Vad bör DIS satsa på?

DIS Forum: 5. DIS verksamhet och utveckling: Idéer om DIS framtida verksamhet: Vad bör DIS satsa på?

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 27 augusti, 2009 - 23:22:

Kanskje man skal også tenke på å begrense i tid hvor lenge man betjener hver enkelt.

Ha en folder med vanlige spørsmål og svar på hvor de henvender seg videre om de føler seg avbrudt for tidlig.

Husker ikke helt om dere har hatt visittkort med adresseopplysning om hvor den enkelte kan senere treffes, men det bør man også tenke på å ha.

Da kan den som ble avbrudt ta opp tråden senere.

Og dere, bruk gjerne DIS-Norges DISchat for oppfølging av vanlige slektsspørsmål :-) (www.disnorge.no/irc)

Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Fredagen den 28 augusti, 2009 - 11:12:

Eftersom min bekant inte själv kan delta på detta forum så bad jag henne att skriva ned det hon upplevt som negativt på mässan.

Jag förmedlar här det hon skrev i sitt mail:

DIS.
Jag kände att när jag läste den första mannens svar till dig att det var ingen idé att skriva till honom. Han var redan i försvarsställning. Men ok, jag ska försöka beskriva mina besök, ett flertal, i DIS monter. Först kanske jag ska säga att jag inte begriper detta med DIS och alla lokalavdelningar för här och var fanns det små bord med Väst osv. Lätt förvirring även där.
Jag har dock plockat lite tidningar att läsa vid tillfälle.

Jag var på mässan i stort sett hela lördagen.

Stora DIS-montern var alltid knökfull. Jag försökte se vem man skulle kontakta men de var svåra att se. Så hade jag tur vid ett tillfälle, vid ståbordet fanns en dam, lång och smal, inte alltför gammal. Jag frågar henne om jag kan få info om DISGEN. Hon tittar sig omkring och säger nej, det finns ingen som kan visa dig. Jag försöker säga något om att jag inte lyckas
förstå demo-programmet och hon rycker på axlarna och audiensen hos henne är slut, det visar hon tydligt. Detta var mitt på dagen på lördagen.

Jag cirklar in vid DIS-montern ett par gånger till men hittar ingen att prata med. Jag hittade ingen broschyr alls om DISGEN. Jag tittade noga efter eftersom du rekommenderat programmet, liksom mina kursledare i nybörjarkursen i höstas.

Jag har inte kommit så långt i min släktforskning att kartor är så intressant. Jag lyssnade ett par minuter på det föredraget. DISPOS vet jag inte ens vad det är. Dvs nybörjare som jag är, kände jag mig bortkommen i
deras monter. MAC-hörnan var nästan alltid folktom...

Familjeband hade återkommande föredrag varje timme om sitt program, liksom Genline om sina nyheter. Mycket lättåtkomligt. Arkiv Digital hade också enkel och lättåtkomlig visning.

Du får gärna föra mina kommentarer vidare. De kan säkert lära något om min upplevelse - om de vill.

Just nu hoppar jag ändå DISGEN. Jag ska pröva Familjeband, tänkte jag. Trivs jag inte med det, så finns mässan i Örebro nästa år. Kanske bättre lycka då.

Gun

Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Fredagen den 28 augusti, 2009 - 12:21:

Jag tänkte också komma med lite egna funderingar kring problematiken att nå ut med sitt budskap.

Det finns så många helt olika "typer" av intressenter. Jag försöker lista det viktigaste.

De som redan har programmet, släktforskar flitigt och vill använda mässan för att få kontakter. Förslag: VIP-rum där dom kan få kontakt med Dis-personer i ledande ställning men också att hitta andra besökare med gemensamt intresse.

De som har programmet och intresserade av information om nyheter (i år 8.2) bör kunna få bra information från rullande video.

De som har programmet men vill prata med någon kunnigare person om problem, funktioner, förslag på förbättringar eller vad det kan vara. De behöver kunniga personer, som på mässan kan fånga upp frågeställningarna. Kanske de kan lösas på plats eller genom fortsatt kontakt efter mässan.

De som är intresserade av att skaffa programmet kan ha flera olika frågeställningar:
Hur installeraar jag programmet, vilken datorvana måste jag ha, vilken dator behöver jag, vilken skrivare behövs, hur kommer jag igång med de första registreringarna, hur ser det ut på skärmen, hur kan jag söka, hur ser utskrifter ut, hur fungerar kontakt med andra forskare (GEDCOM, Disbyt), hur säkert är mitt data (back-up). Här tror jag att demo-videos skulle vara bra alternativ med principen hellre tio 3 minuters än en 30 minuters. En mini-manual kunde också vara ett bra alternativ, enkel och billig så att man kan vara frikostig med den. Då kan man få något med sig hem för att fundera vidare.

Sen finns den gruppen som vill börja med släktforskning och använder mässan för att få information och ideer. Det har ju inte direkt med programmet Disgen att göra. Jag tror därför att man bör separera programmet från Dis och de lokala Disavdelningarna, men inte mer än att det tydligt framgår hur dessa hänger ihop. Visa vilka hjälpmedel man använder i släktforskning med exempel. Ge förslag på kurser, litteratur, kontaktpersoner.

Jag tror att detta ger en bild av att sprida ut och specialicera informationen. Skapa flera små köer i ställer för en stor. Visa samband, även om inte allt finns på samma ställe. Använda videos för FAQ funktioner. Koncentrera personlig kontakt till de lite mer avancerade bitarna. Tydliga "roller" på de personer, som finns på plats.

