen skulle kunna stödja just för att kunna göra bra och effektiva import/exporter. (Har man gjort en phraser för en variant av en XML standard så är det väll inte svårt att göra en ny för en annan variant?)
För att göra det enklare för er så kanske ni skall fråga oss användare vad vi helst vill ha. Gör upp en lista på 10-20 alternativ som vi röstar för.
Av Daniel Berglund (M25564) Tisdagen den 16 mars, 2010 - 22:13: |
Plugins är absolut en intressant idé men förmodligen ganska trasslig att få till åtminstone innan vi satt tänderna i databasen. Får se om vi har några tänder kvar efter det :-)
Vilka XML-standarder tänker du på?
En omröstningsfunktion har stått på önskelistan länge, men som du säkert ser krävs det lite annat webarbete först innan vi kommer dit (om man nu inte sätter upp ett helt fristående system förstås).
Av Philip Olsson Fredagen den 19 mars, 2010 - 14:09: |
Det finns flera XML standarder där ute och de flesta är listade på denna sida: http://xml.coverpages.org/genealogy.html
Jag tycker att Gramps ( http://www.gramps-project.org ) XML har en bra struktur som Disgen kan använda internt.
Dock innehåller Gramps XML mer information än disgen men med tanke på att ni skall byta ut/uppgradera databasen så är det inget problem (?).
Gramps XML: http://www.gramps-project.org/xml/1.3.0/