Ja, det blev mycket tankar från "en som inte ens var där".

Av Alf Christophersen (M00919) Fredagen den 28 augusti, 2009 - 14:42:

I og med jeg ikke deltok i år har jeg ikke helt oversikt over organisering av standen.

Men jeg lurer på om man kanskje skal tenke på å tone ned litt de lokale lagene og i stedet dele opp ansvaret for hvem som viser hva på de deltakende.

En gruppe, f.eks. de fra DIS-Øst tar for seg å vise nyheter i DISGEN, folk fra DIS-Filbyter tar seg alle potensielle medlemmer og kjøpere, dvs. at man har to stand sammen med selve styret, en som tar seg av nye medlemmer som sådan og en annen gruppe forsøker å overbevise deltakerne om hvorfor Disgen er best.

Så kan DIS-Syd konsentrere seg om Disgen og multimedia, DIS-Väst tar seg av Disgen og kart, DIS-Småland forteller om DISPOS og en samarbeidsgruppe mellom deltakende foreninger har kanskje egen stand om DISBYT (+ DIStreff og DIStræf)

I samband med sentralgruppen for nye medlemmer har man selvsagt en stand med organisasjonsstruktur, og så kan man evt. sende dem som vil vite mer om lokale tilbud ut til de enkelte grupper som da samtidig orienterer dem om Disgen.

Noe å tenke på ??

Av Lars Larsson Lördagen den 29 augusti, 2009 - 08:09:

Jag vill gärna kommentera en del av de negativa synpunkter som Carl-Johan Gustafsson och hans vän har framfört.
På alla de släktforskardagar jag varit på har alltid DIS montrar varit ett föredöme enligt min uppfattning. Välorganiserat, bra pedagogiskt upplägg och trevlig och kunnig personal! Det är min förhoppning att DIS inte ändrar för mycket på sitt deltagande i framtiden utan fortsätter på den inslagna vägen, den har varit, och är fortfarande framgångsrik. Hoppas nu att inte utpekad personal tar för illa upp, en del har ju blivit särskilt uthängda. Ni gör alla ett jättegott jobb, ideellt arbetande för oss dismedlemmar!
Tack - och vi ses i Örebro!

Lars Larsson

Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 29 augusti, 2009 - 21:39:

Jag har också alltid tyckt att DIS monter varit besöksvänlig. Men kanske skulle man ha olika avdelningar.
1. Varför ska jag välja DISGEN?
2. Jag har problem med mitt DISGEN!
3. Jag har idéer om förbättringar!
M. fl. specifika stationer.

Av Olof Cronberg (M00082) Lördagen den 9 januari, 2010 - 14:52:

Så här en vecka in på det nya årtiondet vill jag skicka en liten nyårshälsning.

År 2009 har varit ett positivt år för Dis. Föreningen har växt ytterligare. Vi har fått en ny version av Disgen. Disbyt-basen växer stadigt. Diskulogen är attraktiv och spännande. För våra engelsktalande medlemmar görs Rooted in Sweden. Regionföreningarna jobbar på flitigt ute i landet. Vårt kansli har delvis bytt personal. Våra faddrar och ombud är mycket viktiga resurser runt om i landet. Mycket annat stort och smått är på gång. Stort tack till alla som hjälpt till att göra Dis vad det är.

Vi står nu inför ett nytt decennium med nya utmaningar. Hur ska vi driva föreningen Dis för att fortsätta utvecklas i en positiv riktning? Konkurrensen skärps efter hand från många olika håll. Vad ska vi välja att bara förvalta väl och vad ska vi välja att försöka utveckla? Vilka nya idéer kommer att dyka upp?

En viktig fråga är hur vi kan engagera medlemmarna. Jag tror att det är en av kärnfrågorna. Föreningen Dis kärna av aktiva funktionärer är rätt så smal i relation till vårt stora medlemsantal. En av våra fördelar är dock att vi har just så många medlemmar. Det är en stor grupp att marknadsföra idéer och tjänster till. Här tror jag att vi skulle kunna bli bättre.

Härom kvällen hade arbetsgruppen kring Dis Policy ett Skype-möte.
Lite funderingar därifrån var hur vi syns på sociala medier. Hur får vi medlemmar att känna att de är en del i Dis istället för att uppfatta Dis som någon annan?
Dis ska stå för god kvalitet.Hur får vi kvalitet att ännu tydligare genomsyra våra tjänster?
Kan vi bli bättre på konsumentupplysning för släktforskare?
Kan vi utveckla samarbetet med andra släktforskarorganisationer?
Kan vi utveckla samarbetet med privata aktörer?
Är det så att vi i högre utsträckning än i dag ska köpa vissa tjänster för snabbare nå våra mål?

Vad tycker du själv? Fundera och kom gärna med synpunkter.

God fortsättning på 2010!

/Olof C

Av Tom Barckman Fredagen den 19 mars, 2010 - 13:03:

Bara en fråga.
Det har tidigare frågats om när ett samarbete likt det DIS har med Geneline kommer för Arkiv Digital och SVAR.
Frågan tycks ännu obesvarad, så när?

Av Tom Barckman Fredagen den 19 mars, 2010 - 13:06:

Fick syn på att denna fråga diskuterats under DIS ekonomi den 13 feb 2010.
Men frågan är obesvarad!

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 21 mars, 2010 - 23:18:

Jag svarar under "DIS Ekonomi".

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: